۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
اجرای ۲۶ طرح «گردشگری آبی» با ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار
شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد

اجرای ۲۶ طرح «گردشگری آبی» با ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار

شرکت مدیریت منابع آب ایران از اجرائی شدن ۲۶ طرح گردشگری آبی خبر داد.

به گزارش بازار، سید محمد آهویی مدیرکل دفتر بررسیهای اقتصادی، تعرفه و خصوصی سازی این شرکت افزود:تعدادی از این طرحها افتتاح شده است و شش یا هفت طرح دیگر نیز تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهد رسید و در دسترس گردشگران قرار می گیرد.

آهویی تصریح کرد: از میان ۱۸۶ سد بزرگ کشور ۱۰۶ سد را برای اجرای طرحهای گردشگری آبی شناسائی کرده ایم و ۲۶ طرح با جذب حدود ۸۵۰ میلیارد تومان، تکمیل و یا در مرحله اتمام و ۱۶ طرح هم با پیش بینی ۹۶۰ میلیارد تومان در حال انعقاد قرارداد است.

سیدمحمد آهویی افزود: طرح گردشگری آبی از خرداد سال ۹۸ آغاز و از اوائل سال ۹۹ با ارائه فراخوان، فعال شد و تعدادی از طرح ها که نیاز چندانی به تاسیسات بزرگ آبی نداشت در سال ۱۴۰۰ افتتاح شد.

وی همچنین اظهار داشت: پس از چند سال با گرفتن مجوز از شورای عالی امنیت ملی برای اجرای طرح گردشگری در سد طالقان در حوزه سدهای پنج گانه تهران، احتمالا این طرح، امسال در دستور کار قرار خواهد گرفت و موضوع گرفتن مجوز گردشگری برای سد لار را نیز در دستور کار خواهیم داشت.

مدیرکل دفتر بررسیهای اقتصادی، تعرفه و خصوصی سازی شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: دو عامل کرونا و تغییر نرخ ارز و مشکلات ناشی از آن، طرح نوپای گردشگری آبی را با کندی مواجه کرد.

وی همچنین افزود: استان مازندران با اجرای ۱۶ طرح، کرمانشاه با ۳ طرح و استانهای آذربایجان شرقی و غربی، لرستان، خراسان جنوبی، زنجان، خراسان رضوی و سمنان، به ترتیب استانهای پیشتاز در این طرح هستند.

آهوئی گفت: استان خوزستان به عنوان پر آب ترین استان کشور با وجود برگزاری ۳ بار فراخوان جذب سرمایه گذار، اما تاکنون موفقیت قابل قبولی در این طرح نداشته است که دور بودن مخازن سدهای این استان از مناطق شهری و گرمای طولانی آن از دلائل جذب نشدن سرمایه گذار می باشد. مدیرکل دفتر بررسیهای اقتصادی، تعرفه و خصوصی سازی این شرکت افزود: با وجود موانع اشاره شده اما حضور متعدد کاروانهای راهیان نور در این استان، ما را بر آن داشته است که با تغییر سیاستهائی این طرح را در این استان هم اجرائی کنیم.

وی گفت: اجرای این طرح در آب بندها(تالابها) مخصوصا در ۳ استان شمالی ظرفیت خوبی دارد اما به علت چالشهای حقوقی در بخش منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست درخصوص بهره برداری از زمینهای پیرامونی و حریمهای آب بندها، موانعی برای جذب سرمایه ایجاد کرده است که جا دارد استانداران شمالی برای رفع موانع آن اقدام کنند.

مدیرکل دفتر بررسیهای اقتصادی، تعرفه و خصوصی سازی این شرکت افزود: اجرای این طرح در سدهایی که کاربری آب کشاورزی و یا صنعت دارند بدون محدودیت، می تواند شامل ساخت و ساز، نصب آلاچیق، اقامت شبانه و ورزشهای آبی شود.

آهوئی گفت: اجرای این طرح در سدهایی که کاربری آب آشامیدنی دارند شامل محدودیتهائی از جمله اقامت شبانه می شود اما گردشگران می توانند از مناظر و فضاهای پیرامونی تاسیسات آبی استفاده کنند.

وی درباره میزان سرمایه گذاری در یک طرح گردشگری آبی افزود: اجرای این طرح فرضا در محدوده سد طالقان و با احداث تمام تاسیسات گردشگری مورد نیاز از جمله مکان برای اقامت شبانه روزی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان، اما اجرای یک طرح کوچک مانند زیپ لاین یا راه اندازی قایق سواری یا ماهیگیری تفریحی، حدود یک تا ۲ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

مدیرکل دفتر بررسیهای اقتصادی، تعرفه و خصوصی سازی این شرکت درباره جذب سرمایه گذار خارجی برای این طرح گفت: سرمایه گذاری از طریق فاینانس کشور چین برای یکی از طرحها در استان مازندران انجام شده است و اگر بتوانیم مشکلات گرفتن مجوز برای سد لار در استان تهران را برطرف کنیم با توجه به چهارفصل بودن منطقه پلور که سد لار در آن قرار دارد سرمایه گذار دیگری از چین علاقه مند است در آن فعال شود.

وی همچنین افزود: تعاملات و ارتباطات ما با وزارت میراث فرهنگی درخصوص صدور موافقت های اصولی برای این طرح خیلی خوب است اما با سازمان حفاظت محیط زیست به علت حساسیتی که این سازمان بر حفظ کیفیت آب آشامیدنی دارد با تعلل و تاخیر در صدور مجوزهای مربوطه روبرو هستیم که ضروری است نشست های مشترکی برای رسیدن به تفاهم نامه همکاری با این سازمان برگزار شود.

مدیرکل دفتر بررسیهای اقتصادی، تعرفه و خصوصی سازی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: اگر مشکل ما با این سازمان برطرف شود می توان گفت به نقطه ای مطلوب(ایده آل) خواهیم رسید که بعد از آن باید به تبلیغات، فرهنگ سازی و معرفی سازه های ‌آبی بپردازیم. وی افزود: با اجرای ۲۶ طرح گردشگری آبی حدود ۱۲۰۰ فرصت شغلی و در بخش غیرمستقیم ۲ تا ۳ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است و ۱۶ طرح مربوط به امسال نیز حدود ۸۵۰ فرصت ایجاد خواهد کرد.

سیدمحمد آهوئی گفت: با وجود ویروس کرونا و تغییر نرخ ارز در چند سال گذشته و تاثیر منفی آنها بر امور مختلف از جمله طرح های گردشگری اما از میزان پیشرفت فعلی این طرح راضی هستم اما برای تحقق کامل و بهتر آن نیاز به عزم ملی داریم.

مدیرکل دفتر بررسیهای اقتصادی، تعرفه و خصوصی سازی شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین افزود: شبیه طرح گردشگری‌ آبی در کشور ترکیه اجرا شده است اما به علت کمی سازه های آبی در بیشتر کشورهای همسایه مان، این کشورها اقدام خاصی درباره فعال کردن طرحهای گردشگری آبی نداشته اند.

گفتنی است: به توسعه گردشگری با استفاده از جاذبه‌های طبیعی پیرامون سدها،دریاچه‌ها، رودخانه ها و تالابها، طرح گردشگری آبی می گویند.

کد خبر: ۱۶۷٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha