۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
زخم گرانی بر پیکره تولید| صنعت تجهیزات پزشکی مرهمی از جنس حمایت می‌خواهد
آشنایی با کارآفرینان خراسان رضوی؛

زخم گرانی بر پیکره تولید| صنعت تجهیزات پزشکی مرهمی از جنس حمایت می‌خواهد

مشهد- تولید کنندگان صنعت تجهیزات پزشکی گرچه مرهم گذار کمبود های موجود در بیمارستان ها هستند اما به دلیل مشکلات اقتصادی خود نیاز به مرهمی از جنس حمایت دارند.

بازار؛ گروه استان ها: طی چند سال اخیر به‌طور پیوسته شعارهای بسیاری مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌طورکلی افرایش ظرفیت و توان تولیدات داخل شنیده می‌شود اما متأسفانه واقعیت‌ها حاکی از آن است که شاید آن‌چنان‌که باید و تا به این لحظه، بستر و شرایط مناسبی برای اثربخشی این شعارها ایجاد نشده است.

این روزها کمتر کسب‌وکاری را می‌توان یافت که از بحران کرونا و یا نرخ تورم در امان بوده باشد.در طی دو سال گذشته گرچه سایه‌اندازی بیماری کرونا عطش و تقاضا برای خرید برخی محصولات در صنعت تجهیزات پزشکی را افزایش داد و گفته می‌شود که سود خوبی را نیز به سمت تولیدکنندگان سرازیر کرد اما واقعیت این است که این تولید کنندگان نیز در مسیر تامین و تولید این تجهیزات با مشکلات خاص خود درگیر هستند.

به‌منظور بررسی و واکاوی مشکلات تولیدکنندگان صنعت تجهیزات پزشکی با یکی از کارآفرینان خراسانی در این راستا به گفت‌وگو نشستیم.

خانم پروانه ظروفچیان یکی از کارآفرینان برتر خراسان رضوی که در حوزه تولیدات تجهیزات پزشکی فعالیت دارد در خصوص موانع و تولید و مشکلات پیش رو در مصاحبه با بازار به شکل ذیل سؤالات ما را پاسخ می‌دهد.

* لطفاً خودتان را معرفی بفرمائید

پروانه ظروفچیان مدیرعامل و مدیر تولید کارخانه «بهزیست طب دامون»متولد سال ۱۳۴۷ و دارای مدرک کارشناسی مترجمی زبان هستم.

* واحد تولیدی شما چه محصولی را تولید می‌کند؟

واحد صنعتی ما بسته‌های یک‌بارمصرف مربوط به بیمارستان‌ها را تولید می‌کند .

زخم گرانی بر پیکره تولید| صنعت تجهیزات پزشکی مرهمی از جنس حمایت می‌خواهد

* چگونه وارد این حوزه شدید و به فکر تأسیس کارخانه افتادید؟

من در ابتدا پس از اتمام درس به دلیل مشغله‌های زندگی وارد حوزه کاری مربوط به مترجمی زبان شدم اما پس از مدتی به‌واسطه همسرم که مدیر فروش شرکتی مربوط به تولید بسته‌های بیمارستانی بود وارد این عرصه شدم و همراه با وی به‌ صورت مستقل کار تولید را شروع کردم .

* چه محصولاتی را تولید و عرضه می کنید؟

ما برخی کالاهای مصرفی مورد نیاز در بیمارستان در قالب بسته‌های آنژیوگرافی، قلب، سزارین ، ارتوپدی، اعصاب ، اورولوژی ، عروق تهیه و عرضه می‌ کنیم. به‌عنوان‌مثال بسته‌های یک‌بارمصرف جراحی شامل روپوش‌های یک‌بارمصرف،انواع حوله،کیسه ابزار و سایر تجهیزات پزشکی. به طور مثال روپوش‌ها در گذشته با پارچه مورد استفاده قرار می‌گرفته است و برای استفاده مجدد آن به‌وسیله اتوکلاو شست‌وشو و استریل می‌شد اما اکنون واحد تولید ما آن‌ها را با پارچه‌های یک‌بارمصرف تولید می‌کند و پس از استریل کردن در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود.

* کار را با تولید چه محصولی آغاز کردید؟

در رابطه با این سؤال می‌توان گفت ما حدود ١۵ سال پیش کار را ابتدا با کارگاهی کوچک و سرمایه‌ای اندک شروع کردیم اما باپشتکار فراوان کار را توسعه دادیم و خودمان سرمایه‌گذاری کردیم و در سال ١٣٩١ کارگاه را به کارخانه تبدیل کردیم.

* در حال حاضر برای چند نفر اشتغال‌زایی ایجادشده است؟

این واحد به‌طور مستقیم برای ۳۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده است که داخل مجموعه فعالیت دارند همچنین به‌طور غیرمستقیم برای ۵٠ نفر نیز شغل ایجاد کرده است البته اگر موانع بر سر راه تولید برداشته شود و ما بتوانیم حقوق کارگران را به‌موقع پرداخت کنیم این واحد تولیدی، ظرفیت اشتغال و به تبع آن ظرفیت تولید بیشتر را نیز دارد.

زخم گرانی بر پیکره تولید| صنعت تجهیزات پزشکی مرهمی از جنس حمایت می‌خواهد

* تا چه میزان دولت از محصولات تولیدی شما حمایت کرده است؟

متأسفانه واحد تولیدی ما تاکنون هیچ‌گونه حمایتی از طرف دولت نداشته است و با توجه به اینکه ما تولیدکننده هستیم و برای افراد زیادی اشتغال‌زایی کرده‌ایم،علاوه بر عدم‌حمایت دولت حتی برخی از مشکلات و موانع باعث عقب‌ماندگی از چرخه طبیعی تولید شده است.

تنها توقعی که من در این مرحله از کارم دارم، تسویه به‌موقع است تا ما به میزان بسته‌های تولیدشده دریافتی مناسب داشته تا علاوه بر تولید مناسب کارخانه ،حقوق نیروهایی که از این راه ارتزاق می‌کنند را به‌موقع تأمین کنیم.

هنگامی‌که بیمارستان‌ها قسمتی از هزینه بسته‌ها را پرداخت می‌کنند، ما به‌عنوان تولیدکننده سردرگم می‌شویم و نمی‌دانیم آن را صرف هزینه مواد اولیه کنیم یا هزینه‌های جانبی را پرداخت و یا حقوق کارگران را واریز کنیم.

* آیا صادرات هم دارید؟ به چه کشورهایی؟

بسته‌های تولید ما در داخل کشور به تهران نیز فرستاده می‌شود و همچنین در خارج از کشور به کشورهای افغانستان و عراق صادر می‌شود.

در رابطه با مشکلات صادرات باید گفت، صادرات به کشورهای افغانستان و عراق سود بسیار کمی دارد و واحد تولیدی ما فقط برای تأمین هزینه‌ها ،محصولات را به این کشورها صادر می‌کند .چراکه هزینه حاصل از فروش محصولات به‌صورت نقدی است.

* با چه مشکلات دیگری در حال حاضر روبرو هستید؟

مشکل اصلی ما عدم دریافت به‌موقع هزینه فروش بسته‌ها است و متأسفانه دریافتی ما بسیار ضعیف است.بیمارستان‌هایی که واحد ما با آن‌ها همکاری دارد بیمارستان‌های دولتی است و متأسفانه تسویه‌حساب‌ها به‌موقع و درست نیست که این بی‌نظمی در تسویه‌حساب، مشکلاتی ازجمله عقب افتادن حقوق کارگران، عدم تهیه به‌موقع و میزان کافی مواد اولیه و سایر مشکلات را رقم می زند.

از دیگر مشکلات گریبانگیر تولیدکنندگان علاوه بر حجم مطالبات آن‌ها، افزایش هزینه‌های جاری تولید و افزایش نرخ دستوری دستمزد و حقوق و عدم تأمین به موقع نیازهای مربوط به تولید در بازارهای داخلی و خارجی است که عدم امکان رشد مناسب قیمت فروش محصولات تولیدی، این چالش را جدی‌تر کرده و باعث زیانده شدن این صنعت خواهد شد. گذشته از این، افزایش حقوق دولتی، بیمه و دارایی خود داستان مفصل دیگر در این باب است.

زخم گرانی بر پیکره تولید| صنعت تجهیزات پزشکی مرهمی از جنس حمایت می‌خواهد

* برای تهیه مواد اولیه چه مشکلاتی دارید و افزایش قیمت‌ها چه تبعاتی داشته است؟

مواد اولیه این واحد تولیدی از ملایر و تهران تأمین می‌شود که شامل پارچه‌های یک‌بارمصرف، کش، چسب دورو، حوله، پارچه لمینت، اسپان باند و نایلون است.

یکی از مشکلات عمده ما عدم ثبات قیمت مواد اولیه است که پیرو آن متأسفانه کیفیت اجناس پایین آمده است و ما برای تهیه اجناس باکیفیت بالا و قیمت مناسب با مشکلاتی مواجه می‌شویم.در رابطه با افزایش قیمت‌ها و تأثیر تحریم‌ها می‌توان گفت در دو سال اخیر شاهد ۶٠ درصد افزایش قیمت‌ در مواد اولیه بودیم البته علاوه بر مواد اولیه هزینه‌های حمل‌ونقل نیز حدود چهار برابر افزایش داشته است.

* پیشنهاد و یا راهکاری دارید؟

صنعت تجهیزات پزشکی در ایران در ابتدای مسیر توسعه و رشد و پیشرفت خود قرار دارد و می‌تواند با حمایت و پشتیبانی بخش دولتی، در سال‌های آتی خود را به یک کشور نقش‌آفرین در تمامی ابعاد این صنعت در جهان تبدیل کند.

حقیقت این است که رشد و توسعه مستمر نیازمند صرف منابع مالی و هزینه‌های بسیار زیاد است که بدون حمایت و پشتیبانی بخش دولتی امکان‌پذیر نیست. از دولت فعلی انتظار می‌رود با توجه به تجربه کشور در سال‌های اخیر در کنترل بیماری کرونا و اهمیت و ضرورت اتکا به توان داخلی، توجه ویژه‌ای به این صنعت و مسائل و مشکلات آن داشته باشد و با نگاهی آینده نگرانِ، سیاست‌های حمایتی برای این صنعت تدوین کند.

کد خبر: ۱۶۵٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha