۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
خسارات سیل به عشایر ۱۱ استان کشور

خسارات سیل به عشایر ۱۱ استان کشور

رئیس سازمان امور عشایر گفت: سیل، عشایر ۱۱ استان را درگیر کرد که خسارت‌های وارده به استان‌های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، سیستان وبلوچستان و لرستان بیشتر از دیگر استان‌هاست.

به گزارش بازار، عباس پاپی‌زاده رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه برآورد دقیق خسارت‌های ناشی از سیل به عشایر هنوز اعلام نشده است، گفت: در حال حاضر اولویت اول امداخسارات سیل به عشایر ۱۱ استان کشوردرسانی و نجات جان عشایر و سرمایه‌های آنهاست.

پاپی زاده افزود: سیل عشایر ۱۱ استان را درگیر کرد که خسارت‌های وارده به استان‌های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، سیستان و بلوچستان و لرستان بیشتر از دیگر استان‌هاست.

این مقام مسئول عملکرد ستاد مدیریت بحران استان‌ها در روند آگاه سازی عشایر را مثبت دانست و افزود: عشایر از مناطق پرخطر دور شدند، اما ذات زندگی عشایری متکی به مراتع و آب است و از آنجایی‌که این دو مهم در کف دره‌ها است محل اتراق عشایر در مسیر مسیل‌ها و رودخانه‌هاست.

پاپی‌زاده با بیان اینکه؛ خدمت‌رسانی به عشایر در استان‌ها جزو اولویت‌های سازمان امور عشایری است افزود: در حال حاضر هیچ دستگاهی نمی‌تواند آمار دقیقی از میزان خسارت‌های وارده به عشایر را ارائه بدهد چراکه پوشش مخابراتی در برخی از مناطق عشایری نیز قطع شده است و هنوز آماری از این مناطق به دست ما نرسیده است.

رئیس سازمان امور عشایر سرپناه‌های عشایر را غیر ایمن دانست و افزود: چادر، سیاه‌چادر و کپر نمی‌تواند در برابر بارندگی‌های سیل‌آسا مقاوم باشند و از بین می‌روند. در حال حاضر سازمان تلاش دارد که زندگی عشایر را به حالت اولیه باز گرداند از این‌رو اقلام مورد نیاز عشایر در شرایط بحرانی از جمله آرد، چادر، نایلون و علوفه مورد نیاز دام (که به صورت مستقیم در برابر بارش‌ها قرار نگیرند)، مورد نیاز عشایر را تامین و در اختیار آن‌ها قرار دادیم. همچنین تعدادی از دام‌ها را به محل‌های امن جابه‌جا کردیم.

وی با بیان اینکه رسیدگی به مشکلات عشایر نیازمند همراهی دیگر ارگان‌هاست، افزود: وزارت کشور از محل مدیریت بحران تنخواهی در اختیار دارد که می‌توان بخشی از آن را برای حل مشکلات عشایر تخصیص داد. علاوه‌بر این با دستور وزیر کشاورزی از محل اعتبارات داخلی وزارت کشاورزی بخشی از آن را به جبران خسارت‌های ناشی از سیل تخصیص داد.

پاپی‌زاده در ادامه افزود: عدم توان مالی عشایر باعث شده است که بخش قابل توجهی از عشایر نتواند خود را بیمه کنند.

کد خبر: ۱۶۶٬۴۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha