۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
۸۰درصد نهاده‌های دامی وارداتی است؛ قیمت دام و طیور در انحصار نهاده‌های دامی
بازار بررسی می‌کند؛

۸۰درصد نهاده‌های دامی وارداتی است؛ قیمت دام و طیور در انحصار نهاده‌های دامی

زنجان - نهاده‌های دامی همواره به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های حوزه صنعت مرغداری و دامپروری مطرح بوده به گونه‌ای که قیمت هریک متاثر از کمبود و یا قیمت بالای نهاده‌ها بوده است و همانند دو خط موازی که نقطه پایانی برای چالش بین آن نیست.

زهرا مقدمی؛ خبرگزاری بازار- واردکنندگان بزرگ نهاده‌های دامی بازیگران اصلی تأمین و عرضه این کالاها  در کشور هستند و در این سال‌ها بارها و به بهانه‌های مختلف بازار نهاده‌های دامی را برای سود بیشتر خود در شرایط بحران قرار داده اندو این یک جنگ اقتصادی است. 

فعالان حوزه دام و طیور خروج این بازار از انحصار تعداد معدودی واردکننده را راهکار مقابله با سودجویی آن‌ها می‌دانند، راهکاری که برای عملی شدن آن نیاز به همکاری دولت و جهاد کشاورزی است. 

متاسفانه بیش از ۸۰ درصد نهاده‌های دامی وارد می‌شود و تولید نهاده‌های دامی در کشور درصد خیلی کمی است. 

خسارت میلیاردی به صنعت مرغداری زنجان

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان زنجان از خسارت میلیاردی  به صنعت مرغداری استان زنجان در پی شیوع کرونا و کمبود نهاده‌های دامی خبر داد و گفت:  مرغداری‌های سطح استان زنجان زیان‌های ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلیونی را در ماه‌های خیر شاهد بودند.

محمدجعفر حصاری، با بیان اینکه مرغداران زنجانی همواره با کمبود نهاده‌های  دامی مواجه هستند و سیاست‌ها برای رفع این چالش‌ها مقطعی بوده است، تاکید می‌کند: مسئله کمبود و گران بودن نهاده‌های دامی باید در یک نقطه به شکل جامع و برنامه‌ریزی‌شده رفع شود.

وی تداوم فرایند موجود در زمینه نهاده‌های دامی را به عنوان یک معضل ریشه کن برای صنعت مرغداران زنجان عنوان کرده و می‌افزاید: باید پروسه‌ای طراحی و اجرا شود تا  نهاده‌های دامی به قیمت منطقی و به شیوه اصولی دست تولیدکننده‌ها قرار بگیرد.

حصاری با اذعان به اینکه مشکل کمبود و یا گرانی نهاده‌های دامی همه ساله وجود دارد، دولت نیز از آن اطلاع دارد اما تا به امروز کاری نکرده است،  ادامه می‌دهد: این چالش نیازمند یک برنامه ریزی  عملیاتی است و مسئولان باید در این زمینه با جدیت وارد عمل شوند. قیمت دام و طیور با توجه به استفاده از نهاده‌های دامی مثل سویا، کنجاله و ذرت در انحصار است و باعث می‌شود قیمت دام و طیور به تبع افزایش پیدا کند. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به خبرنگار بازار گفت: دغدغه‌ای که در حوزه نهاده‌های دامی وجود دارد، یک دغدغه کشوری بوده و محدود به استان زنجان نیست.

جواد تاراسی با بیان اینکه ویروس کرونا قیمت مرغ را تحت‌الشعاع خود قرار داده  است، افزود: با کاهش جوجه ریزی قیمت مرغ هم افزایش  پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه  تامین بازار شب عید و ماه مبارک رمضان، باعث شد تا شاهد انجام جوجه‌ریزی از سوی مرغ‌داری‌ها به میزان کافی در استان باشیم و خوشبختانه در این زمینه با مشکل خاصی مواجه نیستیم، ابراز کرد: بحث پیش‌بینی نشده شیوع بیماری کرونا مطرح باعث تعطیلی مجالس و اجتماعات و نیز تعطیلی رستوران‌ها شد و مردم رغبتی برای مصرف بیشتر گوشت مرغ نشان ندادند.

این مسئول افزود: برنامه‌ریزی لازم برای عرضه محصولات طیور صورت گرفته بود اما همه این اتفاقات باعث کاهش عرضه و پایین آمدن قیمت شد و به همین خاطر از ابتدای سال‌جاری بحث خریدهای تضمینی و حمایتی از تولیدکنندگان این عرصه به عمل آمد.

وی با بیان اینکه  تا به امروز ۷۰۰ تن گوشت مرغ از مرغ‌داری‌ها به صورت تضمینی خریداری شده است، ابراز کرد: با این کار خواستیم تا شاهد افت قیمت در راستای حمایت از این صنعت نباشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان، با بیان اینکه  بیش از ۳۰۰ واحد فعال در عرصه طیور اعم از مادر، گوشتی و تخم‌گذار در استان  وجود دارد، افزود: یکی از وظایف سازمان جهادکشاورزی، این است که صنعت طیور را به یک صنعت پایدار  در استان تبدیل کند.

تاراسی با بیان اینکه نهاده‌های دامی از دو طریق تامین می‌شود، افزود: اول روش تامین نهاده‌های دامی از طریق واردکننده‌های بخش خصوصی بوده و روش دوم از محل استراتژیک کالاهای اساسی است و هر ماه حدود ۱۶ هزار تن ذرت و نیز ۸۰۰۰ تن کنجاله سویا در استان به مصرف دام و طیور می‌رسد و برای اینکه با مشکل زیادی در این زمینه برخورد نکنیم، امور پشتیبانی بحث خرید تضمینی مرغ و نیز صدور مجوز برای تامین ذرت مورد نیاز دامداران به میزان ۱۰۰ هزار تن را در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه سهم استان زنجان بر اساس تعداد مرغ‌داری‌های فعال و جوجه‌ریزی و نیز برخی از استانداردها در این زمینه ۱.۵ درصد است ، افزود: که طی چند روز گذشته ۱۵۱۲ تن ذرت به استان تخصیص یافته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان  تاکید کرد: نهاده‌های بخش خصوصی در حال حاضر با تامین ارز و فعالیت بخش حمل و نقل به دست‌شان خواهد رسید و با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، امروز ذخیره نهاده‌های استراتژیک در استان انجام شده و بر اساس ساختارهایی که سازمان امور دام دارد، این نهاده‌ها در استان توزیع می شود.

هیچ واحد تولید کننده گوشت مرغ در زنجان به دلیل افزایش قیمت نهاده های دامی تعطیل نشد 

تاراسی با بیان اینکه تاکنون هیچیک از واحدهای تولید کننده گوشت مرغ در استان زنجان به واسطه کاهش قیمت مرغ و افزایش قیمت نهاده‌ها تعطیل نشده است، افزود: کاهش جوجه ریزی صنعت طیور را دچار بیماری می کند. 

صادقی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه در بحث نهاده های دامی طیور در سطح کشور و به تبه در استان زنجان مشکل وجود دارد، گفت: مشکل در این زمینه شدید است و در فروردین ماه دو هزار و ۵۵۰ تن سویا و دو هزار تن ذرت عرضه شد.

وی گفت: ماهانه نزدیک به  ۱۶ هزار تن ذرت و هشت هزار تن کنجاله برای دام و طیور در استان نیاز است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی زنجان،با بیان اینکه کل نهاده های دامی استراتزیک است و اجازه توزیع نیست، ابراز داشت: شرکت پشتیبانی ۳۰ درصد از نیاز کشور را تامین می کند و ۷۰ درصد توسط بخش خصوصی نهاده های دامی وارد می شود و از بابت تخصیص ارزمشکل وجود دارد.

صادقی ابراز کرد: طبق  مصوبه اخیر ستاد تنظیم  بازار و هیئت دولت تخصیص ارز نهاده های دامی و کالاهای اساسی به میزان ۴ میلیون تن دپو شده و با آزاد سازی این میزان عرضه  صورت می گیرد.

وی افزود: متاسفانه طی چند ماه گذشته جوجه ریزی در استان کاهش یافته است و به تبع قیمت مرغ هم سر به  فلک کشیده است و متاسفانه بیش از ۸۰ درصد نهاده های دامی وارداتی  است.

کد خبر: ۱۶٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha