۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
 طبق آمارها حال مراتع کشور خوب نیست
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشور:

طبق آمارها حال مراتع کشور خوب نیست

زنجان-مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور،گفت: طبق آمارها حال مراتع کشور خوب نیست و باید برنامه ریزی درست و صحیحی در تقویت و پوشش گیاهی وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار بازار،ترحم بهزاد ظهر پنجشنبه در بازید از نهالستان منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان در جمع خبرنگاران،گفت: مناطقی که بیش از ۵۰ درصد پوشش گیاهی گون دارند ذخیره گاه اعلام شدند.

وی ابراز داشت: این مناطق ضوابط تخصیصی خود را دارند که بر مبنای آخرین اصلاحیه ضوابط تخصیص که در سال ۹۱ بوده، قرار می‌گیرند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور،با بیان اینکه ممیزی بیش از ۸۰ میلیون هکتار از مراتع کشور انجام شده و طرح ممیزی مراتع کشور تا پایان شهریور امسال به اتمام می‌رسد،گفت: مطالعات توسط دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران انجام شده و ۱۶۰ هزار خانوار می‌تواند از مراتع کشور استفاده کنند، در حالی که یک میلیون و ۵۰ هزار خانوار بهره‌بردار وجود دارد.

بهزاد با بیان اینکه بهره‌برداران هم اکنون بیش از ۶.۵ برابر مازاد ظرفیت مراتع بهره برداری می‌کنند،ابراز کرد: محل مطلوب اقتصادی برای یک بهره بردار به طور میانگین ۵۶۰ هکتار با ۲۳۰ واحد دامی است که یک خانوار پنج نفره امرار معاش کند.

وی با بیان اینکه وسعت منابع طبیعی کشور به ۱۳۴.۴ میلیون هکتار می‌رسد، گفت: از این وسعت ۸۴.۴ میلیون هکتار مرتع است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، تاکید کرد: بیش از ۵۲ درصد سطح کشورمان را مرتع تشکیل می‌دهد و تاکنون ۴۲ هزار و ۳۰۰ سامان عرفی و یک میلیون و ۵۰ هزار خانوار نیز شناسایی شدند.

ترحم با اشاره به اینکه ۳۸۰ هزار و ۳۴۲ فقره پرونده چرا در سطح کشور تشکیل شده است ،افزود: افرادی که به طور غیر مجاز از مراتع استفاده می‌کنند بدون در نظر گرفتن ورود و خروج دام به مراتع آسیب می‌رسانند و تا پایان ۱۴۰۱ این طرح به اتمام می‌رسد و بهره برداران شناسایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه طبق آمارها حال مراتع کشور خوب نیست و باید برنامه ریزی درست و صحیحی در تقویت و پوشش گیاهی وجود داشته باشد،تصریح کرد: طبق دستورالعمل‌هایی که در سال ۹۷ در ۸ ماده به استان‌ها ابلاغ شد، منطقه‌ای را می‌توان ذخیره‌گاه گون اعلام کرد که از تنوع سه گونه گون برخوردار و تعداد پایه در هکتار بیش از ۲۰۰ عدد و تعداد زادآوری و تجدید حیات بیش از ۲۰۰ پایه باشد.

کد خبر: ۱۶۶٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha