تأمین امنیت افراد و سرمایه، پیش‌نیاز توسعه روابط با اتیوپی است
در وبینار تجاری ایران و اتیوپی مطرح شد

تأمین امنیت افراد و سرمایه، پیش‌نیاز توسعه روابط با اتیوپی است

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا با اشاره به مشکل‌آفرینی برخی قبایل اتیوپی برای شرکت‌های ایرانی گفت: تأمین امنیت افراد و سرمایه شرکت‌ها را پیش‌نیاز توسعه روابط تجاری با اتیوپی دانست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، اتاق‌های بازرگانی ایران و اتیوپی با برگزاری وبیناری موانع و راهکارهای توسعه همکاری‌های مشترک را بررسی کردند. در آغاز رنجبر رایزن سفارت ایران در اتیوپی با بیان اینکه این وبینار نقطه شروع مناسبی برای تقویت همکاری‌های دو کشور می‌تواند باشد گفت: اتیوپی با جمعیت زیاد و دسترسی به بازارهای منطقه‌ای از پتانسیل‌های زیادی برای توسعه تجارت با ایران برخوردار است.

او تأکید کرد: سفارت ایران برای همکاری، تقویت روابط و پیگیری موضوعاتی که از سوی بخش‌های خصوصی دو طرف مطرح می‌شود آمادگی کامل دارد.

فرزاد مهرانی سرپرست معاونت بین الملل اتاق ایران نیز با ابراز امیدواری نسبت به توسعه روابط تجاری دو کشور گفت: علاوه بر محدودیت‌های معمول تجارت خارجی، در تجارت با آفریقا با مشکل مسافت زیاد و افزایش هزینه‌های حمل و نقل نیز مواجه هستیم و به همین دلیل اهداف ما در تجارت با آفریقا محقق نشده است.

او با اشاره به حجم تجارت ۲۰ میلیون دلاری ایران و اتیوپی تأکید کرد: این میزان نسبت به ظرفیت‌های تجاری دو طرف بسیار اندک است و امیدوارم این وبینار مقدمه‌ای برای افزایش همکار یهای بخش‌های خصوصی دو کشور باشد.

منگستو ووبیا رئیس اتاق بازرگانی اتیوپی نیز با تأکید بر اینکه ما در حال برنامه ریزی برای افزایش روابط خود با اتاق ایران، شرکت‌های تجاری و صادراتی این کشور هستیم گفت: ما بسیار مایل به امضای توافقنامه همکاری با اتاق ایران هستیم چرا که می‌خواهیم روابط پایدار و عمیقی برقرار کرده و از پیشرفت فناورانه ایران استفاده کنیم.

مهرانی با استقبال از امضای این تفاهمنامه بین دو اتاق گفت: برای این منظور متنی را آماده خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم علاوه بر اتاق‌های بازرگانی دو کشور روسای جمهور ایران و اتیوپی نیز آن را به امضا برسانند.

در این نشست پرویز کرباسی عضو هات مدیره اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا نیز با بیان اینکه علاقه مندیم به ویژه در حوزه کشاورزی با اتیوپی همکاری‌های بیشتری داشته باشیم اما تجربه خوبی از این همکاری نداریم ادامه داد: مسئله اصلی ما امنیت افراد و امنیت سرمایه‌گذاری در اتیوپی است. پیش از این شرکت گرین بیزنس که در زمینه کشاورزی فعال بود به دلیل مسائلی که برخی از قبایل اتیوپی ایجاد کردند نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد. اگر دولت اتیوپی ده هزار هکتار زمین هم در اختیار ما قرار دهد اما مزاحمت این قبایل رفع نشود نمی‌توان همکاری را ادامه داد.

او افزود: درخواست ما این است که وزیر کشاورزی و دولت اتیوپی مشخص کند با مسئله قبایل چه خواهد کرد؟ چند لیتر آب در اختیار ما قرار خواهند داد و برق مورد نیاز تأمین خواهد شد یا خیر. همچنین لازم است بدانیم چند هکتار زمین در اختیار ما قرار خواهند داد و این زمینها بارانی هستند یا نیاز به آبیاری دارند. اگر این اطلاعات به صورت دقیق مشخص شود تجار زیادی در ایران آماده مشارکت و سرمایه‌گذاری در اتیوپی هستند.

ووبیا رئیس اتاق اتیوپی هم در پاسخ گفت: اتیوپی در حال تلاش برای انتقال از اقتصاد کشاورزی به اقتصاد صنعتی –خدماتی است و ما در ابتدای راه هستیم. علاقه‌مندان به همکاری باید بدانند ما در اتیوپی کمپانی‌های بزرگ نداریم. اما شرکت‌های بزرگی به ویژه از ترکیه و کشورهای عربی در اتیوپی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و امیدواریم شرکت‌های ایرانی هم به اتیوپی بیایند و در بخش کشاورزی و معدن سرمایه‌گذاری کنند.

او تأکید کرد: ما مشکلات داخلی داریم اما راه‌کارهایی تعریف شده و توافقاتی صورت گرفته تا مشکل تأمین امنیت مرتفع شود.

کد خبر: ۱۶۶٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha