۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۷
کاهش ۱۰درصدی قیمت روغن با رقابت بخش خصوصی رقم خورده است| کالا برای مراسمات محرم فراوان است
دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفتگو با بازار؛

کاهش ۱۰درصدی قیمت روغن با رقابت بخش خصوصی رقم خورده است| کالا برای مراسمات محرم فراوان است

حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه برای مراسمات محرم کالاهای اساسی به میزان لازم در بازار موجود اسـت، گفت: کاهش قیمت برنج، روغن و شکر به دلیل ورود بخش خصوصی به بازار رقم خورده است.

بازار؛ گروه اصناف: در حالی که در ایام محرم به طور خاص تقاضا برای چند کالای اساسی بالا می رود، به نظر می رسد فضا برای بالا رفتن موجودی ها در بازار فراهم شده است و به گفته قاسمعلی حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در حال حاضر بازار با کمبودی مواجه نیست.

در واقع حسنی در خصوص وضعیت موجودی کالاهای اساسی به خبرنگار بازار گفت: در کنار گوشت، سه کالای اساسی یعنی «برنج، روغن و شکر» یکی از اقلام پرمصرف در ماه محرم است و در حال حاضر در هیچ حوزه ای کمبود نداریم و بلکه اضافه هم داریم.

قیمت روغن ۱۶ کیلویی از یک میلیون و ۸۰ هزار تومان به ۹۶۰ هزار تومان رسیده است و بقیه روغن ها هم با نرخ ۱۰ درصد زیر قیمت مصرف کننده خرید و فروش می شود

روغن خوراکی در سطح بنکداری ۱۰ درصد زیر قیمت مصرف کننده خرید و فروش می شود
حسنی افزود: افزایش میزان موجودی و رکود بازار باعث شده که الان در قیمت روغن ۱۰ درصد کاهش داشته باشیم و در برخی از فروشگاه ها کاهش قیمت به ۱۵درصد هم رسیده و انتظار داریم این کاهش بیشتر از این ارقام نیز بشود.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه با توجه به کاهش قیمت های جهانی که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است فروشندگان برای تامین نقدینگی و واردات مواد اولیه با قیمت پایین تر اقدام به رقابت و تحقیقات بیشتری در بخش روغن کرده اند.

حسنی افزود: به این ترتیب قیمت روغن ۱۶ کیلویی از یک میلیون و ۸۰ هزار تومان به ۹۶۰ هزار تومان رسیده است و بقیه روغن ها هم با نرخ ۱۰ درصد زیر قیمت مصرف کننده خرید و فروش می شود. در حالی که روغن اصولا نهایتا با ۲ تا ۳ درصد اختلاف خرید و فروش می شود اما الان به ۱۰درصد زیر قیمت مصرف کننده در بنکداری ها موجود است.

وی گفت: از سوی دیگر در خرده فروشی ها نیز به خصوص در فروشگاه های زنجیره ای شاهد هستیم تابلوهایی مبنی بر تخفیف تا ۱۵ درصد زیر قیمت مصرف کننده محصول روغن، نصب شده است.

رفع ممنوعیت واردات برنج خارجی و شروع برداشت برنج ایرانی قیمتها را کاهشی می کند
حسنی تصریح کرد: از سوی دیگر در مورد محصول برنج هر سال از اول مرداد تا اول دی ممنوعیت واردات بود و امسال خوشبختانه این ممنوعیت نیست و کماکان برنج وارد می شود.

وی ادامه داد: از طرفی نیز برداشت برنج ۱۰ تا ۱۵ روز آینده آغاز می شود و لذا هم برداشت برنج و هم آزاد بودن واردات برنج موجب شده قیمت هر کیلو برنج ایرانی به طور میانگین ۱۰ هزار تومان کاهش یابد و در این بخش نیز انتظار کاهش قیمت بیشتر کماکان وجود دارد.

حسنی همچنین در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر قیمت فعلی برنج ایرانی به طور میانگین چقدر است گفت: تا پیش از این به طور میانگین تا ۱۲۰ هزار تومان بود و الان به ۱۱۰هزار تومان رسیده است که انتظار داریم به ۱۰۰ هزار تومان هم کاهش داشته باشد.

چون بخش خصوصی بسیار فعال، پولدار، زمان سنج و با رقابت بالا است این امر موجب شده این کاهش قیمتها به دلیل رقابت بخش خصوصی اتفاق بیفتد

رقابت حاکم بر بخش خصوصی موجب کاهش قیمت ها می شود
این فعال بخش همچنین گفت: علاوه بر این، با ورود بخش خصوصی به واردات شکر، قیمت شکر ۲-۳ هزار تومان در هر کیلو کاهش قیمت یافت و به این ترتیب اختلاف قیمتی که بین شکر دولتی و بازار آزاد بود الان کمی کم شده است. بنابراین ما در هیچ حوزه و اقلامی کمبود نداریم و در عوض مازاد داریم و به این ترتیب بازار نیز راکد است و دنبال مشتری هستیم.

حسنی در پاسخ به این سوال که با چه سیاستی به یکباره واردات برخی کالاهای اساسی آغاز شده، گفت: به هر حال دولت فضا را باز کرد و به بخش خصوصی اجازه داد تا بتواند توانمندی خود را نشان بدهد. به خصوص اینکه بخش خصوصی یک بخش بسیار فعال و به اصطلاح پولدار است، زمان سنج و با رقابت است و همین امر موجب شد این کاهش قیمتها به دلیل رقابت بخش خصوصی اتفاق بیفتد.

کد خبر: ۱۶۵٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      0 0
      جمع کنید هزار درصد افزایش دادین حالا خجالت نمی دانید چی هست
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      0 0
      جالبه برای محرم فراوانه؟ از اول هم فراوان بود البته دارامندان
    • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      کالا هست پول نیست کاری کردین برای خونه ی خودمان هم نمی تونیم کالا بخریم