۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۸
کم اثر شدن افزایش سقف وام مسکن ملی به ۷۰۰ میلیون| هزینه ساخت هر متر مربع حداقل ۶ میلیون تومان
«بازار» گزارش می دهد

کم اثر شدن افزایش سقف وام مسکن ملی به ۷۰۰ میلیون| هزینه ساخت هر متر مربع حداقل ۶ میلیون تومان

درحالی پیشنهاد افزایش وام مسکن ملی تا ۷۰۰ میلیون تومان به شورای پول و اعتبار ارائه شده است که هزینه ساخت هر مترمربع این واحدها با شاخص های تعدیل سال قبل، متری بیش از ۶ میلیون تومان است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رشد قیمت مصالح ساختمانی و نهاده های تولید مسکن باعث شده است تا قیمت و هزینه های ساخت مسکن ملی که قرار نیست با قیمت های مقطوع احداث شوند برای دولت و پیمانکاران به یک چالش اساسی تبدیل شود.

حال وزارت راه و شهرسازی درصدد این است تا با افزایش سقف وام مسکن ملی تا حدودی این رشد قیمت تمام شده را جبران کند. این در حالیست که دولت می توانست با برنامه ریزی مشخص و بهتر هزینه های تولید مسکن را کمتر و یا به حالت ثبات برساند.

کم اثر شدن افزایش سقف وام مسکن ملی به ۷۰۰ میلیون| هزینه ساخت حداقل ۶ میلیون تومان

چند روز پیش رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه به‌دلیل تورم امکان پیش‌بینی قیمت تمام‌شده ساخت در مسکن ملی وجود ندارد گفت: هزینه ساخت هر مترمربع مسکن ملی ۶ تا ۷ میلیون با تورم امروز تمام می‌شود پس بنابراین اگر تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان برسد بخشی از مشکل رفع می‌شود که ما این موضوع را به دولت و شورای پول و اعتبار پیشنهاد داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن ۲۰ساله و پلکانی است و براساس ۵۰ درصد از هزینه‌های درآمدی خانواده‌ها پیش‌بینی شده است گفت: سود وام نهضت ملی مسکن ۵ تا ۱۸ درصد است که به متقاضیان مطابق با دهک‌بندی پرداخت خواهد شد.

ملاک عمل وزارت راه و شهرسازی مطابق همان ضریب شاخص تعدیل سه‌ماهه سوم سال ۱۴۰۰ است که حدودا معادل ۶ میلیون تومان هزینه ساخت هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن است

علیرضا جعفری مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در حاشیه آغاز عملیات احداث سه هزار واحد مسکونی قرارگاه جهادی تامین مسکن شهر تهران در گفتگو با خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه هزینه های ساخت مسکن ملی برای هر مترمربع بر اساس شاخص تعدیل سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ حدود ۶ میلیون تومان است گفت: ملاک عمل وزارت راه و شهرسازی مطابق همان ضریب شاخص تعدیل سه‌ماهه سوم سال ۱۴۰۰ است که حدودا معادل ۶ میلیون تومان هزینه ساخت هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن است.

کم اثر شدن افزایش سقف وام مسکن ملی به ۷۰۰ میلیون| هزینه ساخت حداقل ۶ میلیون تومان

او ادامه داد: دستورالعملی که سال گذشته در رابطه با قراردادهای طرح نهضت ملی مسکن ابلاغ شد مبنای محاسبه هزینه‌های ساخت برای هر مترمربع ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با ۵ درصد پلوس و ۱۰ درصد مینـوس (پـایین‌تـر از برآورد پیمانکار) است.

در صورت موافقت شورای پول و اعتبار با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف وام مسکن تا ۷۰۰ میلیون تومان باید اذعان کرد که افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن در صورتی می توانست اثرگذار باشد که اقساط آن نیز در حدی باشد که متقاضیان این تسهیلات که عمدتا افراد دهک پایین جامعه هستند قابلیت و توانایی بازپرداخت داشته باشند

حال در صورت موافقت شورای پول و اعتبار با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف وام مسکن تا ۷۰۰ میلیون تومان باید اذعان کرد که افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن در صورتی می توانست اثرگذار باشد که اقساط آن نیز در حدی باشد که متقاضیان این تسهیلات که عمدتا افراد دهک پایین جامعه هستند قابلیت و توانایی بازپرداخت داشته باشند. هر چند افزایش هزینه های ساخت مسکن ملی و رشد قیمت نهاده های تولید مسکن می تواند پیمانکاران این طرح و پروژه را به شدت دچار دردسر و چالش ساز هم برای خود و هم برای دولت کند.

میزان اقساط ماهانه وام ۷۰۰ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله ۱۰ میلیون و ۸۰۳ هزار تومان خواهد بود. میزان اقساط ماهانه وام ۷۰۰ میلیون تومانی با سود ۵ درصدی ۴ میلیون و ۶۱۹ هزار و کل بازپرداخت یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون تومان خواهد بود.

حال به نظر می رسد با این افزایش سقف وام مسکن با رشد قیمت تمام شده مسکن ملی تا حدودی این افزایش سقف کم اثر خواهد بود.

کد خبر: ۱۶۵٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 12
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      10 0
      مگه شما مسلمان نیستید این چه سودی هست اخه 700 ملیون بگیریم یک ملیاردو خورده‌ای پس بدیم پس انسانیت کجا رفته اون بدبختی مه میخواد این وامو بگیره یا کارمنده یا کارگر با حقوق ناچیز چطور میتونه ماهی 4 ملیون قسط پرداخت کنه.. خدایا خودت به داد ما برس
    • علی انصاری مقدم IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      3 0
      حالا که وام نمی دهند،بزارید به شه هفت میلیارد
    • حجت IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      10 0
      شما ۷۰۰ میلیون رو بدید به خودمون نمیخواد خونه بسازید یه خونه می‌خریم
    • زری IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      5 0
      اولاچرا امتیازش از کسی خریدم غیر قانونیه؟ دوما چرا سوالات در مورد مسکن ملی در مسکن شهر سازی جواب نمیدن مسئولین مخصوصا آقای حسینی در قزوین میخواد مردم رو بخوره یا میخواد به مردم حمله کنه که بزنه؟ یکی بیاد جواب بده؟ که قیمت تمام شده مسکن هست؟ چقدر زمان میبره تا تحویل مسکن؟
    • علی پاکی IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      2 0
      ما روزانه کشور را اداره می کنیم هیچ مسعول یا اقتصاد دان نم داند مثلا ۲ روزدیگر دلار چنده
    • مجید IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      1 0
      باید طرف ماهیانه بیست میلیون تومن حقوق بگیره تا بتونه وام هفتصد میلیونی را پرداخت کنه
    • شکوفه IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      1 0
      اخه اونیکع خونه نداره و حقوق کافی هم نداره چطور ماهی ده میلیون و ،،، پرداخت کنع از کجا بیاره خدا وکیلی یع فکر دریت و حسابی برای ما فقرا بکتید تا بتونبم یع سقف بالا سر داشتع باشیم ظلم بسه دیگه دولت با تدبیر
    • علی IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      1 1
      سلام.ایم مسکن ها حمایتی مگه نیست،؟
    • یه آدم مستاجر IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      2 0
      سلام این ۷۰۰ میلیون را به خودمون بدید با اورده که داریم راحت یه خونه میشه خرید شما هم انقدر زحمت به خودتون ندید
    • سازنده IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      معلوم نیست افراد درامدشون چقدره ،دارایی های منقول و غیر منقولشون ، شغلشون ، مخارجشون و ... فساد از راس هرم کار را خراب کرده از ماست که بر ماست
    • سازنده IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      1 0
      صحبتهای این وزیر یه اخباره پوششی هست برای یه قشر خاص.کسی کار با فقرا و بی مسکن‌ها ندارن.ظلم صددرصد دوام نمیاره.بلاخره یه کاوه آهنگری پیدا میشه
    • محسن سجادی IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      2 0
      سلام . به نظر من این طرح فایده ای برای مردم نداره .کجای دنیا بدون قراداد خونه می فروشن. خداوکیلی شما دست شیطون رو بستید نه قرارداد داریم و نه قیمت خونه معلومه و نه متراژش و نه میزارن بریم. ببینم این همه پول ریختیم تو حلق مسکن ملی اگه همون سال 98 میدادیم یه مهرگان میخریدیم الان شده بود قیمتش 600 میلیون بدون قسط و دردسر. واقعا طرح مزخرف و جیب پیمان کار پرکن و به نفع سازنده بی خودی هست.