۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹
نگاه ما در خصوص حق آبه هیرمند باید منسجم باشد
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس:

نگاه ما در خصوص حق آبه هیرمند باید منسجم باشد

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه نگاه ما در خصوص حق آبه هیرمند باید منسجم باشد گفت: صرفا یک هشدار کاهش سطح روابط نمی‌تواند طالبان را متقاعد به رعایت قواعد بین‌الملل کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، معین الدین سعیدی، با اشاره به اهمیت حفاظت و حراست وزارت امور خارجه از حق‌آبه های ایران که باید از سوی سایر کشورها تخصیص یابد، گفت: وضعیت بحران آبی در سیستان و آذربایجان که ناشی از اقدامات حاکمیت فعلی افغانستان و ایجاد سد کمالخان و پروژه‌های سدسازی اردوغان در ترکیه بوده و حوزه آبریز ما در این مناطق را دچار چالش کرده نشان می‌دهد دیپلماسی آب کشورمان، دیپلماسی فعالی نبوده است.

نماینده مردم چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: ضروری است، همه نهادهای دست اندرکار مثل وزارت خارجه، وزارت نیرو و سازمان حفاظت از محیط زیست با نگاهی واحد در این حوزه، تشریک مساعی داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه صرفا طرح این موضوع از سوی وزارت خارجه که امکان دارد عدم تخصیص حق آبه ما از سوی افغانستان باعث کاهش سطح روابط شود بسیار کم بوده و تأثیری ندارد، اظهار داشت: موضوع حق آبه آنچنان مهم است که وزارت امور خارجه باید صراحتا اعلام کند این موضوع منجر به قطع روابط ایران و حاکمیت فعلی افغانستان خواهد شد.

سعیدی در ادامه با اشاره به سفر هیأتی از وزارت نیرو برای بازدید از بند کجکی افغانستان جهت بررسی وضعیت آب و روند تخصیص حق آبه، عنوان کرد: نگاه ما در این خصوص باید منسجم باشد و طی آن از سویی ملاحظات زیست محیطی، از سوی دیگر ملاحظات حوزه آبریز و همچنین ملاحظات حقوق بین‌الملل بر اساس معاهده سال ۱۳۵۱ که وزارت خارجه متولی آن است، رعایت شود.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در پایان با بیان اینکه همه نهادهای مربوطه باید با هم موضوع حق آبه را پیگیری کرده و سفرهای جداگانه به افغانستان نداشته باشند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف همواره در کنار مردم افغانستان بوده و این موضوع را به اثبات رسانده چنانچه در حال حاضر نیز میزبان ۶ میلیون نفر افغانستانی هستیم.

کد خبر: ۱۶۶٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha