۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
اروپا مجددا به انرژی اتمی روی می‌آورد

اروپا مجددا به انرژی اتمی روی می‌آورد

در بلژیک و آلمان، بحث‌ها دوباره به راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای معطوف شده است، چیزی که چند ماه پیش تصور آن غیرممکن بود.

به گزارش بازار، وقتی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان پس از فروپاشی تاسیسات فوکوشیما برق هسته‌ای را قطع کرد، آلمان را در مسیری قرار داد تا تبدیل به تنها کشور صنعتی پیشرو در کنار گذاشتن انرژی اتمی در جهان شود.

نیویورک تایمز نوشت: موتور اقتصادی اروپا در عوض قصد داشت از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر، با گاز ارزان روسیه سوخت خود را تامین کند. اکنون، ۱۱ سال بعد از آن زمان، در حالی که روسیه آلمان را در زمینه تامین گاز بازی می‌دهد، صدراعظم اولاف شولتس جانشین مرکل که سعی دارد شبیه او عمل کند، به احتمال تغییر آن تصمیم مهم خیره شده است.

محاسبات ژئوپلتیک اروپا با جنگ در اوکراین تغییر کرده است. جنگ در اوکراین بحران انرژی ایجاد کرده است. این وضعیت، در لحظه حساس جاه طلبی آلمان و اروپا برای تبدیل شدن به رهبران جهانی در گذار به بی طرفی آب و هوا رخ می‌دهد. در عوض، در حالی که روسیه شیرها را سفت می‌کند، نیروگاه‌های زغال‌سنگ در سراسر اروپا احیا می‌شوند و انرژی هسته‌ای اهمیت تازه‌ای می‌یابد. افراد بسیاری در قاره اروپا بر سر قربانی کردن گاوهای مقدس خود بحث می‌کنند.

پارلمان اروپا اخیراً برای طبقه بندی برخی از انرژی‌های گاز و هسته‌ای به عنوان "انرژی‌ها سبز" اقداماتی کرد که بسیار پر مناقشه بود. در هلند، شیوه‌های نوین بهره برداری از گاز مجددا بررسی شده است. در بلژیک، مانند آلمان، بحث‌ها دوباره به راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای معطوف شده است، چیزی که چند ماه پیش تصور آن غیرممکن بود.

این هفته، شولتس برای اولین بار علناً اذعان کرد با توجه به جنگ اوکراین ممکن است برنامه آلمان برای تعطیلی سه نیروگاه هسته‌ای آخر خود تا پایان سال در آلمان دیگر قابل اجرا نباشد.

او گفت راه اندازی سه نیروگاه هسته‌ای آخر در آلمان پس از تاریخ انحلال آن‌ها یعنی ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲، با توجه به بحران انرژی که جنگ به وجود آورده است، «منطقی به نظر می‌رسد.» شولتس اصرار داشت که درباره هر اقدامی از این دست دولت او تصمیم گیری نمی‌کند، بلکه با تست‌های استرسی که بر روی سامانه برق آلمان صورت می‌گیرد در این خصوص تصمیم گیری می‌شود. این تست‌ها نشان می‌دهند که آیا نیروگاه‌ها لازم هستند یا می‌توانند با خیال راحت پس از تاریخ تعطیلی خود کار کنند.

رزی اشتاینبرگر، یکی از اعضای پارلمان منطقه‌ای در ایالت جنوبی بایرن، که به احتمال زیاد در صورت بروز کمبود انرژی، بیشترین نیاز را به انرژی هسته‌ای خواهد یافت، گفت: «ما در حال گفتگوهایی هستیم که فکر می‌کردیم دیگر هرگز مجبور به آن گفتگوها نخواهیم شد.»

او در حالی که در دفتر تاریک خود برای صرفه جویی در مصرف برق کار می‌کرد، گفت: «این برای همه ما دردناک است، اما سایه جنگ در اوکراین بر ما نیز افتاده است.»

اتحادیه اروپا انتقال به انرژی سبزتر را آغاز کرده است، اما ملاحظات مالی و ژئوپلیتیکی می‌تواند تلاش‌ها را پیچیده کند.
این اعتراف احتمالاً برای سیاستمدارانی مانند خانم اشتاینبرگر سخت‌تر از سایر احزاب آلمان است. او از حزب سبزها است که اکنون با سوسیال دموکرات‌های شولتس در برلین قدرت را به صورت مشترک در اختیار دارند.

ریشه حزب سبزها نه تنها در جنبش زیست محیطی آلمان، بلکه در اعتراضات مردمی ضد هسته‌ای آن است، جایی که پلیس با فعالانی که گاهی خود را به دروازه‌های نیروگاه‌های هسته‌ای زنجیر می‌کردند، درگیر می‌شد.

کد خبر: ۱۶۶٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha