۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
اظهارات مقامات اروپایی درباره تضمین برجامی آمریکا به ایران مزخرف است
مدیر ارشد پیشین آژانس در گفتگو با بازار:

اظهارات مقامات اروپایی درباره تضمین برجامی آمریکا به ایران مزخرف است

«طارق رئوف» معتقد است اظهارات مقامات اروپایی مبنی بر اینکه طرفین در زمینه غرامت های خاصی پیشرفت کرده اند که بازگشت اقتصادی ایران را تضمین می کند، کاملاً مزخرف است!

بازار؛ گروه بین الملل: هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه جهت ادامه مذاکرات رفع تحریم در وین پایتخت اتریش به سر می برد

گفتگوها میان نمایندگان ایران و دیگر طرف‌ها از امروز در فرمت‌های مختلف در حال پیگیری است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص این مذاکرات گفته بود: در این دور از گفت‌گوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

وی با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، تاکید کرد: طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقیمانده، شرایط را برای پیشبرد مؤثر گفتگوها فراهم کنند.

«طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی و مشاور پیشین هسته ای دولت کانادا و رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم (سیپری) در خصوص دور جدید مذاکرات احیای برجام به خبرنگار بازار گفت: به نظر من تیم بایدن در حال حاضر هیچ علاقه ای به احیای برجام ندارد، اما نه آمریکا، نه اتحادیه اروپا و نه ایران به طور رسمی پایان آن را اعلام نخواهند کرد و روند مذاکرات وین را به صورت پراکنده ادامه می دهند. عزم اطلاعاتی آمریکا این است که ایران روی یک توافق کار نمی کند. ایران قبلاً قصد خود را مبنی بر عدم توسعه دستگاهی به ایالات متحده اعلام کرده بود و این موضوع را در دوحه تکرار کرد.

وی یادآور شد: ماه گذشته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مقاله‌ای در فایننشال تایمز منتشر کرد و هشدار داد که اتحادیه اروپا بهترین و آخرین پیشنهاد خود را ارائه می‌کند، زمانی که برای بازگشت به برجام به پایان می‌رسد زیرا آمریکا مشغول انتخابات کنگره در نوامبر است که پیش‌بینی می‌شود بایدن در آن شکست بخورد.

رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم (سیپری) افزود: بورل همچنین گفت: «فضا برای سازش‌های مهم دیگر تمام شده است. من اکنون متنی را روی میز گذاشته‌ام که با جزئیات دقیق به لغو تحریم‌ها و همچنین اقدامات هسته‌ای مورد نیاز می‌پردازد.»

وی تآکید کرد: در کنفرانس بازنگری NPT در نیویورک در اول اوت، بلینکن، وزیر ایالات متحده اظهار داشت که ایران همچنان در مسیر تشدید تنش هسته ای قرار دارد. اگرچه علناً ادعا می کند که از بازگشت به پایبندی متقابل به برجام، برنامه جامع اقدام مشترک، از مارس گذشته حمایت می کند. ایران یا مایل نبوده و یا نمی‌توانست توافقی را بپذیرد تا دقیقاً به این هدف دست یابد. بازگشت به برجام بهترین نتیجه برای ایالات متحده، برای ایران و برای جهان است.

رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه گفت: در واقع، دولت بایدن به سیاست فشار حداکثری بوش-ترامپ بر ایران ادامه می دهد و ایران با سیاست مقاومت حداکثری آمریکا را به چالش می کشد. محاصره و تحریم‌های مخرب طولانی‌مدت آمریکا علیه اقتصاد ایران آشکارا غیرقانونی و غیرقانونی است.

مشاور پیشین هسته ای دولت کانادا گفت: تیم بایدن تحت فشار کنگره و اسرائیل و عربستان سعودی به فشارهای خود بر ایران ادامه می دهند. در ماه ژوئیه، ایالات متحده تحریم های جدیدی را علیه صنعت نفت و پتروشیمی ایران اعلام کرد و در ادامه رویارویی نظامی خود با ایران در حال تقویت نیروهای خود در پایگاه هوایی العدید قطر است.

وی تصریح کرد: دیپلمات‌های اروپایی همچنان می‌گویند که احتمالات کافی برای توجیه برگزاری مجدد مذاکرات وجود دارد. ایران مطالباتی درباره لغو تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین تضمین برای عدم خروج مجدد آمریکا از برجام دارد.

طارق رئوف در پایان گفت: اظهارات مقامات اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه طرفین در زمینه غرامت های خاصی پیشرفت کرده اند که بازگشت اقتصادی ایران را تضمین می کند، حتی اگر یک دولت جدید یا اقدام کنگره آمریکا دوباره این توافق را لغو کند، کاملاً مزخرف است! اگر دولت ایالات متحده نمی تواند تضمین کند که دولت بعدی در مورد برجام چه تصمیمی خواهد گرفت، چگونه می توان ادعا کرد که می توان تضمین کرد که یک دولت جدید ایالات متحده یا اقدام کنگره نمی تواند دوباره برجام را لغو کند. بدیهی است که این مقامات اتحادیه اروپا هستند که اظهارات نادرست و فریبنده مطرح می کنند.

کد خبر: ۱۶۶٬۹۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha