۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶
تنش خبرساز در مشرق زمین؛ سقوط قیمت مس تا کجا ادامه پیدا می کند؟
بازار تحلیل می کند

تنش خبرساز در مشرق زمین؛ سقوط قیمت مس تا کجا ادامه پیدا می کند؟

افت قیمت مس ریشه در بحران های موجود در اقتصاد دنیا دارد ولی به نظر می رسد تنش در تایوان و شرایط اقتصادی چین مهمترین عامل در افت اخیر قیمت مس در بازار باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: کاهش قیمت مس در بازارهای جهانی به دنبال تنش های ایجاد شده در تایوان و نگرانی از احتمال ایجاد تنش بین چین و امریکا ادامه دارد. به گزارش اکونومیک تایمز، قیمت مس در مبادلات آتی برای تحویل در سه ماه آینده در بورس فلزات لندن با ۰.۱ درصد کاهش در روز چهارم اوت سال جاری به مرز ۷۶۷۰ دلار رسید.

تنشهای تایوان، کاهش تقاضا برای فلزات در چین به دنبال رکود در بازار مسکن این کشور، افزایش شدید نرخ بهره بانکی در چین به منظور مقابله با رشد تورم در این کشور پهناور آسیایی همه از دلایل مهم افت قیمت مس در هفته های اخیر عنوان شده است و به نظر می رسد این روند ادامه داشته باشد.

آمارها نشان می دهد از ماه مارس امسال تا کنون قیمت هر تن مس در بازار جهانی ۳۰ درصد کاهش یافته است. متوسط قیمت هر تن مس در مارس امسال برابر با ۱۰۸۴۵ دلار بود ولی با تجربه کاهش قیمت در روز بیستم جولای امسال به پایین ترین سطح طی ۲۰ سال اخیر رسید. ظرف دو هفته اخیر قیمت مس با نوساناتی همراه بود ولی برایند تحولات قیمتی در این بازار کاهشی بود.

بیزینس تایمز در ادامه گزارش به سیاست چین در مقابله با کرونا اشاره کرد و نوشت: «چین یکی از کشورهایی است که سیاست سخت گیرانه ای برای مقابله با کرونا اعمال کرده است. این کشور همچنان در تلاش است تا نرخ ابتلا را به حداقل برساند و از قرنطینه های طولانی و بستن مرزها استفاده می کند. اجرای این سیاست باعث شده است تا فعالیتهای صنعتی و تولیدی در این کشور کاهش یابد و سیاست تزریق به اقتصاد در این کشور برای احیای فعالیتهای اقتصادی و توان مصرفی ادامه یابد.»

کارل پرایس تحلیل گر بازار چین در مصاحبه ای با رویترز گفت: «چین پیش بینی کرده بود در سال جاری شاهد رشد اقتصادی ۵.۵ درصدی باشد ولی با توجه به سیاستهایی که در کشور اجرا می شود و با توجه به گزارشهای تازه ای که ارایه شده است دیگر تحقق رشد ۵.۵ درصدی اقتصادی امکان پذیر نخواهد بود. دولت در نظر دارد از کسب و کارها حمایت کند و زمینه را برای افزایش تولید فراهم کند ولی این روند می تواند تبعات تورمی به همراه بیاورد.»

بحران ایجاد شده در بازار مس و دیگر کالاهای اساسی تنها به اوضاع اقتصادی چین مرتبط نیست. فایننشال تایمز در این مورد نوشت: «هفته گذشته بانک مرکزی انگلیس برای مقابله با تورم نرخ بهره بانکی را ۰.۵ درصد افزایش داد. این بالاترین افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور از سال ۱۹۹۵ میلادی تا کنون بوده است و تحلیل گران اقتصادی اجرای این سیاست را نشان دهنده عمق بحران در اقتصاد این کشور می دانند.»

این مشکلات در روزهایی که سازمان های بین المللی وقوع رکود اقتصادی در ماه های آتی را محتمل می دانند مساله ای بسیار جدی و مهم است و می تواند بر دامنه معضلات اقتصادی در این کشورها اضافه کند.

در این روز قیمت سرب در بورس فلزات لندن با ۰.۸ درصد کاهش به ۲۰۰۹ دلار رسید و قیمت هر تن قلع با ۰.۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل در مرز ۲۴۱۰۰ دلار قرار گرفت.

کد خبر: ۱۶۶٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha