۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
درآمدزایی از خاک بستر گربه| خاک‌های صنعتی ثروتی که از آن غافل هستیم
آشنایی با بانوان کارآفرین خراسان رضوی؛

درآمدزایی از خاک بستر گربه| خاک‌های صنعتی ثروتی که از آن غافل هستیم

مشهد- خراسان رضوی دارای بسترهای فراوان به‌منظور ایجاد اشتغال است که یکی از بانوان این استان توانسته با استخراج خاک‌های معدنی ضمن ایجاد اشتغال وابستگی به واردات را نیز قطع کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: «نجمه صمصامی» مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت مهندسی «کانیارتجارت سپید» فعال در حوزه کانی‌های معدنی غیرفلزی که عضویت در هیئت‌رئیسه کانون بانوان بازرگان خراسان رضوی را نیز دارد ازجمله کارآفرینانی است که توانسته خط تولیدی مربوط به خاک بستر حیوانات خانگی را راه اندازی و از این منبع کسب درآمد کند.

برای آشنایی با این بانوی کارآفرین و موانعی که احتمالاً برای رسیدن به تولید متحمل شده است ساعتی به گفت‌وگو نشستیم.

* لطفاً خودتان را معرفی بفرمائید

نجمه صمصامی متولد آذر۱۳۵۶متولد شهرستان طبس ساکن مشهد کارشناس مهندسی فضای سبز از دانشگاه سراسری تبریز و کارشناس ارشد مهندسی معماری

*چی شد که وارد حوزه صنعت و معدن شدید؟

من در سال ١٣٧٩ پس از فارغ‌التحصیلی شرکتی را تأسیس کردم و وارد بازار کار طراحی و احداث فضای سبز شدم و حدود ١۵ سال در شهرداری مشهد مشغول به فعالیت درزمینهٔ احداث پارک، نگهداری فضای سبز و طراحی فضای سبز نیز بودم . پس از به وجود آمدن برخی مشکلات در این زمینه کاری و همچنین علاقه من به کار در حوزه صنعت و معدن ،صادرات و برندینگ، کارم را کنار گذاشته و در سال ١٣٩٨شروع به فعالیت در حوزه صنعت و معدن نیز کردم.

درآمدزایی از خاک بستر گربه| خاک‌های صنعتی ثروتی که از آن غافل هستیم

آغاز علاقه‌ام در این حوزه با شرکت در یک نمایشگاه بین‌المللی در تهران شروع شد.شرکت در آن نمایشگاه باعث شد من با غرفه‌ای مربوط به خاک‌های صنعتی که فرآوری می‌شد آشنا شوم و به فعالیت در آن حوزه علاقه‌مند شدم.

* واحد تولیدی شما چه محصولی را تولید می‌کند؟

در حال حاضر نیز زمینه فعالیتم در این حوزه مربوط به‌نوعی خاک‌های صنعتی با استفاده از متریال های غیرفلزی و صادرات آن‌ها است.

در ابتدا ما با برخی شرکای تجاری و دوستانی که در خراسان جنوبی در این زمینه فعالیت و کارخانه‌دارند و همچنین دوستانی که دارای معدن هستند وارد شبکه‌سازی شدیم و شروع به همکاری کردیم .سپس افرادی را که کار بازاریابی در کشورهای مختلف را انجام می‌دهند، جذب کرده و وارد این شبکه کردیم و هدف ایجاد چرخه ارزش نیز بود .

لازم به توضیح است که فرایند کارمان به این صورت است که سنگ‌های معدن پس از استخراج وارد کارخانه می‌شود و بر روی آن فرآوری‌هایی لازم انجام می‌شود. سپس بعد از فرآوری با توجه به ارزش آنالیزی و جنس سنگ ، وارد حوزه صنعت می‌شود.

از طرفی حوزه صنعت زمینه‌های گسترده‌ای دارد که ازجمله می‌توان به فولادسازی ، ریخته‌گری ، ایزوگام و ... اشاره کرد؛ پیرو این فرآوری‌ها من خط تولیدی مربوط به خاک بستر حیوانات خانگی را راه‌اندازی کردم که برند آن بانام «صم پِت» به ثبت رسیده است .

* صادرات هم دارید؟ به چه کشورهایی؟

این خاک علاوه بر مصرف داخلی به لحاظ کیفیت مواد اولیه و بسته‌بندی با نمونه‌های خارجی در رقابت است و قابلیت صادرات را نیز دارد .

همچنین نمونه‌هایی به برخی کشورها فرستاده‌شده است تا در صورت همکاری محصول با تناژ بالا به این کشورها صادر شود.

نمونه به کشورهای روسیه چین و حوزه اوراسیا فرستاده‌شده است.

البته با توجه به اینکه فروش خاک بستر حیوانات خانگی محدود است ما درخواست‌هایی به کشورهای همسایه برای صادرات خاک‌های معدنی داده‌ایم که شایان‌ذکر است این خاک‌های معدنی همچنین مورداستفاده در بحث فولادسازی و ریخته‌گری را دارا می‌باشند.

* با چه مشکلاتی در مسیر تولید دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟

متأسفانه باوجوداینکه کشور ما بخصوص خراسان جنوبی، معادن بسیار زیادی دارد تا دو سال گذشته متریال اولیه و خاک‌های صنعتی به‌صورت واردات به کشور ما وارد می‌شد و یا هنگامی‌که از کشور خارج می‌شد به‌صورت فله‌ای نیز صادر می‌شد

سپس من با دیدن این مشکلات به‌طور مستقیم وارد این عرصه شدم و با توجه به اینکه با این حوزه ناآشنا بودم با مشکلاتی نیز مواجه شدم و ازاین‌رو برای حل این مشکلات نیاز به پیمودن مسیر و کسب تجربه بودم.

درآمدزایی از خاک بستر گربه| خاک‌های صنعتی ثروتی که از آن غافل هستیم

باوجوداینکه کشور ما۴۰ درصد ذخایر غنی معادن این نوع خاک موجود در دنیا را در خود جای دارد؛ولی متأسفانه فراوری این سنگ‌های معدنی تا مدتی پیش وارد می‌شد و هنوز هم آنالیزهای خاصی که از فنّاوری آن بی‌بهره‌ایم در حال واردات است و صادرات هم به‌صورت فله فروشی است.

من هم مانند بسیاری از کارآفرینانی که عشق آب‌وخاک دارند در پی به وجود آوردن زنجیره‌های ارزش و شناساندن بیشتر معادن غنی به دنیای صنعت وارد این حوزه شدم تا نقشی هرچند کوچک داشته باشم.

گرچه مشکلاتی درزمینهٔ فروش محصولات و صادرات آن‌ها در همه حوزه‌ها وجود دارد که به‌طورقطع نیاز به حمایت دولت و تفاهم‌نامه‌های تجاری کارآمد خواهد داشت.

مشکل دیگری که وجود دارد این است که واحد صنعتی که شروع به کار می‌کند، نیاز به مکان دارد همچنین نیاز است از آن مکان برای مثال حداقل چهار سال به‌طور ثابت استفاده کند و متأسفانه مکانی که ما برای شروع کار اجاره کردیم ، امسال اجاره آن حدود چهار برابر افزایش قیمت داشته است. درصورتی‌که میزان فروش محصول ما در شروع تولید به‌طورقطع جوابگو این افزایش قیمت نخواهد بود.

از طرفی هزینه‌های مربوط به‌جا به‌جایی نیز بالا است و تمام این بی‌ثباتی‌ها و افزایش قیمت بی‌رویه ایجاد مانع بر سر راه تولیدکنندگان می‌کند.

* بازار فروش این محصول چگونه است؟

یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد، بحث بازار فروش است که با توجه به قیمت تمام‌شده محصول و استانداردهای آن روی قیمتی که به بازار عرضه می‌شود نمی‌توان پافشاری کرد و در برخی مواقع نیاز است، میزان سوددهی را کاهش داده تا قیمت فروش محصول کاهش پیدا کند.

بازار فروش در داخل کشور به این صورت است که با ایجاد پنلی در دیجی کالا و فروشگاه‌های حیوانات خانگی ، محصول را به فروش می‌رسانیم.

تا دو سال گذشته این خاک وارد کشور نیز می‌شد اما در حال حاضر خوشبختانه واردات آن به کشور لغو شده است و ازاین‌رو بازار فروش برای ما گسترده‌تر شده است .

* تا چه میزان محصول شما با محصولات خارجی قابلیت رقابت دارد؟

در رابطه با تفاوت قیمت محصول تولیدی ما با نمونه‌های خارجی باید گفت،خوشبختانه محصول تولیدی ما به لحاظ کیفیت و بسته‌بندی با نمونه خارجی برابری می‌کند اما قیمت فروش آن بالطبع مناسب‌تر است. به‌طور مثال نمونه ترکی آن با بسته‌های هشت کیلویی ١٨٠ هزار تومان به فروش می‌رسد درحالی‌که نمونه تولیدی ما ١۴٠ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین اگر کیفیت آن را با خاک‌های تولیدی واحد خودمان مقایسه کنیم ،نمونه خارجی دانه‌بندی است و گرانول نیست.

خاک دانه‌بندی دارای گوشه‌های تیز است و برای بچه‌گربه‌ها آسیب‌رسان است .

درصورتی‌که خاک تولیدی ما به‌صورت گرانول است و حتی در مقایسه با خاک‌های ایرانی کاربری بهتری دارد، چراکه ترکیبی با اندازه‌های متفاوت انتخاب‌شده است.

* برای تهیه مواد اولیه چه مشکلاتی دارید و افزایش قیمت‌ها برای شما چه مشکلاتی را ایجاد کرده است؟

معادن ما در خراسان جنوبی پخش‌شده است که سنگ‌های استخراج‌شده از این معادن به کارخانه‌های فرآوری کانی‌های غیرفلزی فرستاده می‌شوند و ما با توجه به نیازمان از این کارخانه‌ها مواد اولیه‌مان را تهیه می‌کنیم.

البته لازم به یادآوری است که افزایش قیمت‌ها روی این مواد اولیه بی‌تأثیر نبوده است اما با توجه به اینکه این مواد اولیه صد درصد در داخل ایران تولید می‌شوند و وارداتی نمی‌باشند ،میزان کمتری افزایش قیمت داشته‌اند اما هزینه‌های حمل‌ونقل افزایش زیادی داشته است که باعث افزایش هزینه‌ها در اتمام کارشده است.

درآمدزایی از خاک بستر گربه| خاک‌های صنعتی ثروتی که از آن غافل هستیم

به‌طور مثال یک نمونه خاک از دو سال گذشته از تنی ۴٠٠ هزار تومان به یک‌میلیون و دویست هزار تومان رسیده است.

تهیه مواد اولیه از داخل صورت می‌گیرد .منتهی به دلیل اینکه بسیاری از معادن مربوطه بهره‌برداری نمی‌شود که آن‌ها هم دلایل و مشکلات خودشان رادارند؛لذا ما مجبور هستیم از جاهای محدودی مواد اولیه را تهیه کنیم و بحث رقابت قیمتی بالطبع آن افزایش قیمت محصول را در پی خواهد داشت …

لذا بهتر است تمهیداتی اندیشیده شود تا معادنی که فعالیت نمی‌کنند به افراد واجد شرایط واگذار شود همراه با مشوق‌ها ‌تسهیلات بهره‌برداری تا افراد تمایل به کار و سرمایه‌گذاری داشته باشند متأسفانه در این حوزه عدم انگیزه و گسترش یاس و ناامیدی فراگیر است.

* برای چند نفر اشتغال ایجاد کردید؟

به دلیل مشکلات ذکر شده که در برخی ایام خط تولید خاموش است، واحد صنعتی ما به‌طور مستقیم برای ١٠ نفر ایجاد اشتغال‌زایی کرده است و اگر مشکلات مرتفع شود به‌طورقطع این تعداد به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بحث بازاریابی و شبکه‌سازی افزایش پیدا خواهد کرد.

* توقع شما از دولت چیست؟

با توجه به افزایش قیمت‌هایی که هرسال برای مکان شاهد آن هستیم، انتظار می‌رود، مشاغل و ایده‌های تازه حمایت شوند. به اعتقاد من دولت باید افراد را شناسایی کرده و برای مشاغل صنعتی نوپا سوله‌هایی باقیمت‌های مناسب‌تر در نظر بگیرد تا این افراد در سال‌های ابتدایی کسب‌وکار خودنگرانی مکان و هزینه‌های بالای آن را نداشته باشند و تمرکز خود را بر روی تولید و کیفیت آن بگذارند.

* چقدر برای این کار سرمایه‌گذاری کردید؟

من دو سال پیش در شروع این کار برای راه‌اندازی این واحد صنعتی نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه کردم. البته دستگاه‌های ما ساخت داخل و مشابه نمونه خارجی نیز است.

* تا چه میزان دولت از محصولات تولیدی شما حمایت کرده است؟

متأسفانه تاکنون از هیچ ارگانی حمایت نشده‌ایم.

کد خبر: ۱۶۵٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha