۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
ظرفیتی که در سرزمین انرژی های نو مغفول ماند| بلاتکلیفی ۴۰ مجوز سرمایه گذاری !
گزارش بازار؛

ظرفیتی که در سرزمین انرژی های نو مغفول ماند| بلاتکلیفی ۴۰ مجوز سرمایه گذاری !

بیرجند- خراسان جنوبی با توجه به شرایط اقلیمی، ظرفیت ۳۰۰ روز آفتابی، وزش بادهای ۱۲۰ روزه و شناسایی دالان‌های بادی می تواند قطب تولید انرژی‌های نو در کشور باشد اما این ظرفیت ها مغفول مانده است.

بازار؛ گروه استان ها: تکیه بر انرژی‌های نو و تجدید پذیر همواره جزو دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است و همچنین در بند ۱۳ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که سال ۹۴ از سوی معظم‌له به قوای سه‌گانه ابلاغ شد، «افزایش سهم انرژی‌های تجدید پذیر و نوین و گسترش نیروگاه‌های پراکنده و کوچک‌مقیاس» مورد تاکید ایشان قرار گرفته است.

حال خراسان جنوبی با داشتن ظرفیت عظیمی همچون سه هزار و ۳۰۰ ساعت آفتابی در سال و میانگین سرعت باد بیش از ۳۳ کیلومتر می‌تواند قطب تولید انرژی‌های نو و پاک باشد اما مسیر تولید گویا ناهموار و گره‌هایی دارد. از مجوزها برای احداث نیروگاه‌ها در مقیاس بالا گرفته تا بوروکراسی‌های اداری، افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، کمبود و نبود مشوق‌های مالی سرمایه گذاری و … همه و همه دست و پاگیر فعالان این حوزه شده است.

گره‌ها در تولید انرژی پاک

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به محدود بودن سرمایه گذاری در استان از برنامه‌هایی برای اخذ مصوبه‌ای خاص استان در جهت تولید انرژی‌ها گفت و افزود: مشکلاتی مانند بوروکراسی‌های اداری و بانکی در زمینه تولید انرژی‌های نو وجود دارد که پیشنهاد می‌شود بر اساس سند آمایش استان که یک سند همه جانبه است، برنامه‌ای در بخش انرژی تدوین و با همکاری سرمایه گذاران به سمت اجرایی شدن پیش رود.

سینا سرحدی در ادامه با اشاره به افزایش و رشد سرسام قیمت‌ها برای احداث نیروگاه توسط بخش خصوصی از عدم صدور پروانه برای نیروگاه‌های با ظرفیت پایین (زیر ۱۰ مگاوات) گفت و در خصوص قراردادهای تضمینی، افزود: بعد از استقرار دولت جدید دستورالعملی برای ادامه و یا متوقف شدن آنها ابلاغ نشده است و برای استان این موارد باید مطالبه شود.

ظرفیتی که در سرزمین انرژی های نو مغفول ماند| بلاتکلیفی ۴۰ مجوز سرمایه گذاری !

به اظهار وی دولت مجوز برای احداث نیروگاه ۵۰ مگاواتی صادر کرده و با توجه به قیمت‌ها موفقیت چندانی در جذب سرمایه گذار نبوده است و لازم به تغییر شرایط ایجاد زمینه برای صدور مجوز با ظرفیت‌های پایین ۱۰ مگاواتی است و از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری این موضوعات هستیم.

وی افزود: در بخش نیروگاه‌های خورشیدی تاکنون کمتر از هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی داریم که بر اساس برنامه تا سال ۱۴۰۰ باید پنج هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در عرصه تولید خدمات رسانی می‌کرد اما این مهم تاکنون محقق نشده است.

در بخش نیروگاه‌های خورشیدی تاکنون کمتر از هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی داریم که بر اساس برنامه تا سال ۱۴۰۰ باید پنج هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در عرصه تولید خدمات رسانی می‌کرد اما این مهم تاکنون محقق نشده است

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان و مغفول ماندن این ظرفیت‌ها و با اشاره به تسهیلات تبصره ۱۸ گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت صمت باید نیروگاه‌های خورشیدی تأمین کننده برق شهرک‌های صنعتی در برنامه حمایت قرار بگیرند و با توجه به شرایط ویژه استان سازمان صمت باید پیگیری ویژه‌ای داشته باشد.

سهمیه برای احداث نیروگاه خورشیدی

معاون برنامه‌ریزی شرکت برق خراسان جنوبی با بیان اینکه در بحث نیروگاه‌های کوچک خورشیدی، ۲۷ مگاوات سهمیه برای خراسان جنوبی در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: این میزان شامل پنج هزار و ۵۰۰ نیروگاه کوچک خواهد بود که سازوکار آن در حال انجام است.

احمد برزگر با اشاره به بلاتکلیفی ۴۰ مجوز سرمایه گذاری در این زمینه افزود: اکنون برای نیروگاه‌های بالا و کمتر از ۱۰ مگاوات تفاهم نامه‌ای در این باره منعقد شده است.

برزگر با بیان امکان ایجاد نیروگاه خورشیدی زیر ۱۰ مگاوات هم در استان فراهم است، یادآور شد: تاکنون ۱۴۷ مگاوات یعنی ۱۰۴ مورد در این زمینه شناسایی شده که با منابع طبیعی و محیط زیست در حال اختصاص زمین هستیم و سرمایه گذاران می‌توانند ورود کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد نیروگاه‌ها در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: ۵۳۲ نیروگاه کوچک پشت‌بامی داریم که ۵.۵ مگاوات در حال بهره برداری است.

وی با بیان اینکه چهار نیروگاه بزرگ در خوسف، سربیشه و بشرویه فعالیت دارند که ۱۸.۵ مگاوات برق تولید و حدود ۱۰ درصد برق استان را تأمین می‌کنند، افزود: برای جذب و حضور سرمایه گذاران باید مشوق‌هایی مانند تأمین اعتبار و تأمین زیرساخت‌ها در استان فراهم شود.

ظرفیتی که در سرزمین انرژی های نو مغفول ماند| بلاتکلیفی ۴۰ مجوز سرمایه گذاری !

۵۳۶ نیروگاه خورشیدی

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت برق خراسان جنوبی هم در گفتگو با بازار اظهارکرد: در استان خراسان جنوبی ۵۳۶ نیروگاه بزرگ و کوچک خورشیدی با مجموع ظرفیت ۲۴ مگاوات در مدار تولید انرژی قرار دارد.

علیرضا پوزشی به پتانسیل خوب استان در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر چهار نیروگاه بزرگ خورشیدی با مجموع ظرفیت ۱۸.۵مگاوات و ۵۳۲ نیروگاه کوچک مقیاس با مجموع ظرفیت ۵.۵ مگاوات در استان در حال بهره برداری هستند.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق خراسان جنوبی مجموع نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ و کوچک در استان را ۵۳۶ نیروگاه عنوان کرد و افزود: ظرفیت تولید انرژی در نیروگاه‌ها کوچک و بزرگ فعال در استان برابر ۲۴ مگاوات است.

وی با تاکید بر این نکته که انرژی تولید شده از نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند در ایام تابستان که کمبود تولید در بخش نیروگاه برقابی محسوس است، به تولید برق استان و کشور کمک کند، ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۳ نیروگاه کوچک مقیاس به ظرفیت ۱۶۰ کیلووات به شبکه سراسری متصل شده است.

مزایای انرژی‌های پاک

پوزشی همچنین افزود: انرژی تولیدی نیروگاه‌های کوچک مقیاس از ابتدای سال یک هزار و ۸۰۲ مگاوات ساعت بوده و درآمد حاصل از این میزان انرژی که بالغ بر ۴ میلیارد تومان می‌باشد به مالکین این نیروگاه‌ها پرداخت شده است.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت برق خراسان جنوبی در ادامه گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان به نیابت از سازمان انرژی‌های تجدید پذیر (ساتبا) آمادگی انعقاد قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق برای مشترکینی که علاقه مند به نصب این نیروگاه‌ها می‌باشند را دارد.

وی در پایان انرژی تولید شده توسط نیروگاه‌های کوچک مقیاس از ابتدای طرح را ۲۴.۷۳ هزار مگاوات ساعت عنوان کرد و افزود: مجموع ارزش انرژی تولید شده توسط این نیروگاه‌ها مبلغی معادل ۴۲.۷ میلیارد تومان است.

به اظهار وی با توجه به مصرف ۲۲ صدم لیتر آب و ۲۸۵ هزارم متر مکعب گاز برای تولید هر کیلو وات ساعت انرژی از نیروگاه‌های فسیلی و انتشار ۶۴۵ گرم گاز دی اکسید کربن برای این مقدار انرژی، تأثیرات مثبت زیست محیطی این نیروگاه‌ها در سطح استان را جلوگیری از مصرف ۵.۴۴ میلیون لیتر آب، جلوگیری از مصرف ۷.۰۵ میلیون متر مکعب گاز، جلوگیری از انتشار ۱۵.۹۴ هزار تن گاز دی اکسید کربن برشمرد.

بهره برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از راه های توسعه استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم هفته گذشته در جلسه بررسی مسایل و مشکلات نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی درح بیان کرد: یکی از راه های توسعه استان با توجه به اکوسیستم موجود، بهره برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

جواد اشرفی متذکر شد: دستگاه های اجرایی موظفند جهت تسهیل در انجام امور مرتبط با این حوزه، تعامل لازم را با سرمایه گذاران داشته باشند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان این موضوع که منطقه درح شهرستان سربیشه یکی از مناطق کمتر توسعه یافته استان است، تصریح کرد: می بایست از پتانسیل های موجود در این منطقه جهت رفع محرومیت و ایجاد اشتغال استفاده کرد.

اشرفی تأکید کرد: یکی از ظرفیت های این منطقه، انرژی باد و هم مرزی با کشور افغانستان جهت صادرات برق تولیدی است.

در مجموع آن چیزی که واضح است این است که خراسان جنوبی به عنوان یکی از پهناورترین استان های کشور به هیچ عنوان از لحاظ ظرفیت ها دارای محرومیت نیست و قطعا با برنامه ریزی دقیق و اصولی و همچنین استفاده از ظرفیت نخبگان و جوانان استان می تواند پیشرفت چشمگیری در حوزه های مختلف از جمله در زمینه انرژی های نو و تجدید پذیر داشته باشد.

کد خبر: ۱۶۶٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha