۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
 قیمت جهانی غلات کاهش یافت

قیمت جهانی غلات کاهش یافت

اولین صادرات غلات اوکراین به بازار جهانی رسیده است.

به گزارش بازار، روز دوشنبه قیمت گندم و ذرت کاهش یافت، با انتشار اخباری مبنی بر اینکه اولین کشتی‌های غلات از اوکراین به مقصد خود رسیدند و انتظارات در این مورد که محدودیت‌ها بر صادرات محصولات کشاورزی روسیه کاهش خواهد یافت.

روز دوشنبه، فعال‌ترین معاملات آتی گندم در CBOT با ۱.۴ درصد کاهش به ۷.۶۴ دلار در هر بوشل رسید. ذرت با ۱.۱ درصد کاهش قیمت به ۶.۰۳ دلار در هر بوشل معامله شد و دانه سویا با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۱۴.۰۷ دلار رسید. قیمت گندم نسبت به بالاترین رقم ۱۴.۲۵ دلاری امسال در ماه مارس تاکنون تقریباً به نصف کاهش یافته است.

از زمان امضای قرارداد مسکو و کیف در مورد صادرات غلات که با میانجی گری ترکیه و سازمان ملل متحد در ماه گذشته امضا شد، قیمت‌ها به طور پیوسته در حال کاهش بوده است. روسیه و اوکراین سبدهای نان جهان محسوب می‌شوند و نزدیک به یک سوم عرضه جهانی غلات را به خود اختصاص می‌دهند.

این قرارداد چارچوبی را برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه، که ماه‌ها به دلیل درگیری روسیه و اوکراین مسدود شده بود، تعیین کرد. علاوه بر این، مسکو و سازمان ملل تفاهم نامه‌ای امضا کردند که بر اساس آن مشارکت سازمان ملل در رفع محدودیت‌های صادرات غلات و کودهای شیمیایی روسیه به بازارهای جهانی را تصریح کرد.

به گفته مقام ها، سازمان ملل متحد در رفع موانع ایجاد شده توسط تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر معاملات، بیمه و تدارکات مربوط به صادرات محصولات کشاورزی روسیه میانجی گری خواهد کرد. در مجموع ۱۰ کشتی حامل محصولات کشاورزی از روز دوشنبه بنادر دریای سیاه اوکراین را ترک کرده اند.

کد خبر: ۱۶۷٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha