۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
عطش سرمایه گذاران برای احداث هتل در مشهد | ظرفیت ساخت هتل اشباع شده است
بازار گزارش می‌دهد؛

عطش سرمایه گذاران برای احداث هتل در مشهد | ظرفیت ساخت هتل اشباع شده است

مشهد- مشهد مقدس به دلیل حضور خیل زائران با استقبال بسیاری از سرمایه گذاران در حوزه ساخت هتل و اقامتگاه روبرو است اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ظرفیت برای ساخت هتل در این شهر اشباع شده است.

بازار- گروه استان‌ها: کلانشهر مشهد سالانه میزبان بیش از ۳۰ میلیون مسافر داخلی و خارجی است که کارشناسان پیش بینی می شود در افق ۱۴۰۴ این تعداد به ۴۰ میلیون نفر نیز برسد.
افزایش شمار گردشگران و زائران به این شهر مقدس حال موجب شده تا بسیاری از سرمایه گذاران برای احداث هتل رغبت بسیاری نشان دهند و لذا هتل های سر به فلک کشیده در اصلی ترین خیابان منتهی به حرم مطهر که هر روز بر تعداد آن ها افزوده می شود دلیل واضحی برای شوق سرمایه گذار یدر این صنعت است.

اگر چه به دلیل تکثر تعداد هتل ها در این شهر بنا بر اظهارات رییس جامعه هتلداران شاهد رقابت های ناسالم و تخفیف های سالانه در بین هتل داران هستیم اما ظاهرا عطش هتل سازی در این شه مذهبی تمامی ندارد.

ظرفیت هتل سازی در مشهد اشباع شده است

رئیس اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی با ابراز نگرانی از روند صعودی ساخت هتل در مشهد اظهار می کند: ساخت و فعالیت هتل در مشهد اشباع شده و حداکثر ۸۰ درصد ظرفیت هتل های فعال آن در اوج فصل مسافرت تکمیل می شود.

محمد قانعی در گفت و گو با بازار می گوید: شمار هتل های مشهد طی ۱۰ سال گذشته بیش از سه برابر شده و لذا هتل سازی در مشهد به عنوان کلانشهری که بیش از ۵۰ درصد هتلهای کشور را در خود جای داده است با شرایط موجود توجیه اقتصادی ندارد.

وی اذعان می کند: تا قبل از افزایش قیمت دلار، ساخت هر هتل به صورت میانگین یک هزار میلیارد ریال هزینه داشت که این میزان اکنون به چند برابر افزایش می یابد در حالی که وضعیت مسافر و میزان اقامت وی در مشهد به چنین سرمایه گذاری نیاز ندارد.

قانعی با بیان اینکه حال و روز صنعت هتلداری در دومین کلانشهر مذهبی جهان به ویژه از زمان شیوع کرونا رو به وخامت گذاشت اظهار می کند: درصد ناچیز اشغال هتل، ارائه تخفیف های فراوان و هزینه های زیاد نیروی کار، مصرف انرژی و نیازمندی های هتلها در کنار اشباع شدن ظرفیت اقامتی آنها تهدیدی برای این صنعت است و در نهایت آسیب جدی به صنعت گردشگری این شهر می رساند.

عطش سرمایه گذاران برای احداث هتل در مشهد | ظرفیت ساخت هتل اشباع شده است

وی اذعان می کند: فعالیت واحدهای اقامتی فاقد مجوز و صدور مجوز برای واحدهای اقامتی از قبیل خانه های مسافر در کنار ۲ برابر شدن تعداد آنها ضربات جبران ناپذیر بر پیکر صنعت هتلداری مشهد وارد کرده است.

این کارشناس هتلداری می افزاید: وضعیت اقامت و فعالیت واحدهای اقامتی در کلانشهر مشهد باید با هوشیاری و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی موجود بازنگری شود.

رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی با اشاره به میانگین مدت اقامت مسافران در مشهد ۲ تا سه روز ابراز می کند: این میزان اقامت برای کلانشهری مانند مشهد بسیار کم است.

قانعی معتقد است باید به سوی سرمایه گذاری در جهت افزایش ماندگاری زائران و مسافران پیش برویم زیرا هر چه می گذرد با توجه به مشکلات اقتصادی مردم شاهد کاهش مدت اقامت و در نتیجه توجه کمتر به استفاده از واحد های اقامتی مانند هتل هستیم.

ضرورت سرمایه گذاری در تاسیسات گردشگری به جای هتل سازی

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه آیا مشهد هنوز ظرفیت ایجاد هتل های جدید تر دارد یا خیر اظهار می کند: ما نیز معتقدیم بحث ساخت واحدهای اقامتی در مشهد اشباع شده است و سرمایه گذاران باید به سمت سایر تاسیسات گردشگری بروند.

احمد دیناری در گفت و گو با بازار بیان می کند: البته درحال حاضر ما شاهد سوق یافتن بسیاری از سرمایه ها و استقبال سرمایه گذاران به دنبال ایجاد تاسیسات دیگر مانندمجتمع های گردشگری ،مجتمع های گردشگری عمومی ،محیط ها و پارک های گردشگری در پیرامون شهر مشهد هستیم.

وی با تاکید بر این موضوع که باید سرمایه گذار هوشمند باشد و بداند در چه حوزه ای سرمایه گذاری کند تا صرفه اقتصادی بیشتری نصیب وی شود ادامه می دهد: ما در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، سرمایه گذاری که مراجعه می کند اورا هدایت و راهنمایی می کنیم اما درنهایت خود سرمایه گذار است که انتخاب می کند که در چه حوزه ای سرمایه گذاری کند.

عطش سرمایه گذاران برای احداث هتل در مشهد | ظرفیت ساخت هتل اشباع شده است

وی نقش مشاوران را در سرمایه گذاری بسیار با اهمیت خواند و ادامه داد: سرمایه گذاران باید مشاوران خوبی داشته باشند و طرح های امکان سنجی خوبی تهیه کنند و هوشمندانه وارد حوزه گردشگری شوند.

دیناری بیان می کند: البته تاسیسات گردشگری مانند مراکز تفریحی ،سرگرمی مجتمع های گردشگری، محیط های طبیعت گردی در شهرستان ها روز به روز تعدادشان افزایش می یابد .

وی یادآور می شود:در همین راستا شهرستان هایی که واحد اقامتی نداشتیم در حال احداث واحد های اقامتی است و در مشهد هم میزان درخواست احداث اقامتگاه های این سال ها رو به کاهش است و بیشتر شاهد آن هستیم که کسانی که دارای هتل آپارتمان می باشند، درخواست تبدیل به هتل را دارند به جهت این که فضای آپارتمانی هتل آپارتمان ها بزرگ است و توجیه اقتصادی لازم را ندارد.

تمرکز ۶۰ درصد واحد های اقامتی در مشهد

نایب رییس اتحادیه هتل آپارتمان‌داران و مهمانپذیران مشهد نیز با بیان اینکه هتلداری یکی از شاخص‌های صنعت گردشگری و نیازمند توجه بیشتری است اظهار می کند: بیش از ۶۰ درصد از واحدهای اقامتی کشور در مشهد است اما از این پتانسیل به خوبی استفاده نمی‌شود و سرمایه‌گذاری‌های نوین در این حوزه با موانعی مواجه است.

مهدی آجیلیان در گفت و گو بابازار عنوان می کند: عمده سرمایه‌گذاری‌هایی که در مشهد صورت می‌گیرد، به صورت خرد و در هتل‌های دو یا سه ستاره و همچنین در واحدهای اقامتی غیررسمی می‌باشد که این اتفاق در بلند مدت آثار مخربی به دنبال خواهد داشت.

وی ابراز می کند: تنوع عناوین مختلف اقامتی در مشهد زیاد است، لذا در این بخش باید مدیریت در بحث قیمت صورت گیرد، از طرفی اگر واحدهای اقامتی متنوع صرفا بخواهد در ایام پیک مورد استفاده قرار گیرد سرمایه‌گذار برای یک مدت خاص سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

آجیلیان می افزاید: دولت باید به حمایت از سرمایه گذاری در حوزه صنعت پرداخته و به ایجاد یک فضای رقابتی سالم اقدام کند.

کد خبر: ۱۶۵٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha