۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۸
کاهش نرخ بهره بین بانکی به سود بازار سرمایه

کاهش نرخ بهره بین بانکی به سود بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: تصمیم اخیر در خصوص کاهش نرخ بهره بین بانکی به سود بازار سرمایه خواهد بود.

به گزارش بازار، احمد اشتیاقی در تشریح واژه بهره بین بانکی، گفت: بانک‌ها در پایان هر روز برای جبران کسری وجوه خود به منظور تسویه با بانک مرکزی از یکدیگر استقراض می‌کنند، چراکه اگر بانک‌ها با بانک مرکزی تسویه نکنند به اضافه برداشت از سوی بانک مرکزی منجر و مشمول جریمه با نرخ‌های تقریبا بالای ۳۰ درصد می‌شوند؛ بنابراین بانک‌هایی که وجوه مازاد دارند، این مبالغ را در اختیار بانک‌هایی که با کسری وجوه دارند، قرار می‌دهند و در قبال آن سودی دریافت می‌کنند که به آن نرخ بهره بین بانکی گفته می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بانک مرکزی در بسته ۱۰ بندی پیشنهادی برای حمایت از بازار سرمایه متعهد شده است، نرخ بهره بین بانکی بالاتر از سقف ۲۰ درصد نرود.

اشتیاقی خاطر نشان کرد: نرخ بهره بین بانکی موقتا ۸ مردادماه جاری ۱۸ صدم درصد کاهش مواجه شد و به دامنه ۲۱/۱۳ درصدی رسید و اگر این روند کاهشی مستمر باشد بازار سرمایه در روزهای آتی حداقل از این ناحیه با روند کاهشی روبرو نمی‌شود.

وی همچنین درباره ارتباط این نرخ با بازار سرمایه، گفت: بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی به معنای بالا رفتن نرخ سود سپرده و نرخ اوراق بدهی از نگاه فعالان بازار است که این موضوع موجب تنش در بازار سرمایه می‌شود،، زیرا اوراق بدهی رقیب سرسختی برای این بازار است و هر میزان نرخ اوراق بدهی بالا برود، P/E بازار (ارزش‌گذاری سهام نسبت قیمت به درآمد) با کاهش روبرو می‌شود و این خود موجب نزولی شدن قیمت سهام روی تابلو بازار بورس می‌شود.

اشتیاقی از دیگر پیامدهای بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی را افزایش نرخ تسهیلات بانکی دانست و گفت: این تسهیلات در اختیار شرکت‌های فعال در بورس قرار می‌گیرد و موجب بالا رفتن هزینه شرکت‌ها کاهشه سود آوری آن‌ها می‌شود.

کد خبر: ۱۶۶٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha