نیروی انسانی، مؤثرترین عامل در بهبود فضای کسب‌وکار است
رئیس اتاق کرمان:

نیروی انسانی، مؤثرترین عامل در بهبود فضای کسب‌وکار است

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: نیروی انسانی مؤثرترین عامل در بهبود فضای کسب‌وکار است و افزایش دانش مهارتی نیروی انسانی می‌تواند در کنار سایر اقدامات، روند بهبود فضای کسب‌وکار را تسریع کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سیدمهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: نیروی انسانی مؤثرترین عامل در بهبود فضای کسب‌وکار کشور به‌ویژه استان کرمان است که برای تقویت نیروی انسانی ماهر باید اقدامات لازم صورت گیرد.

طبیب زاده در هفتاد و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان، افزود: افزایش دانش مهارتی نیروی انسانی، عدم ترس دستگاه‌های اجرایی مختلف از دستگاه‌های نظارتی و رفع موانع فرهنگی می‌تواند به بهبود فضای کسب‌وکار کمک کند.

وی با اشاره به اینکه عدم احساس امنیت از خود ناامنی بدتر است، ادامه داد: به هر شکل ممکن باید واهمه دستگاه‌های اجرایی برای تسهیل امور کمک‌کننده به فضای کسب‌وکار برطرف شود و دستگاه‌های قضایی و نظارتی در این زمینه می‌توانند کمک کنند.

طبیب زاده خاطرنشان کرد: شاکله اصلی مباحث مطرح شده توسط اتاق کرمان موضوع فضای کسب‌وکار است که در این رابطه پایش این فضا در ۲۸ شاخص به‌صورت فصلی انجام و جلسات متعدد برای کمک به بهبود آن با کارشناسان دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود.

رئیس اتاق کرمان به پلتفرم‌های طراحی شده برای تسهیل در امور صدور مجوزها به‌عنوان یکی از مشکلات فضای کسب‌وکار اشاره کرد و گفت: تهیه اطلس فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تحلیل و شرایط متقاضیان بر اساس نوع طرح سرمایه‌گذاری و سپس پنجره واحد برای دریافت مجوزها ازجمله پلتفرم‌های طراحی شده در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات تأمین اجتماعی یکی از مهم‌ترین مسائل فعالان اقتصادی است، خاطرنشان کرد: مسائل حوزه تأمین اجتماعی در دو سطح ملی و استانی در این نشست مطرح شد که چندین مصوبه به تصویب رسید.

تأمین اجتماعی به فعالان اقتصادی کمک کند
استاندار کرمان گفت: آموزش نیروهای تأمین اجتماعی و سطح‌بندی کارشناسان برای بررسی مسائل بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند به حل بخشی از مسائل فعلی کمک کند.

محمدمهدی فداکار افزود: محدودیت‌های تأمین اجتماعی وجود دارد اما از سوی دیگر باید به فعالان اقتصادی کمک کرد زیرا اشتغال افراد زیادی وابسته به بنگاه‌های اقتصادی است.

وی پیشنهاد تشکیل کمیته مشورتی را برای حل مسائل تأمین اجتماعی بخش خصوصی مطرح و بیان کرد: مسائلی که در داخل استان حل‌شدنی است باید پیگیری و توسط اداره کل تأمین اجتماعی استان برطرف شود.

فداکار، در بخش دیگری تأمین مالی برای فعالیت سامانه فرصت را یک الزام عنوان کرد و افزود: در این سامانه باید سیستمی برای عرضه و معرفی نهادهای تأمین مالی مانند عرضه مشاوران و بنگاه‌های اقتصادی وجود داشته باشد.

پرونده‌های زیاد حوزه تأمین اجتماعی در دستگاه‌های قضایی
در ادامه رئیس‌کل دادگستری استان کرمان گفت: تأمین اجتماعی ازجمله دستگاه‌های دارای پرونده زیاد در دستگاه قضایی است و باید تا می‌توان از ورود این پرونده‌ها به دیوان عدالت اداری و قوه قضائیه جلوگیری کرد.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی خاطرنشان کرد: مسائل تأمین اجتماعی در استان هم ورودی پرونده‌ها را به دستگاه‌های قضا افزایش می‌دهد و هم از پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: برای حل برخی مسائل حوزه تأمین اجتماعی بهتر است هیات‌های حل اختلاف صلح و سازش تشکیل شود و اتاق کرمان و شورای خبرگان بانکی برای حل مسائل کمک کنند.

رویکرد تشخیص و هیئت‌های داوری در تأمین اجتماعی فسادآور است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ادامه این نشست گفت: رویکرد تشخیص و هیئت‌های داوری در تأمین اجتماعی فسادآور است و برای رفع این چالش مهم باید قانون را اصلاح کرد که البته زمان‌بر است.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه راهکار کوتاه‌مدت اصلاح رویه‌های اجرایی از طریق سامانه مربوطه است، تصریح کرد: مالیات، بانک و بیمه سه چالش اصلی فعالان اقتصادی است که اگر این موارد اصلاح شود، برخی مشکلات برطرف خواهد شد.

وی در بخش دیگری در رابطه با سامانه هوشمند تعامل صنعت و دانشگاه بیان کرد: این سامانه فرصت خوبی برای افزایش کارآمدی نظام اقتصادی استان است که پیشنهاد می‌شود در کنار دانشگاه، صنعت، مشاوران و واحدهای فناور که در این سامانه در نظر گرفته شده بخش تأمین مالی نیز گنجانده شود و همچنین نهادی از حاکمیت در کنار اتاق کرمان برای کمک به تسهیل امور، در پشتیبانی این سامانه مشارکت کند.

در این نشست از سامانه هوشمند تعامل صنعت و دانشگاه رونمایی و توضیحات مربوط به آن توسط محمدجواد رستمی، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق کرمان ارائه شد.

کد خبر: ۱۶۵٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha