۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
قیمت مواد اولیه در صنایع غذایی حداقل ۴ برابر شده است| تعطیلی ۲۶ واحد در دو ماه اخیر
دبیر انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی درگفتگو با بازار:

قیمت مواد اولیه در صنایع غذایی حداقل ۴ برابر شده است| تعطیلی ۲۶ واحد در دو ماه اخیر

تبریز- جعفری، دبیر انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی گفت: قیمت مواد اولیه در صنایع غذایی حداقل ۴ برابر شده است.

رضا جعفری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: قیمت مواد اولیه در صنایع غذائی، حداقل ۴ برابر شده ولی سقف تسهیلات بانکی حتی ۲ برابر نیز نشده است بنابراین با این شرایط باید با یک چهارم ظرفیت به فعالیت خود ادامه دهیم.

جعفری افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اصلاح نظام یارانه، تغییر نرخ های محاسباتی گمرک، بالا بودن تورم ماهیانه، افزایش شدید قیمت نهاده ها، انقباض پولی و مالی بانک ها باعث مشکلات روزافزون شده است.

وی ادامه داد: طبق بخشنامه های سال جدید، بانک ها باید تسهیلات را محدود کنند و در صورت عدم ایجاد گردش مالی، مقداری سپرده به صورت مسدودی در نظر بگیرند، این در حالی است که اکنون گردش مالی ما موجودی انبارمان است.

دبیر انجمن صنایع غذائی آذربایجان شرقی با بیان این که متاسفانه تامین مالی از سوی تمامی سیستم ها تعطیل است، اظهار کرد: به دلیل نابودی سرمایه مردم در بورس، اعتماد مردم از بورس نیز سلب شده که در این شرایط، تنها مکان امن، بانک ها است.

جعفری گفت: بانک ها براساس دستورالعمل ها و بخشنامه های بانکی، درخواست ملک سهل الوصول به عنوان وثیقه دارند و ملک کارخانه مورد قبول بانک ها نیست.

وی با اشاره به این که باید از دولت درخواست بازنگری در سیاست های تسهیلات تکلیفی را داشته باشیم، ادامه داد: باید با سیاست های اصلاحی دولت، انبساط پولی و مالی برای تولید ایجاد شود.

دبیر انجمن صنایع غذائی آذربایجان شرقی افزود: سیاست های انقباضی پولی-مالی تحمیلی بر بانک ها با وضعیت اقتصادی موجود، نتیجه ای جز نابودی تولید در شرایط کنونی تورم نخواهد داشت.

جعفری اضافه کرد: این موضوع به شدت در صنایع غذائی تاثیرگذار بوده و باعث تعطیلی ۲۶ واحد در دو ماه اخیر شده است.

وی افزود: در اغلب بانک ها، سیاست های ابلاغی اعطای تسهیلات در دو محور گردش مالی و موجودی مانده کارخانجات و واحدهای تولیدی و بحث وثائق، نسبت به پارسال سختگیری بیشتری اعمال شده است.

کد خبر: ۱۶۵٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha