۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
 قطب تولید گیلاس با کاهش عملکرد روبروست
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

قطب تولید گیلاس با کاهش عملکرد روبروست

مشهد- گر چه طی سال‌های گذشته بخش‌های قابل‌توجهی از باغات به‌ویژه گیلاس در مشهد و طرقبه شاندیز تخریب شده است اما هنوز این شهرستان به‌عنوان قطب تولید این محصول شناخته می شود.

بازار-گروه استان ها: ارقام تولیدی گیلاس در خراسان رضوی شامل پیش رس، دوم رس ، سیاه مشهد و تک‌دانه مشهد و نیز گیلاس زرد یا همان گیلاس شیشه‌ای است. از این میان گیلاس رقم تک‌دانه مشهد معروفیت کشوری دارد و ازنظر طعم ، مزه ، درشتی و رنگ عالی و منحصربه‌فرد است.

در این رابطه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد از کاهش عملکرد محصول گیلاس به دلیل تغییرات شرایط آب و هوایی در این شهرستان خبر داده و به بازار می گوید: در سال جاری عملکرد محصول گیلاس با توجه به تغییرات اقلیمی شامل نوسانات آب و دمایی و سرمازدگی و تگرگ از متوسط ۱۲ تن سال‌ پیش به ۷.۶ تن در هکتار کاهش‌یافته است.

محمد میری دیسفانی در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه رقم عمده گیلاس شهرستان،تک‌دانه مشهد است و درصدی نیز به سایر ارقام مانند سیاه شبستر و ارقام فرانسوی اختصاص دارد ادامه داد: یکی از مسائل و مشکلات عمده درختان گیلاس خود ناسازگاری است که قادر به گرده‌افشانی و تلقیح با یکدیگر نیستند.

وی عنوان کرد: به همین دلیل برای تشکیل میوه کافی و تجاری باید از ارقام گرده زای مناسب و سازگار استفاده شود. که متأسفانه اکثر باغات گیلاس به دلیل کم آگاهی یا عدم رعایت این موضوع توسط باغداران ,دچار کاهش عملکرد می‌شوند.

 قطب تولید گیلاس با کاهش محصول روبروست

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: تاکنون ارقام شبستر، سیاه مشهد، مجتهدی به‌عنوان گرده‎زای مناسب و سازگار معرفی و پیشنهاد ی گردد که اکیدا توصیه می گردد باغداران گرامی به جهت افزایش عملکرد باغات گیلاس از این ارقام استفاده نمایند.

وی افزود: با توجه به کیفیت مناسب گیلاس‌های تولیدی انواع مختلف گیلاس تولیدی و این شهرستان به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

میری گفت: یکی از اقداماتی که در در مورد درخت گیلاس در جهاد کشاورزی مشهد انجام می شود سرشاخه کاری گیلاس است که به منظور جوانسازی درختان، افزایش باروری و ایجاد تنوع ارقام و غیره انجام می گیرد.

برداشت ۴هزارتن گیلاس

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: سطح باغ های شهرستان مشهد ۱۶۸۰۰ هکتار می باشد که از این سطح ۵۲۵ هکتار زیر کشت گیلاس می باشد .

میری بیان کرد : گیلاس از مهمترین محصولات باغی شهرستان و به لحاظ اقتصادی در بین محصولات باغی از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است.

وی افزود: گیلاس از نظر زمان رسیدن تقریباً اولین محصول درختی است که همه ساله قبل از سایر محصولات به بازار عرضه می‎شود. که این موضوع اهمیت این محصول را در بین محصولات باغی بیشتر نمایان می سازد.

مدیر جهاد کشاوزی مشهد ابراز کرد: همچنین به علت کوتاه بودن دوره باردهی، از نظر مسائل داشت هزینه کمتری نسبت به سایر میوه‎های منطقه معتدله در بر دارد.

میری دیسفانی گفت : در حال حاضر سطح زیر کشت باغات گیلاس شهرستان مشهد ۵۲۵ هکتار می باشد و میزان بیش از ۴ هزار تن در سال جاری گیلاس برداشت و روانه بازار شد .

کد خبر: ۱۶۶٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha