۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
تعلل وزارت صنعت در عرضه خودرو در بورس کالا| امید واهی به خودرویی ها برای صعودی کردن بورس
بازار گزارش می دهد؛

تعلل وزارت صنعت در عرضه خودرو در بورس کالا| امید واهی به خودرویی ها برای صعودی کردن بورس

عرضه خودرو در بورس کالا بازهم جدی شده و اینبار گویا وزارت صنعت و سازمان بورس و خودروسازی ها در این باره به توافق رسیده اند اما به نظر می رسد هدف از این خبر بازهم نوسان گیری است.

بازار؛ گروه بورس: بسیاری از فعالان بازار سرمایه برای جلوگیری از سقوط بیشتر بازار سرمایه چشم انتظار گروه خودرویی بودند زیرا تقریبا چند ماهی هست که دولت و وزارت صنعت بر طبل واگذاری بلوکی می کوبند و همین مساله باعث شد تا نمادهایی مانند خگستر و ورنا که شرکت های سرمایه گذاری متعلق به دو خودروسازی بودند نزدیک به ۱۰۰ درصد بازدهی داشته باشند و حالا دوباره افت قیمت تجربه کرده اند و این نوسان در سایه خبرسازی ها بود. از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت با کش و قوس های فراوان پذیرفته بخشی از خودروی تولیدی در بورس کالا عرضه شود، اما هنوز اجرایی نکرد، با این حال کارشناسان معتقدند که این مکانیسم در صورتی می تواند روی بازار خودرو تاثیر مثبتی بگذارد که تمام خودروی تولیدی در بورس کالا عرضه شوند. در حالی که مشکلات بازار خودروی کشور هر روز پیچیده تر می شود.

در حال حاضر دولت برای عرضه خودرو در بورس ابتدا باید قانون بورس کالا را اصلاح کند؛ در واقع دولت باید تمام سبد خودروی تولیدی کشور را به این بازار وارد کند، زیرا اگر تولیدات به دو بخش تقسیم شوند ممکن است عده ای با ایجاد شرایط خاص منجر به شکست عرضه خودرو در بورس کالا شوند

یک استاد دانشگاه در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر دولت برای عرضه خودرو در بورس ابتدا باید قانون بورس کالا را اصلاح کند گفت: در واقع دولت باید تمام سبد خودروی تولیدی کشور را به این بازار وارد کند، زیرا اگر تولیدات به دو بخش تقسیم شوند ممکن است عده ای با ایجاد شرایط خاص منجر به شکست عرضه خودرو در بورس کالا شوند. وقتی ۱۰ درصد خودرویی تولیدی در بورس کالا عرضه شود نمی تواند در تعادل بازار موثر باشد بازهم مکانیسم شفاف نمی شود در این حالت به طور قطع تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا در کوتاه مدت قابل ارزیابی نیست، از این رو باید مدتی عرضه کامل اجرایی شود و بعد درباره نتیجه آن تصمیم گیری شود.

امیرحسن کاکایی با بیان اینکه هم اکنون برخی خودروهای که به قیمت تعادلی رسیده اند دیگر برای قرعه کشی مشتری ندارند، تصریح کرد: در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت مدعی هست که با دستوری کردن قیمت به دنبال کنترل قیمت بازار هستیم و از طرف دیگر فشار به خودروسازها وارد می کنیم تا قیمت تمام شده را پایین بیاورند درصورتی که این سیستم اصلا جواب نمی دهد. عده از وضعیت موجود سواستفاده می کنند، قیمت گذاری دستوری و فروش خودرو با روش های غیرشفاف و خارج از بورس مانع رشد گروه خودروسازی در بورس شده است، امروز باید موانع تولید برداشته شود و ادامه این مسیر که ناشی از بی لیاقتی مسئولین است.

مخالفت وزارت صنعت با عرضه خودرو در بورس کالا به این دلیل است که آنها می خواهند مشکلات کنونی صنعت خودرو بیرون نزند، در واقع عده ای از دولتی ها هم به دنبال این هستند که با تصمیمی گیری همچنان صاحب قدرت و امضای طلایی باشند، به همین دلیل مانع از اجرای عرضه خودرو در بورس کالا می شوند

او با تاکید بر اینکه یکی از دلایل مخالفت وزارت صنعت با عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: آنها می خواهند مشکلات کنونی صنعت خودرو بیرون نزند، در واقع عده ای از دولتی ها هم به دنبال این هستند که با تصمیمی گیری همچنان صاحب قدرت و امضای طلایی باشند، به همین دلیل مانع از اجرای عرضه خودرو در بورس کالا می شوند.

استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا وقتی محدود شود نمی تواند اثرات مثبتی در نمادهای خودرویی داشته باشد، گفت: هم اکنون قرعه کشی خودرو شبیه لاتاری شده و همین مساله باعث افزایش تعداد متقاضیان خودرو شده و از زمانی که قرعه کشی به وزارت صنعت منتقل شده تعداد متقاضیان بیشتر شده زیرا عملا لاتاری ملی شده است. در واقع مهمترین علت کوتاه نیامدن دولت برای عرضه خودرو در بورس کالا گیرکردن آنها در صنعت خودرو است، دولت می خواهد نشان بدهد که هم اکنون تلاش می کند که مشکل صنعت خودرو برطرف شود، در حالی که به نوعی در حال بازی کردن برای گذشتن زمان است.

قیمت ها با عرضه خودرو در بورس کالا منطقی شود، این روش فروش می تواند به دلیل اینکه از زیان بیشتر خودروسازها جلوگیری کند روی معاملات بورسی آنها هم تاثیر گذارد و اگر این زیان وجود نداشته باشد تولید هم بیشتر شود و می تواند به تعادل بیشتر گروه خودرویی بازار سرمایه کمک کند

عرضه در بورس کالا کشف قیمت واقعی

یک عضو کمیسیون کسب و کار اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه قیمت ها با عرضه خودرو در بورس کالا منطقی شود، گفت: این روش فروش می تواند به دلیل اینکه از زیان بیشتر خودروسازها جلوگیری کند روی معاملات بورسی آنها هم تاثیر می گذارد و اگر این زیان وجود نداشته باشد تولید هم بیشتر شود و می تواند به تعادل بیشتر گروه خودرویی بازار سرمایه کمک کند.

نجفی منش با بیان اینکه در روند کنونی تولید با زیان سرمایه در گردش خودروسازی ها هم کاهش پیدا کند افزود: در نتیجه تولید و عرضه به تعادل نخواهد رسید و بسیاری از سهامداران زیان می بینند و مقصر اصلی این مساله سیاست های دولتی است که در قیمت گذاری دستوری و غیرشفاف خلاصه می شود و تا زمانی که این اقدامات غیرکارشناسی ادامه داشته باشد نمی توان از صنعت خودرو در کشور سودی ایجاد کرد.

اگر وزارت صنعت بخواهد قیمت خودرو را افزایش دهد با موج منفی مجلس و مردم روبرو می شود اما طبق قانون اگر در بورس کالا قیمت گذاری شود دیگر کسی نمی تواند اعتراض کند

او با اشاره به اینکه هم اکنون وزارت صنعت با عرضه خودرو در بورس کالا راضی شده است، گفت: اگر وزارت صنعت بخواهد قیمت خودرو را افزایش دهد با موج منفی مجلس و مردم روبرو می شود اما طبق قانون اگر در بورس کالا قیمت گذاری شود دیگر کسی نمی تواند اعتراض کند. هرچند به طور منطقی قیمت خودرو باید توسط خودروسازها انجام شود با این حال با عرضه در بورس کالا در مقطع کنونی کشف قیمت می تواند منطقی تر شود تا اینکه دولت بخواهد به صورت دستوری قیمت گذاری کند.

کد خبر: ۱۶۵٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha