۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
ظرفیت سرمایه گذاری دشت‌های ریواس در مرند
بازار گزارش می‌دهد؛

ظرفیت سرمایه گذاری دشت‌های ریواس در مرند

مرند – بهار، وقت برداشت ریواس در شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی است و اهالی این منطقه در اواسط این فصل، اقدام به چیدن این گیاه خودرو از دامنه کوه‌ ها می‌ کنند که یکی از ظرفیت های مهم سرمایه گذاری این منطقه به شمار می رود.

خبرگزاری بازار؛ بیت اله احمدی- ریواس یا به زمان محلی «اوشگون»، در اردیبهشت و خردادماه هر سال در برخی از کوهستان‌ها و دامنه کوه‌ها می ‌روید و مردم به دلیل خواص درمانی این گیاه، علاقه خاصی به آن دارند.

شهرستان مرند هم با اقلیم کوهستانی، خاستگاه گیاه ریواس است، کوه‌های روستاهای قرمزی قشلاق، سرخه، زنجیره، گزافر، گلجار و یام در فصل بهار، پر از ریواس می شود که برداشت این محصول از دهه سوم فروردین ماه در شهرستان مرند و روستاهای آن آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت ماه با توجه به مناطق مختلف و آب و هوای مناطق رشد کرده و برداشت می‌شود.

ریواس یکی از گیاهان اصیل و با قدمت ایرانی، ظاهری شبیه به کرفس دارد اما صورتی رنگ و طعم آن ترش و شیرین یا ملس است، ریواس بطور طبیعی در فصل بهار تا اوایل تابستان می‌روید؛ ساقه ریواس مصرف خوراکی دارد.

دامنه کوه‌های «میشو» شهرستان مرند یکی از مناطق شمالغرب کشور می باشد که معدن ریواس محسوب می شود که همه روزه افراد محلی پس از چیدن آن از کوهستان به سطح شهر آمده و بساط خود را پهن می‌کنند و حتی در لب جاده‌ها این محصول را به فروش می‌ رسانند.

حضور خانواده ها به اتفاق اعضای خانواده و دوستان برای چیدن ریوایس، یکی از مناظر زیبای تفریحی این روزهای کوه های شهرستان مرند به شمار می رود، البته امسال به خاطر شیوع کرونا، این صحنه ها کمتر دیده می شود.

دشت های مرند فرصتی برای سرمایه گذاری

یکی از فعالین زیست محیطی شهرستان مرند در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: دشت‌های شهرستان مرند از نظر گردشگری از ظرفیت خوبی برخوردار است و در قالب اکوتوریسم می ‌توان به صورت پایلوت استفاده کرد.

محمد شریفی می‌افزاید: مسئولان می توانند با با فراهم کردن زمینه و بسترهای گردشگری، این فرصت را به مردم و همشهریان و علاقه مندان به طبیعت بدهند تا از چشم انداز زیبای این طبیعت استان آذربایجان شرقی در زمان مناسب آن در فصل بهار بهره ببرند.

دانشگاه ها می توانند با بررسی و شناسایی فواید و خواص ریواس، نتایج حاصل از آن را در جهت سرمایه گذاری استفاده کنند

وی با بیان اینکه می‌توان در صنایع غذایی، تبدیلی و صنعتی از این گیاه دارویی استفاده کرد، عنوان می کند: دانشگاه ها هم می توانند با بررسی و شناسایی فواید و خواص ریواس، نتایج حاصل از آن را در جهت سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی و دولتی جهت صنایع تبدیلی و فرآوری استفاده کنند.

این فعال محیط زیست، دشت‌ها و کوه‌های مرند در فصل بهار را یکی از بهترین فرصت‌های جذب گردشگر داخلی و خارجی دانسته و اذعان می دارد: روئیدن شقایق‌ های زیبا در دشت‌ های بخش یامچی این شهرستان، آغاز فصل ریواس چینی در اردیبهشت ماه و چیدن «دنبالان» در ایام بهار از فرصت های بهینه جذب گردشگر برای شهرستان مرند است.

همچنین علی ربیعی، یکی از بومیانی است که از زمان‌های گذشته هر سال در اواسط بهار، هر روز صبح برای چیدن ریواس راهی کوهستان می‌ شود و پس از گذر از مسیری سخت به دامنه کوهستان می ‌رسد و قبل از ظهر نیز با دستی پر از ریواس به شهر برمی‌ گردد تا حاصل زحمات خود را بفروش برساند.

او کارگر شریفی است و در راه تأمین رزق حلال، خستگی ندارد و نان حلال خانواده اش را از دامنه‌های کوهستان بر سر سفره اش می‌آورد.

خواص درمانی ریواس

ریواس گیاهی خودرو در فصل بهار در مراتع شهرستان مرند می روید و برگ‌ های پهن خود را بر دامن دشت‌های این شهرستان می‌گستراند و رویش آن نمای زیبایی را به طبیعت این منطقه ارزانی می بخشد.

ریواس به عنوان گیاه خوراکی و دارویی از کاربردهای فراوانی برخوردار بوده و دارای ویتامین‌های آ و سی فراوان و املاح معدنی زیاد نظیر پتاسیم و کلسیم است.

یک کارشناس تغذیه، در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به خواص درمانی این گیاه می‌گوید: استفاده از گیاه ریواس علاوه بر بهبود اشتها، به بهبود عملکرد معده انسان کمک و متعادل کننده عملکرد روده و تقویت کننده قلب و عروق است.

محمد نگاری با اشاره به اینکه معمول ‌ترین فواید ریواس، دارویی بودن آن است که قرن‌ها در پزشکی و معالجه مردم، مورد استفاده قرار می‌گرفت، ادامه می‌دهد: گیاه ریواس، طبیعت سرد داشته و مزه‌ای ترش دارد.

این کارشناس رژیم درمانی معتقد است: گیاه ریواس دارای مقادیر کمی پروتئین، چربی و کربوهیدرات است و برای متقاضیانی که خواستار کاهش وزن خود هستند، بسیار مفید است.

 این گیاه دارای مقادیر زیادی کلسیم، پتاسیم و ویتامین‌های گروه آ و سی می‌باشد و کلسیم آن در افرادی که نیاز بیشتری به کلسیم زیادی دارند مانند کودکان، سالمندان و افراد در حال رشید بسیار مؤثر است

به گفته این کارشناس تغذیه، ریواس به عنوان ضد یبوست، داروی ضد ورم و هومئواستاتیک در درمان یبوست، اسهال، یرقان (زردی)، خونریزی معده و روده، اختلالات وابسته به قاعدگی، ورم ملتحمه، زخم‌های جراحتی، زخم‌های چرکی سطحی و زخم معده، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهالی مرند از ریواس چه استفاده های دیگری می کنند؟

یکی از مادربزرگ های ساکن روستای قرمزی قشلاق می گوید: ابروهای انسان در سال یکبار آب را به خود جذب و از آن برای رشد استفاده می‌کند که این آب در پوست ساقه ریواس است که اهالی در هنگام مصرف ساقه آن پوست آن را به ابروهای خود می‌کشند.

این گیاه علاوه بر تازه خوری، به صورت ترشی جات، مربا و شربت ریواس مورد استفاده قرار می‌گیرد که فواید بسیار زیادی برای انسان دارد و درمان برخی از امراض به شمار می‌رود.

یکی از بانوان مسن روستای «زنجیره» مرند هم می‌گوید: در ایام قدیم که خبری از مایع های پاک کننده نبود، از ریواس برای پاک کردن گلدان‌ها و قاب‌ ها استفاده می‌کردیم، ریواس را به گلدان‌ها و قاب‌های سوخته می‌کشیدیم که در کمتر از چند دقیقه درخشندگی آن بر می‌گشت.

او همچنین ریواس را نوعی داروی حشره کش می‌داند چرا که برگ‌های ریواس بزرگ‌ترین دشمن حشره‌های گیاه خوار هستند.

کد خبر: ۱۶٬۶۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha