۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
خرده مالکی سد راه اجرای سیستم های نوین آبیاری در خراسان جنوبی/ ۱۳ درصد اراضی مجهز شد
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:

خرده مالکی سد راه اجرای سیستم های نوین آبیاری در خراسان جنوبی/ ۱۳ درصد اراضی مجهز شد

بیرجند - مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خرده مالکی را از مشکلات استان در اجرای سیستم های نوین آبیاری دانست و گفت: تا کنون ۱۳درصد اراضی کشاورزی استان به این سیستم ها مجهز شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، خشکسالی های ۲۰ ساله و تغییر اقلیم و کاهش نزولات جوی کم آبی را به عنوان یک دغدغه مهم، پیش روی تمام بخش ها از جمله کشاورزی خراسان جنوبی قرار داده است که کم کردن آثار مخرب آن نیازمند همراهی مردم و مسئولان است.

بخش کشاورزی با ۹۲ درصد، بزرگترین مصرف کننده آب به شمار می رود که بیش از ۸۰ درصد منابع آب هم به دلیل استفاده نکردن از تکنولوژی های پیشرفته آبیاری و رعایت نکردن الگوی کشت صحیح به هدر می رود و در این راستا دولت حمایت هایی را از کشاورزان برای اجرای سیستم های نوین آبیاری دارد و مسئولان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم با جذب اعتبارات تلاش دارند تا سطح اجرای سیستم های نوین آبیاری را با همراهی کشاورزان استان افزایش دهند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در نشست خبری که ظهر سه شنبه به صورت مجازی و آنلاین برگزار شد؛ با تاکید بر اهمیت استفاده از آبیاری های نوین گفت: هم اکنون دولت برای تشویق کشاورزان به استفاده از سامانه های نوین آبیاری به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و آبیاری کم فشار هفت میلیون تومان  تسهیلات بانکی بلاعوض پرداخت می کند.

محمد حسن غلامی با بیان اینکه در حال حاضر تنها ۱۳ درصد اراضی کشاورزی استان به سیستم آبیاری های نوین مجهز شده است، گفت: ۱۴۱ هزار هکتار اراضی آبی قابل کشت در استان وجود دارد.

به گفته وی از ابتدای انقلاب تا کنون ۲۵ هزار و ۹۰۰ هکتار  از اراضی کشاورزی استان به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده است.

 وی با بیان اینکه در سال گذشته سیستم های نوین آبیاری  برای چهار هزار  و ۷۵۰ هکتار اراضی اجرا شده است، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون نیز ۴۳۰ هکتار اجرای طرح را داشته ایم.

غلامی از در دست اجرا بودن سیستم های آبیاری نوین در سطح هشت هزار و ۷۳۰ هکتار از اراضی استان خبر داد و گفت: طی سال گذشته شهرستان زیرکوه با ۸۰۰ هکتار، شهرستان سربیشه ۵۰۰ هکتار و قاین با ۷۳۰ هکتار بیشترین میزان اجرای سیستم های نوین آبیاری در استان را داشته اند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه با اجرای سیستم های آبیاری نوین ۲۱ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی داشته ایم، اضافه کرد: سال ۹۸ بیش از ۶۲ میلیارد تومان اعتبار در حوزه آبیاری های نوین در استان داشته ایم.

 وی با تاکید بر اینکه باید به سمت مدیریت و بهره وری آب در استان حرکت کنیم، گفت: از کشاورزان تقاضا داریم که بارندگی ها را به منزله پایان خشکسالی ها تلقی نکنند.

وی خرده مالکی را از مشکلات پیش روی کشاورزان استان در راستای اجرای طرح های آبیاری نوین ذکر کرد و افزود: کشاورزان در جهت اجرای طرح های نوین آبیاری می توانند به صورت مشارکتی اقدام کنند.

غلامی گفت: سال گذشته خراسان جنوبی با اجرای چهار هزار و ۷۵۰ هکتار سیستم نوین آبیاری رتبه ششم در کشور را کسب کرده است.

کد خبر: ۱۶٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha