۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱
صادرات گاز روسیه به لتونی متوقف شد

صادرات گاز روسیه به لتونی متوقف شد

روسیه عرضه گاز به لتونی را با متهم کردن این کشور حوزه دریای بالتیک به نقض شرایط عرضه متوقف کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، شرکت دولتی گازپروم روسیه پس از متهم کردن لتونی به نقض شرایط عرضه در بیانیه‌ای اعلام کرد که صادرات گاز به این کشور حوزه بالتیک را متوقف کرده است.

روسیه پیش از این عرضه گاز به لهستان، بلغارستان، فنلاند، هلند و دانمارک را به‌دلیل خودداری از پرداخت هزینه گاز به روبل قطع کرده است، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دستور داده است که خریداران اروپایی گاز روسیه هزینه گاز طبیعی دریافتی را به روبل بپردازند (گشایش حساب در یکی از بانک‌های روسیه و پرداخت به ارز روبل).

روسیه همچنین فروش گاز طبیعی به شل انرژی اروپا در آلمان را متوقف کرده است.

در بیانیه‌ گازپروم به اینکه لتونی، یکی از اعضای اتحادیه اروپا و اتحاد نظامی ناتو در مرز روسیه، کدام شرایط عرضه گاز را نقض کرده، اشاره‌ای نشده است.

ادییس سایکانز، معاون وزیر امور خارجه لتونی در حوزه سیاست انرژی، در این باره گفت: با توجه به اینکه لتونی پیش‌تر تصمیم گرفته است واردات گاز روسیه را از یکم ژانویه ۲۰۲۳ متوقف کند.

وی افزود: ما تأثیر عمده‌ای از چنین اقدامی نمی‌بینیم.

اعلام گازپروم یک روز پس از آن منتشر شد که شرکت لاتویاس گاز (Latvijas Gaze) اعلام کرد که از روسیه گاز می‌خرد و به‌جای روبل مورد نیاز هنگام معامله با گازپروم، به یورو می‌پردازد.

با این حال، سخنگوی لاتویاس گاز اعلام کرد که این شرکت گاز از گازپروم نمی‌خرد.

کشورهای اتحادیه اروپا روز سه شنبه با مقررات اضطراری برای محدود کردن استفاده از گاز خود در زمستان امسال موافقت کردند و برای زمستانی با عرضه نامشخص از روسیه آماده شدند.

پوتین در ماه مارس گفته بود: روسیه از کشورهایی که در قضیه تنش‌های مسکو و کی‌یف به‌عنوان غیردوست شناخته می‌شوند، می خواهد هزینه گاز دریافتی را به روبل بپردازند.

کمیسیون اروپا پیش‌تر هشدار داده بود که پیروی از دستور پوتین می‌تواند تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو را نقض کند، از این رو از شرکت‌ها خواست به ارزی که در قراردادشان با گازپروم دارند (یورو یا دلار) پرداخت کنند.

کد خبر: ۱۶۵٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha