۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
روغن پایه ایرانی در حوزه خلیج فارس ارزان‌تر از بورس داخل کشور

روغن پایه ایرانی در حوزه خلیج فارس ارزان‌تر از بورس داخل کشور

شرایطی به وجود آمده که در حوزه خلیج فارس، روغن پایه ایرانی زیر قیمت بورس، به تولیدکنندگان داخلی پیشنهاد می‌شود.

به گزارش بازار، محسن رفعت، رئیس کمیسیون روانکاران خودرویی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، در پاسخ به پیگیری خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، در خصوص وضعیت تامین روغن موتور در بازار گفت: معضل تامین روغن پایه، سال هاست که گریبان صنعت روغن سازی را گرفته و هیچگاه به صورت کارشناسی، این موضوع حل نشده است.

وی با بیان اینکه همیشه به صورت مسکّن و دوره ای، مشکلات از مقابل پای تولیدکنندگان برداشته شده است؛ افزود: به همین علت، مجموعه مشکلات، امسال شرایطی را به وجود آورده که در رکود اقتصادی جهانی، تولیدکنندگان کوچک روغن، به بن بست تولید رسیدند.

رفعت ضمن اشاره به خطر تعطیلی ۱۳۰ کارخانه با بیش از ۸ تا ۱۰ هزار نیروی مستقیم و غیرمستقیم گفت: وقتی شرکت‌های تامین کننده روغن پایه در جایگاهی، مشغول رقابت با تولیدکنندگان کوچک روغن و در جایگاه دیگر، در حال تامین مواد اولیه آن ها هستند، انحصار به وجود می آید و هر زمان که بخواهند، شیر روغن پایه را روی تولیدکنندگان کوچک روغن، می بندند.

این فعال صنعت تولید روانکاران خودرویی، تصریح کرد: تولیدکنندگان روغن پایه، می توانند در قیمت تمام شده روغن پایه و همچنین محصولاتی که به بازار عرضه می شوند، اثر بگذارند؛ همه این مسائل باعث می‌شود که کنترل کننده بازار و تولیدکنندگان کوچک روغن، در انحصار چهار شرکت بزرگ باشند.

وی اظهار کرد: تصمیمات لحظه‌ای و مقطعی در خصوص خام فروشی و صادرات، شرایطی را به وجود می‌آورد که بازرگانی که در حوزه خلیج فارس فعالیت می‌کند، روغن پایه ایرانی را زیر قیمت بورس، به تولیدکنندگان داخلی پیشنهاد می دهد. باید بررسی کرد که چه نظارتی در صادرات روغن پایه وجود دارد و به چه قیمتی صادر شده که امروز اگر روغن پایه ایرانی را از دبی بخریم، ارزانتر از بورس کشور خودمان تمام می شود؟

رئیس کمیسیون روانکاران خودرویی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در پایان گفت: تقریباً دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن لوبکات به عنوان ماده اولیه تولید روغن پایه، توسط چهار شرکت بزرگ روغن سازی از پالایشگاه های نفت خریداری و با نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن از آن، روغن پایه تولید می شود. ۶۰۰ هزار تن دیگر از آن به مصرف داخلی و به خود شرکت ها می رسد، ۱۳۰ هزار تن نیز در بورس عرضه می شود و سرنوشت ۹۰۰ هزار تن مابقی آن، نامعلوم است که چگونه صادر شده است؟

کد خبر: ۱۶۶٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha