۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
حمایت و تسهیل ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه
مدیرعامل فرابورس عنوان کرد

حمایت و تسهیل ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه

مدیرعامل فرابورس گفت: فرابورس با ابزارهای خود ورود شرکت‌های دانش بنیان به بازار سرمایه را تسهیل و از تامین مالی این شرکت‌ها حمایت می‌کند.

به گزارش بازار، میثم فدایی در نشست خبری همایش فرصت‌های تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در اصفهان، افزود: هدف از حضور فرابورس در اصفهان معرفی ابزارهای تامین مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان بوده تا در سالی که به نام دانش‌بنیان نام‌گذاری شده است، ظرفیت‌های بازار سرمایه را به این شرکت‌ها معرفی کنیم.

مدیرعامل فرابورس تصریح کرد: بحث تامین مالی از بازار سرمایه موضوع مهمی است و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در خصوص نحوه تامین مالی مطالبه‌گری دارند، در فرابورس برای مراحل مختلف یک شرکت دانش‌بنیان ابزارهای متنوع وجود دارد.

وی از فعال بودن ۱۴ نوع صندوق وی سی و پی‌ای در بازار سرمایه خبر داد و گفت: این صندوق‌ها در سال‌های اخیر استارتاپ‌های مختلفی را تامین مالی کرده‌اند و در حال حاضر نیز ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه در این صندوق‌ها وجود دارد که امکان تزریق به طرح‌های دانش‌بنیان را دارند.

فدایی روش بعدی تامین مالی را کراد فاندینگ دانست و گفت: در تامین مالی جمعی، سکوهایی داریم که طرح‌ها را معرفی می‌کنند و مردم می‌توانند متناسب با طرح و چشم‌انداز در این سرمایه‌گذاری مشارکت کنند که در این طرح‌ها اصل سرمایه هم توسط صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تضمین می‌شود.

مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه سال گذشته از طریق این سکوها ۱۰۲ میلیارد تومان تامین مالی کراد فاندینگ انجام شده است، تصریح کرد: امسال در این مدت ۷۵ میلیارد تومان تامین مالی قطعی و ۹۵ میلیارد تومان متعلق به ۲۴ طرح تعریف شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۴ سکو در فرابورس فعال است که می‌توانند امکان تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان را نیز فراهم کنند ضمن آنکه پتانسیل خوبی در این استان در مشارکت برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و یکی از طرح‌های بزرگ که رکورد تامین مالی کراد فاندینگ را ثبت کرد، متعلق به استان اصفهان بود.

فدایی با اشاره به اینکه در حوزه کراد فاندینگ، تامین مالی فیلم سینمایی نیز کلید خورده است، افزود: با توجه به منابع استان اصفهان و سطح ریسک‌پذیری، سکوی تامین مالی مربوط به طرح‌های اصفهان می‌تواند موفق باشد. از سوی دیگر صندوق‌های PE یا خصوصی هم برای بازسازی و احیای شرکت‌ها در بازار سرمایه فعال است و در حال حاضر چهار صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی داریم.

مدیرعامل فرابورس مرحله آخر در تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را بحث پذیرش اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۱۵ شرکت دانش‌بنیان در فرابورس پذیرش شده‌اند که فرابورس امسال مسیر سبزی برای این شرکت‌ها طراحی کرده تا ورود آن‌ها تسهیل شود. برای اولین بار هم امسال تپسی به عنوان یکی از استارتاپ‌های بزرگ کشور از طریق

فرابورس عرضه اولیه شد و بورسی شدن استارتاپ‌ها علاوه بر کمک به توسعه این شرکت‌ها، ضریب اعتماد آن‌ها را بالا می‌برد.

فدایی درباره نحوه ارزش‌گذاری و پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه گفت: جنس دارایی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان متفاوت است چراکه این شرکت‌ها دارایی فیزیکی کمتری دارند، به همین دلیل هم نوع ارزیابی آن‌ها متفاوت بوده و فرایند پذیرش آن‌ها در مسیر ویژه‌تری قرار دارد.

وی با بیان اینکه برای این شرکت‌ها از ظرفیت شرکت پروژه هم می‌توان استفاده کرد که در این حوزه، تجلی به عنوان اولین تجربه، بازدهی و چشم‌انداز خوبی برای این نوع ابزار مالی ایجاد کرد، اظهار داشت: در شرکت‌های پروژه ۵۰ درصد آورده توسط موسسین و ۵۰ درصد توسط سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه فراهم می‌شود.

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار پایه و SME پذیرش نمی‌شوند بلکه در بازار اصلی پذیرش می‌شوند، بیان کرد: مطابق با استانداردهای جهانی، فرابورس نیز با عرضه‌های اولیه به ورود منابع حاصل از بازار سرمایه به داخل شرکت‌ها کمک می‌کند که دو عرضه آخر فرابورس نیز به همین ترتیب بود.

کد خبر: ۱۶۵٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha