۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
دولت و مجلس؛ مانع گسترش بانکداری الکترونیک
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

دولت و مجلس؛ مانع گسترش بانکداری الکترونیک

موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: علاوه بر تعلل بانک مرکزی در تسریع پیشرفت سیستم بانکداری الکترونیک، قانون گذار نیز تاکنون اقدام جدی در این خصوص انجام نداده است.

به گزارش بازار برنامه "گفت و گوی اقتصادی" با موضوع عملکرد بانکداری الکترونیکی تا تحول در نظام بانکداری در پساکرونا و در ارتباط تلفنی با فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و حیدر مستخدمین حسینی کارشناس اقتصادی از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

موسوی در رابطه با وضعیت بانکداری الکترونیکی در کشور اظهار داشت: بانکداری ایران تقریباً از حالت سنتی به بانکداری نوین منتقل شده و بخشی از عقب ماندگی ها در این حوزه ناشی از همگام نشدن قوانین و مقررات با بانکداری و فناوری های نوین است.

وی با بیان اینکه قوانین و مقررات همیشه از تغییرات فناوری ها عقب هستند افزود: علاوه بر تعلل بانک مرکزی در تسریع پیشرفت سیستم بانکداری الکترونیک، قانون گذار نیز تاکنون اقدام جدی در این خصوص انجام نداده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس دهم در پیش نویس "قانون بانکداری" بحث مفصلی را به بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت اختصاص داده تا رگولاتور آئین نامه ها را بر این اساس تدوین کند اما متاسفانه به عمر این مجلس قد نداد و امیدوارم مجلس یازدهم یک چارچوب قانونی در این خصوص تهیه کنند.

این نماینده مجلس اقدامات فعالان شبکه بانکی در حوزه نظام پرداخت و بانکداری الکترونیک را مثبت ارزیابی کرد و گفت: فعالان شبکه بانکی با وجود نبود زیرساخت ها و تحریم ها اما بانکداری الکترونیک را متوقف نکردند و اقدامات ارزنده ای در این خصوص انجام دادند.

در ادامه این برنامه، حسینی مدیر با سابقه بانکی با ارائه تعریفی از " بانکداری الکترونیکی" اظهار داشت: بانکداری الکترونیکی نقطه مقابل بانکداری حضوری و سنتی است یعنی افراد به جای مراجعه حضوری به شعب بانکی می توانند از طریق اینترنت و موبایل و دستگاه خودپرداز نیازهای بانکی خود را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه ایران در حوزه بانکداری الکترونیک در سطح میانی قرار دارد گفت: اگر فرآیند بانکداری الکترونیکی را از صفر تا صد در نظر بگیریم ما در میانه این فرآیند هستیم و از نظر کیفی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با چرایی این مطلب بیان کرد: علاوه بر مشکلات فنی بانکهای ایران، تحریم ها و قطع شدن رابطه نظام بانکی دنیا با ایران نیز باعث شده که ما از نظر بانکداری الکترونیکی به جایگاه مورد نظر نرسیم.

حسینی با بیان اینکه بانکداری الکترونیک در ایران در حد فعالیت و پرداختهای خرد و کوچک است گفت: به عنوان مثال در حال حاضر گشایش اعتبار داخلی برای صادرکنندگان از طریق بانکداری الکترونیکی امکانپذیر نیست.

وی توسعه بانکداری الکترونیک را ضروری خواند و با اشاره به مزایای آن گفت: بانکداری الکترونیک به طور کلی منجر به کاهش رفت و آمدها، کاهش آلودگی هوا و بیماری های ناشی از آن و صرفه جویی در وقت و زمان و مصرف بنزین خواهد شد که در نهایت به نفع اقتصاد ملی است.

این کارشناس اقتصادی با تصریح بر اینکه بانکداری الکترونیک هنوز در حوزه پس اندازها اعمال نشده گفت: مردم باید از محل کار یا منزل برای خود حساب پس انداز باز کنند اما در کشور ما هنوز زیرساخت این کار فراهم نشده و افتتاح حساب بدون مراجعه حضوری امکانپذیر نیست که البته بخشی از این مشکل به موانع حقوقی در این حوزه برمی گردد.

حسینی در پایان اظهار کرد: نظام بانکی ما هنوز به تخصیص الکترونیکی منابع اعم از تسهیلات ریالی و ارزی و صدور ضمانت نامه ورود نکرده و گویا این موضوع هنوز در اولویت مسئولان نیست.

کد خبر: ۱۶٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha