۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۲
توقف واردات گندم در گرو افزایش بهره وری است
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

توقف واردات گندم در گرو افزایش بهره وری است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: چنانچه با اصلاح روش‌های سنتی، بهره وری در حوزه گندم را تا یک تُن در هکتار افزایش می‌دادیم، نیازی به خرید گندم از خارج از کشور نبود.

به گزارش بازار، محمد جواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، با انتقاد از رویکرد واردات محور دولت در سال‌های گذشته، بر لزوم توجه به افزایش تولید برای نیل به خودکفایی و تاایمن امنیت عذایی کشور تاکید کرد.

عسکری با بیان اینکه در کشور ما ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین مناسب کشت غلات وجود دارد، اظهار داشت: متاسفانه در عمل نتوانسته ایم بهره وری مناسبی از این ظرفیت داشته باشیم. وی افزود: در حال حاضر میانگین تولید گندم در هر هکتار ۴ تن است و اگر با اتخاذ راهکارهای نوین، بهره وری به ۵ تُن در هکتار افزایش می‌یافت، کل نیاز کشور به گندم تامین می‌شد و از واردات این محصول بی نیاز می‌شدیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی تولید دانه‌های روغنی را نیز بسیار کمتر از سطح مورد نیاز کشور خواند و با بیان اینکه در مقطعی گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شد، اظهار داشت: متاسفانه در دولت گذشته نگاه‌ها معطوف به استفاده از ظرفیت‌های داخلی نبود و به واردات روغن اکتفا کردیم و اکنون در این زمینه با چالش جدی مواجه هستیم.

عسکری با تاکید بر لزوم توسعه کشت غلات و دانه‌های روغنی در کشور، تصریح کرد: ما در کمیسیون کشاورزی، سازکارهای مربوطه را تعریف کرده ایم و اعتبارات مورد نیاز نیز تصویب شده است.

وی افزود: نمایندگان در مجلس تلاش می‌کنند با اصلاح قوانین و به روز کردن آن‌ها و رفع بروکراسی ها، زمینه را برای افزایش تولید روغن به عنوان یک کالای اساسی فراهم کنند.

کد خبر: ۱۶۶٬۵۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید رضا IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      اگه فقط شعار نباشه مانند همیشه بانکها رو وادار کنید تسهیلات با نرخ 4و5درصد در اختیار گندمکاران قرار بدن و درخواست ضمانت های خارج از عهده کشاورز نداشته باشند تا خود کشاورزا ب احتی 10ملیون تن نیاز کندم کشور را تامین کنند. شعار ندید. عمل کنید. فصل کشت نزدیک است. از الان باید کشاورزان گندمکار در یابید