۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
بهران نبود خودروی پخش را بهانه کمبود روغن کرد| افزایش ۱۵ درصدی قیمت روغن موتور در بازار
یک کارشناس بازار روغن موتور در گفت و گو با بازار

بهران نبود خودروی پخش را بهانه کمبود روغن کرد| افزایش ۱۵ درصدی قیمت روغن موتور در بازار

سعادتی نژاد، کارشناس بازار روغن موتور به «بازار» گفت: شرکت پخش «نفت بهران» اظهار داشت فقط ۱۰ خودرو برای توزیع مویرگی محصول در استان تهران وجود دارد، باتوجه به این شرایط توزیع مویرگی سخت است.

بازار؛ گروه خودرو: بازار روغن موتور طی دو ماه گذشته با افزایش بها و کاهش محصول مرغوب و اصلی مواجه شدن است. چندی پیش یکی از فعالان بازار روغن موتور در گفت و گو با «بازار» دلیل این مورد را عدم توزیع مناسب روغن موتور توسط تولیدکنندگان به ویژه برندهای بهران، ایرانول و سپاهان مطرح کرد. از سوی شنیده ها و شایعاتی نیز در خصوص کاهش تولید روغن موتور توسط سازندگان مذکور پخش شده است که این شائبه احتمالی را در ذهن مشتریان ایجاد می کند که توزیع کم نتیحه کاهش تولید است. این دو مشکل در بازار روغن موتور سبب شده فرصت برای سودجویان و مافیایی روغن موتور فراهم شود که با توزیع روغن موتور تقلبی یا افزایش بها، سود هنگفتی را کسب کنند. شاید برای حل بحران مالی تولیدکنندگان روغن باتوجه به افزایش روز افزون نهاده های تولید، توزیع روغن موتور در سطح بازار بهبود و تعداد نمایندگان را بدون در نظر گرفتن برخی از رانت های احتمالی افزایش دهند. در ادامه برای بررسی این موضوع با داود سعادتی نژاد کارشناس بازار روغن موتور به گفت و گو پرداختیم:

با شرکت پخش «نفت بهران» گفت و گوهایی داشتم، اظهار کردند: فقط ۱۰ خودرو برای توزیع مویرگی محصول در استان تهران وجود دارد، بنابراین توزیع روغن موتور با شرایط مذکور به صورت مویرگی سخت است

* در شرایط فعلی بازار روغن موتور، چه عاملی سبب افزایش قیمت روانکارها شده است؟ آیا تعاملی برای بهبود توزیع با تولیدکنندگان داشته اید؟

تولیدکنندگان روغن موتور محصولات خود را افزایش قیمت داده اند، روانسازها سعی داشتند با کاهش توزیع زمینه لازم برای یکسان سازی قیمت را ایجاد کنند. هرچند که باید این نکته را اشاره داشت، تولیدکنندگان روغن موتور توزیع مویرگی خود را در بازار به شدت کاهش داده اند. در این خصوص حتی با شرکت پخش «نفت بهران» گفت و گوهایی داشتم، اظهار کردند: «فقط ۱۰ خودرو برای توزیع مویرگی محصول در استان تهران وجود دارد، بنابراین توزیع روغن موتور با شرایط مذکور به صورت مویرگی سخت است.» پیشنهادی دادم که این موضوع را به اتحادیه لاستیک، روغن موتور و فیلتر ابلاغ و اتحادیه به اتوسرویس های دارای مجوز نامه دهند برای تامین روغن موتور به انبار تولیدکنندگان مراجعه کنند. متاسفانه پخش مویرگی انجام نمی دهند، این شرایط روی آوردن به روغن موتور تقلبی و روغن موتورهای تصفیه شده روی می آورند. البته گاهی نیز ممکن است تولیدکنندگان برای افزایش قیمت روغن موتور به سمت عدم توزیع روی آورند.

در حال حاضر حجم روغن موتورهای تقلبی در بازار به شدت افزایش یافته است، زمانی که محصولی با کمبود مواجه شود، قطعا نسخه بی کیفیت و تقلبی آن افزایش خواهد یافت

* باتوجه به مشکلاتی که به آن اشاره کردید، روغن موتورهای بی کیفیت و تقلبی در بازار تهران چه مقدار افزایش یافته است؟

در حال حاضر حجم روغن موتورهای تقلبی در بازار به شدت افزایش یافته است، زمانی که محصولی با کمبود مواجه شود، قطعا نسخه بی کیفیت و تقلبی آن افزایش خواهد یافت. مشتریان نیز به دلیل عدم توانایی در شناختن محصول سره از ناسره با چالش همراه می شوند. اتوسرویس های جواز دار به سمت استفاده از روغن موتور تقلبی نمی روند، ولی اتوسرویس های بدون جواز به تعداد فراوانی نیز دارند، اقدام به فروش این محصولات بی کیفیت می کنند.

بهران نبود خودروی پخش را بهانه کمبود روغن کرد| افزایش 15 درصدی قیمت روغن موتور در بازار

در حال حاضر روغن موتور حدود ۱۵ درصد با افزایش قیمت در بازار مواجه شده است، این افزایش قیمت نسبت به قیمت مصوب روانسازها است

* قیمت روغن موتور در بازار چه مقدار افزایش را به دلیل عدم توزیع مناسب تجربه کرده است؟

در حال حاضر روغن موتور حدود ۱۵ درصد با افزایش قیمت در بازار مواجه شده است، این افزایش قیمت نسبت به قیمت مصوب روانسازها است. باتوجه به حضور پنج تولیدکننده بزرگ در کشور که تولیدات مناسبی نیز دارند، اگر توزیع نیز به درستی انجام دهند، چالشی وجود نخواهد داشت. کیفیت روغن موتورهای تولید داخل در بهترین سطح قرار دارد.

کد خبر: ۱۶۶٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha