۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
درخواست رفع تعهد ارزی تعاونی های مرزی و پیله‌وران

درخواست رفع تعهد ارزی تعاونی های مرزی و پیله‌وران

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در نامه‌ای از گمرک خواست اطلاعات کدهای ویژه صادراتی و وارداتی پیله‌وران و تعاونی‌های مرزنشینان را برای رفع تعهد ارزی آن‌ها دریافت کند.

به گزارش بازار، نرگس باقری، مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، اعلام کرد: در خرداد امسال مقرر شد اقدامات لازم توسط سامانه جامع تجارت برای رفع تعهد ارزی شرکت‌های مذکور و پیله وران، با دریافت اطلاعات کوتاژهای (کدهای ویژه) صادراتی و وارداتی آنها و درج در سامانه و ارسال به بانک مرکزی صورت گیرد. این اطلاعات بایستی از گمرکات اجرایی دریافت و به صورت تجمیعی به این دفتر ارسال شود.

هیئت‌دولت در اسفند سال ۱۳۹۹ مصوب کرد، شرکت‌های تعاونی مرزنشین و پیله‌وران از محل ارز حاصل از صادرات سال‌های ۱۳۹۷ الی ۱۳۹۹ خود مجاز به‌ واردات کالاهای اساسی از جمله برنج، ‌ چای، دانه‌های روغنی، مغز گردو، بادام هندی، نهاده‌های دامی، دام زنده، گوشت گاو و گوساله همچنین میوه‌های گرمسیری و نارنگی هستند. ‌

همچنین در راستای تسهیل واردات اقلام یاد شده، کارت‌های الکترونیک مبادلات مرزی مرزنشینان استان های آذربایجان غربی، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، کردستان و هرمزگان به صورت سیستمی برای یک دوره یکساله تا پایان سال ۱۴۰۰ تمدید شد و بازارچه‌های مرزی شرق کشور برای واردات کالا از تخفیف سود بازرگانی ۲۰ درصد برخوردار شدند.

طبق آمارهای سازمان توسعه تجارت در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ حدود ۱۰ هزار فعال تجاری در حوزه پیله‌وری و مرزنشینی اقدام به تجارت کرده‌اند. بر این اساس حدود ۹۶۰۰ واحد غیرتولیدی و ۱۰۰ واحد تولیدی بوده‌اند و در مجموع حدود ۱.۵ میلیارد دلار یا ۱.۴ میلیارد یورو تعهد ارزی دارند.

کد خبر: ۱۶۶٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha