۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
افت قیمت ها در بازار ارز و طلا| نتایج برجام بازارها را متحول می کند
«بازار» از تاثیر برجام بر بازار گزارش می دهد؛

افت قیمت ها در بازار ارز و طلا| نتایج برجام بازارها را متحول می کند

به دنبال انجام دور جدید مذاکرات وین قیمت طلا و ارز مسیر کاهشی را پی گرفته اند طوری که نرخ دلار در محدوده ورود به کانال ۳۰ هزار تومان و قیمت سکه و طلا نیز با شیبی روبه پایین در حرکت است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از پایان بی نتیجه مذاکرات برجام در ادوار گذشته، قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز نوسانی و البته با شیب ملایم و در موافقی بعضا تند همراه می شد. آنگونه که دلارآزاد ۲۵ هزار تومانی طی یکسال اخیر در ماههای گذشته به مرور روندی صعودی را طی کرد و حتی برای ورود به کانال ۳۴ هزار تومان نیز خیز برداشته بود. همچنین نرخ سکه تمام بهار آزادی هم به تبع افزایش قیمت ارز ۱۷ میلیون تومان را به ثبت رساند.

قیمت ها در بازار ارز مدت هاست تحت تاثیر مذاکرات برجام قرار گرفته و خیلی هاهمچنان به انتظار ثبات قیمت و البته کاهش نرخ ها نشستنه اند بازار ارزی که سرمنشاء نرخ گذاری همه کالاها بوده و سرمایه گذاران را نسبت به تصمیم گیریها در شرایط بلاتکلیف قرار داده است

بازار ارز در شریط بلاتکلیف
افزایش قیمت ها در بازار ارز تا جایی بود که در این مدت یکساله نرخ ارز صرافی ها نیز خرد خرد افزایش یافت و اکنون هر دلار به حدود ۲۸ هزار تومان صرافی ها نیز رسیده است. این نابسامانی بازار و بالا و پایین شدن قیمت ها که بازار طلا و ارز را بی ثبات کرده است، معلوم نیست با انجام مذاکرات برجام در دور جدید چگونه و چه سرانجامی را رقم زند.
بازاری که همچنان شرایط بلاتکلیفی را سپری می کند و بانک مرکزی نیز طی این مدت با برخی سیاست گذاری ها چون تامین ارز متقاضیان واقعی و فعالان اقتصادی در کنار ایجاد محدودیت هایی نظیر نگهداری بیش از ۱۰ هزار یورو و معادل آن که مصداق قاچاق ارز تلقی می شود، توانسته است تا حدودی این بازار را به نحوی مدیریت کند.
البته قیمت ها در این بازار مدت هاست تحت تاثیر مذاکرات برجام قرار گرفته و خیلی هاهمچنان به انتظار ثبات قیمت و البته کاهش نرخ ها نشسته اند، بازار ارزی که سرمنشاء نرخ گذاری همه کالاها و خدمات در بازار بوده و فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران را نسبت به تصمیم گیریها در شرایط بلاتکلیف قرار داده است.

بی ثباتی قیمت ها در بازار ارز منجر به سردرگمی سرمایه گذاران شده و از طرفی بازار دلالی و سفته بازی را گرم می کند. چنانچه مذاکرات برجام منجر به رفع تحریم های بین المللی شوند، بی تردید قیمت ها نیز در بازار ارز شکسته خواهد شد

ثبات اقتصادی و نرخ ها مهمتر از کاهش قیمت هاست
شرایطی که اسفندیار شاه منصوری، کارشناس بازار در گفتگو با «بازار» می گوید؛ ثبات قیمتها در بازار ارز مهمتر از کاهش نرخ آن است زیرا بی ثباتی قیمت این کالای مهم منجر به سردرگمی سرمایه گذاران شده و از طرفی بازار دلالی و سفته بازی را گرم می کند.
وی با بیان اینکه چنانچه مذاکرات برجام منجر به رفع تحریم های بین المللی شوند، بی تردید قیمت ها نیز در بازار ارز شکسته خواهد شد، افزود: در صورت توافقات برجام در انجام مذاکرات دلار مسیر سراشیبی را در پیش خواهد گرفت و این احتمال وجود دارد که دلار حتی تا ۲۸ هزار تومان نیز نزول کند. در چنین شرایطی تصمیم گیران باید با اجرای سیاست های ارزی کارشناسانه ضمن مدیریت قیمت ها بر ثبات قیمت این کالا تمرکز و توجه کنند تا نرخ ها بی منطق و غیر واقعی در این بازار افزایش نیابد و از طرفی اعتماد سرمایه گذاران نیز برای سرمایه گذاری در فعالیت ها اقتصادی جلب شود.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: زمانی که بازار ارز ساماندهی شود و مدیریت ها در این بازار اصولی و کارشناسانه باشد، نه فقط ثبات اقتصادی به کشور بر می گردد بلکه انگیزه ای برای سرمایه گذاران و دلالان سود جو نخواهد ماند تا از این طریق بتوانند بازار ارز را متشنج و ملتهب کنند.

در آخرین روز هفته کاری بازار، قیمت ها سمت و سوی کاهش را در پیش گرفته اند طوری که قیمت دلار در بازار آزاد در آستانه ورود به کانال ۳۰ هزار تومان قرار گرفت و قیمت ها در بازار سکه و طلا دچار افت قیمت شدند

استقبال بازار ارز از انجام مذاکرات برجام
التهابی که هم اکنون در بازار ارز به چشم نمی خورد چرا که این بازار از هم اکنون به استقبال انجام مذاکرات وین در دور جدید رفته و همانطور که اعضای تیم مذاکره می گویند فاصله چندانی تا نهایی شدن توافق وجود ندارد. موضوعی که باعث شده است تاثیر خود را خیلی سریع بر روی بازار سکه و ارز به جای گذارد آنچنان که دیروز و در آخرین روز هفته کاری بازار، قیمت ها سمت و سوی کاهش را در پیش گرفته بودند طوری که قیمت دلار در بازار آزاد در آستانه ورود به کانال ۳۰ هزار تومان قرار گرفت و قیمت ها در بازار سکه و طلا دچار افت قیمت شدند.
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم حدود یک میلیون ۳۶۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان تومان است.
همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۱۰۰ تومان، ربع سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی نیز ۵ میلیون و ۹۰۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۶۴ دلار است. علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی نیز قیمت فروش دلار ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت خرید دلار از مردم هم ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شده است.

علاوه بر تاثیر گذاری ثبات قیمت ارز در بازار وکاهش قیمت انس جهانی موضوع ورود به ماه محرم و عزاداری سرور وسالار شهیدان باعث شده است تا مراسم عروسی وجشن ها پایان یابد و تقاضا برای خرید در بازار طلا و جواهر بشدت کاهش یابد

کاهش تقاضا برای خرید طلا
البته بخش عمده نوسان قیمت ها در بازار طلا، متاثر از تغییر قیمت ها در بازار ارز داخل و انس جهانی است حال از آنجایی که قیمت طلا جهانی مدت هاست به دلیل تغییر نرخ بهره در آمریکا و ترقی ارزش دلار نوسانی رو به پایین دارد از طرفی نیز نرخ ارز در بازار داخل تا حدودی ثابت شده، بنابراین قیمت طلا بر مدار نزول قرار گرفته است.
ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» در این باره می گوید: علاوه بر تاثیر گذاری ثبات قیمت ارز در بازار وکاهش قیمت انس جهانی موضوع ورود به ماه محرم و عزاداری سرور وسالار شهیدان باعث شده است تا مراسم عروسی وجشن ها پایان یابد و تقاضا برای خرید در بازار طلا و جواهر بشدت کاهش یابد.
وی ایجاد ثبات اقتصادی وکنترل نرخ تورم را مهمترین فاکتور جلوگیری از رشد قیمت های بی منطق ارز و در پی آن طلا عنوان کرد و اظهار داشت: رونق بازار طلا و افزایش قابل توجه میزان تقاضا برای خرید این کالا زمانی اتفاق می افتد که شرایط اقتصادی کشور مناسب ومعیشت مردم بهبود یابد. اکنون که ارزش پول ملی به شدت کاهش یافته است بنابراین خرید طلا برای مردم اولویت آنچنانی ندارد چرا که هزینه های زندگی افزایش یافته و پس انداز آنچنانی برای خرید طلا چون سالهای گذشته در جامعه به چشم نمی خورد.
بنا به این گزارش، دورجدید مذاکرات برجام در وین درحالی اتفاق می افتد که معلوم نیست نتیجه توافقات بالاخره چگونه حاصل شود. کارشناسان می گویند؛ ‌ اگر توافقات با حفظ چارچوب ها و اقتدار به نفع ایران تمام شود، بی تردید قیمت ارز در بازار کاهش و این کاهش قیمت تاثیر بسزایی بر کاهش قیمت همه کالاها در بازار به جای می گذارد.

کد خبر: ۱۶۶٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha