۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
منتظر رونق معاملات باشید!
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

منتظر رونق معاملات باشید!

پیش بینی می شود که در سایه گزارشات مربوط به برگزاری مجامع و همچنین افزایش نرخ دلار و نیز جا ماندن ارزش سهام از تورم از نیمه تابستان شاهد رونق نسبی معاملات در بورس و جبران عقب ماندگی قیمت سهام باشیم.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، سیاوش وکیلی کارشناس ارشد بازارسرمایه گفت: نگاه به رویدادهای سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ و سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ می‌تواند به پیش بینی وضعیت بازار در تابستان پیش‌رو کمک کند. همچنین شش ماهه گذشته مقطع پر فراز و نشیبی برای بازارسرمایه بود؛ در حالی‌که بعد یکسال از کاهش قیمت‌ها می گذشت و بازار کم کم می خواست جان بگیرد؛ شاهد افزایش در حجم معاملات بودیم و به ناگهان پیش بینی های عجیب و غریب دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کشور در رابطه با قیمت‌گذاری دستوری نرخ گاز و خوراک صنایع و پتروشیمی ها و پالایشگاه ها، سپر معاملاتی بازار سرمایه را بهم ریخت و ماه ها بازار تحت تاثیر اثرات نامطلوب این اخبار در روند سودآوری شرکت ها بود که با مجموعه تلاش ها و ابتکارات سازمان بورس در اواخر سال ۱۴۰۰ لایحه بودجه اصلاح و عوامل منفی از دستور کار خارج شد.

وی در ادامه افزود: سال ۱۴۰۱ بازار با تابلوهای یکسره سبز پوش بورس شروع شد و با افزایش حجم معاملات، اندیکاتورهای آماری نوید روزهای مثبت در بازار را می داد، ولی این ماه عسل دیری نپایید و با بحث وضع تعرفه و عوارض صادراتی بر کالاهای صادراتی مجدد سایه ترس بر بازار مستولی شد و در همین گیر و دار با خبر قطع برق صنایع و پیش بینی کاهش سودآوری شرکت ها اندک رمق بازار هم گرفته شد و ارزش معاملات روزانه، حتی به کم ترین میزان خود؛ یعنی ۲ همت رسید و آمار بیانگر خروج پول حقیقی ها از بازار است.

وکیلی بیان کرد: در این شرایط اخبار ناامیدکننده از وضعیت مذاکرات هسته‌ای هم بر وخامت اوضاع افزوده است؛ در نتیجه با این مقدمه و خنثی و عادی شدن تاثیر این رویدادها، پیش‌بینی می شود که در سایه گزارشات مربوط به برگزاری مجامع و همچنین افزایش نرخ دلار و نیز جا ماندن ارزش سهام از تورم در نیمه دوم تابستان شاهد رونق نسبی معاملات در بورس و جبران عقب ماندگی قیمت سهام باشیم.

به گفته این فعال بازارسرمایه؛ آنچه که وضعیت بازارسرمایه را متزلزل کرده اقدامات بانک مرکزی در افزایش نرخ بهره و همچنین طرح عجیب و غریب شمول قیمت گذاری فولاد در اختیار وزارت صمت و بازگشت به سیاست های اشتباه ضربه به ساختار تشکیلات خود انتظام بورس کالا است که منجر به افزایش فضای ابهام و کاهش انگیزه فعالان بازارسرمایه شده و این امر می تواند موجب انحراف پیش بینی در خصوص بهبود رونق وضعیت بازارسرمایه شود.

کد خبر: ۱۶۶٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      0 0
      یک پرت و پلای دیگر
    • اصغر IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      0 0
      بیچاره شدم توبورس. کاش سکه میگرفتم. ای کاش دلار میخریدم کاش اعتماد نمیکردم. بورس منو بیچاره کرد سهم صدرا خریدم 1000تومن شده 168تومن. 2ساله هیچ سودی نگرفتم. سرمایه ام شده یک ششم. چرا آخه چرا. بخدا خواستم دلار بخرم گفتم به اقتصاد مملکت صدمه نزنم.
    • سعید IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      0 0
      حالا حالا منفی یه. تا یا ملت بمیرن فرزندانشون کلاهبرداری 99 رو ندونن یا هینافراموش. کنند
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      0 0
      این کار شناسها یک نسخه دارند و همه شان بدون حتی یک واو عقب و جلو همان نسخه را از حفظ می خوانند بابا درد بورس شفاف بگو