۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
تضمین آینده صنعت سنگ، نیازمند تدوین طرح جامع
رئیس هیات عامل ایمیدرو مطرح کرد

تضمین آینده صنعت سنگ، نیازمند تدوین طرح جامع

­جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: با بررسی همه مزیت‌ها و چالش‌ها در صنعت سنگ‌های تزئینی، تضمین آینده این صنعت، نیازمند تدوین طرح جامع است.

به گزارش بازار، وجیه الله جعفری در جلسه بررسی آسیب شناسانه صنعت سنگ‌های تزئینی گفت: نیاز به اطلاعات دقیق و واقعی از زنجیره صنعت سنگ‌های تزئینی یکی از دغدغه‌ها در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی بود که با یاری انجمن سنگ، در حال حاضر نتایجی مطلوبی حاصل شده است.

وی افزود: در حال حاضر اطلاعات دقیق در دسترس است، اما صرف داشتن این اطلاعات، کمک چندانی به توسعه این صنعت نمی‌کند و باید برای تضمین آینده آن برنامه ریزی کرد، برای این منظور، همه ابعاد این بخش همچون صادرات، تولید استاندارد، کاهش هزینه‌های تمام شده، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، نوسازی واحدهای سنگبری، تجمیع معادن و ... در طرح جامع باید مد نظر قرار گیرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: با بررسی همه مزیت‌ها و چالش‌ها در صنعت سنگ، باید طرح و برنامه‌ای تدوین کنیم تا به تصمیم جدید منتهی و در صورت ضرورت و نیاز به اصلاح قانون، دستورالعمل، آیین نامه یا ایجاد کنسرسیوم، اقدام شود.

حدود ۳۵ میلیون تن سنگ تزئینی فعال؛ نیازمند اصلاح خطوط
جعفری با بیان اینکه از ۲۵۰ میلیون متر مربع ظرفیت ایجاد شده در صنعت سنگ، ۱۶۵ میلیون متر مربع ظرفیت غیر فعال است، تصریح کرد: طبق آمار اعلام شده، از ۸۵ میلیون متر مربع ظرفیت فعال سالانه سنگ، حدود ۳۵ میلیون تن، سنگ غیر استاندارد تولید می‌شود که نیازمند برنامه ریزی برای اصلاح خطوط است.

وی ادامه داد: برای دستیابی به هدف صادرات ۱.۵ میلیون متر مربعی سنگ تزئینی نیز باید در عین ارتقای کیفیت و کاهش هزینه تمام شده، به دنبال بازار صادراتی آن بود.

ضرورت پیش بینی مزایای تشویقی در طرح جامع
جعفری با اشاره به اینکه توسعه صنعت سنگ، نیازمند تدوین دستورالعمل‌هایی برای اعطای مزایای مناسب در طرح جامع سنگ است، گفت: با در نظر گرفتن چالش‌های موجود، باید با نگاه علمی، فنی و تخصصی، نسبت به تعیین مزایا و تسهیلات تشویقی مناسب به فعالان گام برداشت.

وی افزود: برای واحدهای معدنی که اقدام به ایجاد کنسرسیوم کنند، مزایای ویژه در نظر گرفته شود. همچنین، واحدهای غیر فعال را می‌توان در قالب طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس فعال کرد.

افزایش ۱۷ درصدی صادرات سنگ تزئینی در سال ۱۴۰۰
وحید عابدین زاده، مدیر اجرایی طرح «انجام خدمات آسیب شناسی و بررسی شرایط تولید واحدهای معدنی و فرآوری سنگ تزیینی» در این نشست گفت: این طرح در قالب یک قرارداد پژوهشی از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در مرداد ۹۹ به دانشگاه تربیت مدرس ابلاغ شد.

وی ادامه داد: از نتایج این طرح، شناسایی بیش از ۲ هزار واحد معدنی و ۳۸۷۴ واحد فرآوری سنگ تزئینی در کشور است. در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۲ میلیون تن سنگ توسط واحدهای معدنی و ۸۵ میلیون متر مربع از سوی کارخانه‌های فرآوری تولید شده است.

عابدین زاده با اشاره به میزان صادرات سنگ‌های تزئینی گفت: طی سال ۱۴۰۰، حدود ۸۰۰ هزار تن سنگ کار شده (بریده) و ۹۵۰ هزار تن سنگ کار نشده (کوپ) صادر شده است که این میزان صادرات، نسبت به آمار سال ۹۹، معادل ۱۷ درصد رشد داشته است.

کد خبر: ۱۶۵٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha