۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۷
استارت اولیه برای شناسایی خانه های خالی/ سازمان امور مالیاتی کلیددار ماجرا می‌شود
خبرگزاری بازار گزارش می دهد

استارت اولیه برای شناسایی خانه های خالی/ سازمان امور مالیاتی کلیددار ماجرا می‌شود

استارت اولیه برای شناسایی خانه های خالی از سکنه در حالی با تحویل سامانه ملی املاک و اسکان به سازمان امور مالیاتی روشن می شود که البته به گفته مسئولین ارایه این سامانه زمان بر است و در واقع فعلا برنامه های اولیه در این راستا آغاز شده است.

خبرگزاری بازار-  ادعای محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه سامانه ملی املاک و اسکان تحویل سازمان امور مالیاتی شده امروز در حالی مطرح شد که دو روز پیش ، علی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه طبق قانون بودجه سال جاری، سازمان امور مالیاتی باید از خانه های خالی از سکنه مالیات دریافت کند، گفته بود که هنوز سامانه ملی املاک و اسکان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نگرفته است. 

وزیر راه و شهرسازی امروز به نکاتی اشاره کرد که شاید پیشتر در این خصوص اظهارنظری نکرده بود. او می گوید اینکه گفته می شود مالیات بر خانه های خالی موجب سوداگری در بخش مسکن خواهد شد تصوری نادرست است. وزارت راه و شهرسازی با راه اندازی سامانه املاک و اسکان و اخذ مالیات از خانه های خالی درصدد است تا خانه های خالی را به سمت عرضه سوق دهد تا این واحدهای مسکونی در جریان فروش و یا اجاره قرار بگیرند. چنانچه خانه های خالی از سکنه هم به فروش نرسد و یا اجاره داده نشود، اخذ مالیات از سوی دولت می تواند به ارایه خدمات بیشتر در بخش مسکن کمک کند. 

پیگیری خبرنگار خبرگزاری بازار از سازمان امور مالیاتی حاکی از این است که هنوز سامانه ملی املاک و اسکان تحویل این سازمان نشده است و بارگذاری اطلاعات توسط برخی سازمانها هنوز انجام نشده است. اما معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی می گوید پروسه تحویل سامانه املاک زمان می برد.

پروسه زمان تحویل گیری سامانه املاک و اسکان مراحلی دارد که باید طی شود اما موضوع اصلی این سامانه بارگذاری اطلاعات است که باید توسط سازمانها انجام شود

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سئوال که سازمان امور مالیاتی در پی اعلام وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تحویل سامانه ملی املاک و اسکان می گوید که این تحویل هنوز انجام نشده است.

وی گفت: پروسه زمان تحویل گیری سامانه املاک و اسکان مراحلی دارد که باید طی شود اما موضوع اصلی این سامانه بارگذاری اطلاعات است که باید توسط سازمانها انجام شود . 

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر سازمانهای مرتبط به وزارت راه و شهرسازی کمک کنند و اطلاعات خود را سر موقع بارگذاری کنند می توانیم به اجرایی شدن این سامانه در سال جاری و در فصل نقل و انتقالات امیدوار باشیم. اما موضوع مهمی که هست این است که بخش عمده ای از اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی است و دستگاهها و سازمانهای دیگر نیز باید اطلاعات خود را بارگذاری کنند . 

وی تاکید کرد: سازمانهای مرتبط در حال پیگیریهای لازم به صورت ویژه هستند تا اطلاعات خود را اخذ کنند و در سامانه به ثبت برسانند . اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که به هر حال همخوانی سیستم ها و اطلاعات در سامانه املاک باید به گونه ای باشد که این اطلاعات همدیگر را پوشش دهند. 

تلاش وزارت راه و شهرسازی این است که در کنار برنامه های طرح اقدام ملی مسکن و تکمیل واحدهای مسکن مهر بتواند برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره داشته باشد

محمودزاده اما در خصوص اینکه آیا سامانه املاک می تواند به کمک بخش مسکن و اجاره در فصل نقل و انتقالات بیاید اظهار داشت : تلاش وزارت راه و شهرسازی این است که در کنار برنامه های طرح اقدام ملی مسکن و تکمیل واحدهای مسکن مهر بتواند برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره داشته باشد به همین دلیل پس از رونمایی از سامانه ملی املاک در بهمن ماه سال گذشته توانستیم این سامانه را برای آغاز شناسایی واحدهای خالی از سکنه تنها یکی از ماموریتهای این سامانه خواهد بود آماده کنیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هدف از راه اندازی سامانه ملی املاک ، برنامه ریزی و شناسایی نیازهای بخش مسکن نیز خواهد بود اما آنچه که به طور مشخص می تواند به ما در فصل نقل و انتقالات کمک کند این است که اگر سازمانهای مرتبط اطلاعات خود را به موقع بارگذاری کنند و در سامانه مزبور این اطلاعات درج و ثبت شود سازمان امور مالیاتی به خوبی می تواند پس از شناسایی واحدهای خالی از سکنه برای این واحدها مالیات در نظر بگیرد. 

وی افزود: شناسایی واحدهای خالی از سکنه توسط سامانه ملی املاک باعث می شود تا واحدهایی که به هر دلیلی به بازار عرضه نمی شوند برای اینکه مشمول مالیات نشود به سمت بازار مسکن هدایت خواهند شد پس با ورود این واحدهای مسکونی چه در بخش خرید و فروش و چه در بخش اجاره می توانیم به ساماندهی و ایجاد تعادل بازار مسکن به خصوص در نرخ اجاره بها امیدوار باشیم. 

 وجود دو و نیم میلیون مسکن خالی از سکنه در کشور و وجود ۵۰۰ هزار واحد خالی در استان تهران عمق فاجعه را نشان می دهد که علاوه بر فریز شدن سرمایه های هنگفت میلیاردی تعادل بازار مسکن را به هم زده است

از تکذیب و تایید تحویل سامانه املاک و اسکان که بگذریم برخی کارشناسان بر این باور هستند که آغاز به کار سامانه ملی املاک و اسکان حتی از لحاظ روانی نیز می تواند بر بازار مسکن تاثیر خوبی داشته باشد. وجود دو و نیم میلیون مسکن خالی از سکنه در کشور و وجود ۵۰۰ هزار واحد خالی در استان تهران عمق فاجعه را نشان می دهد که علاوه بر فریز شدن سرمایه های هنگفت میلیاردی تعادل بازار مسکن را به هم زده است. نبود یک اطلاعات دقیق از بازار و نیازهای موجود و آینده بخش مسکن باعث شده تا هیچ گاه تقاضا با عرضه مسکن همخوانی نداشته باشد . نبود اطلاعات دقیق از نیاز بازار مسکن باعث شده تا همواره تقاضا از بخش تولید و عرضه عقب بماند و واحدهای خالی از سکنه نیز که معضل بزرگی برای بخش مسکن محسوب می شود روز به روز بر تعداد آنها به خصوص در بخش واحدهای لوکس بیشتر شود.

سامانه ملی املاک به تنهایی نمی تواند مشکلات بخش مسکن را مرتفع کند اما می تواند وضعیت موجود بخش مسکن را شناسایی و اطلاعات خوبی از نیاز بازار مسکن را استخراج کند

برخی کارشناسان مسکن همانند ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان معتقد هستند که سامانه ملی املاک به تنهایی نمی تواند مشکلات بخش مسکن را مرتفع کند اما می تواند وضعیت موجود بخش مسکن را شناسایی و اطلاعات خوبی از نیاز بازار مسکن را استخراج کند.

وی در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه رصد تحولات و اخذ مالیات در بازار مسکن می تواند به شفافیت بازار کمک کند گفت: طبق آمار سالیانه حدود ۸۵۰ هزار ازدواج در سال نیز شکل می گیرد که طبیعتا این ازدواج ها تقاضای مسکن جدید را ایجاد خواهند کرد پس سالیانه و بر اساس طرح جامع مسکن به بیش از یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم که تولید شود اما آمارها نشان می دهد که تولید مسکن به حدود ۳۰۰ هزار تا ۳۵۰ هزار واحد مسکونی می رسد. 

خانه های لوکس شمال شهر خالی ترند

رهبر خاطر نشان کرد: سوالی که مطرح است این است که چرا با وجود اینکه سالهاست مدام اعلام می شود کشور دارای دو و نیم میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه است هیچ اقدامی که منجر به کاهش تعداد خانه‌های خالی شود اجرایی نشده است. وضع مالیات برخانه‌های خالی و اعلام آمار واقعی و شفاف آن در سایت سامانه املاک که هنوز هم راه‌اندازی نشده قطعا در عدم کاهش تعداد خانه‌های خالی موثر بوده است اما به اعتقاد بنده باید دولت و مجلس با اتخاذ تدابیری به استخراج اطلاعات مناسب از بازار مسکن کمک کنند تا تولید مسکن برای متقاضیان واقعی بیش از پیش صورت بگیرد. نه اینکه وقتی به مناطق شمالی تهران می رویم با حجم انبوهی از واحدهای تولید شده لوکس مواجه شویم که خالی است .

اگر ۵۰۰ هزار مسکن خالی از سکنه داشته باشیم و سامانه املاک بتواند ۲۰ درصد تا ۳۰ درصد این واحدها را وارد بازار کند می توان به اهداف این سامانه که همانا عرضه و تعادل بازار مسکن است امیدوار شد

در این خصوص مهدی روانشادنیا کارشناس اقتصاد مسکن نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: شناسایی واحدهای خالی از سکنه می تواند به بازار مسکن کمک کند به شرط اینکه اخذ مالیات مالکان این واحدها را مجاب به عرضه این واحدها به بازار مسکن کند اما آنچه که مشخص است این است که مسکن از گذشته ها یک مامن و یک نقطه اتکایی برای سرمایه گذاری بوده و یک کالای سرمایه ای محسوب می شود پس اینکه با قاطعیت بگوییم که واحدهایی که خالی از سکنه هستند تنهای تنها برای سوداگری هستند اما به هر حال سامانه املاک می تواند برای بازار مسکن مفید باشد و اگر اعداد اعلام شده مبنی بر اینکه مثلا در استان تهران اگر ۵۰۰ هزار مسکن خالی از سکنه داشته باشیم و سامانه املاک بتواند ۲۰ درصد تا ۳۰ درصد این واحدها را وارد بازار کند می توان به اهداف این سامانه که همانا عرضه و تعادل بازار مسکن است امیدوار شد.

البته وی معتقد است که شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که وقتی گزینه‌های زیادی برای سرمایه گذاری در کشور وجود ندارد و ویروس کرونا هم باعث شد تا اکثر کسب و کارها تعطیل و نیمه تعطیل شود پس اعمال مالیات شاید نتواند بر روی تصمیم‌گیریهای سرمایه‌گذاران اثر داشته باشد.

وی با بیان اینکه این سامانه نمی‌تواند به عرضه مسکن کمک کند، گفت: اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که اگر تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد این واحدهای مسکونی خالی از سکنه نیز وارد بازار مسکن شود می‌توان به این سامانه امیدوار بود.

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ در استان تهران سه میلیون و ۸۹۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد که ۴۹۰ هزار واحد معادل ۱۳ درصد از این تعداد خالی است و با توجه به رکود ساخت و ساز احتمالا تعدادی از واحدهای خالی از سکنه دارای سکنه شده است

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ در استان تهران سه میلیون و ۸۹۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد که ۴۹۰ هزار واحد معادل ۱۳ درصد از این تعداد خالی است و با توجه به رکود ساخت و ساز احتمالا تعدادی از واحدهای خالی از سکنه دارای سکنه شده است. با این حال آمار خانه های خالی تهران بیش از دو برابر استاندارد جهانی است. اما از سوی دیگر کارشناسان مسکن و اعضای اتحادیه املاک بر این باور هستند که در ایران تقریبا ۲۵میلیون واحد مسکونی وجود دارد یعنی ۱۰ درصد از خانه‌هایی که در کشور وجود دارد، خالی است. پس خالی بودن ۱۰ درصد از خانه‌های کشور یک امر طبیعی است یعنی ۱۰ درصد از خانه‌های کشور باید خالی باشد که روند جابجایی‌ها و تغییر و تحولات در کشور صورت بگیرد.

کد خبر: ۱۶٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha