۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
اوضاع نابسامان شهرک صنعتی آق قلا | حمایت از تولید شعار است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

اوضاع نابسامان شهرک صنعتی آق قلا | حمایت از تولید شعار است

آق قلا- گرانی مواد اولیه، کاهش تقاضا و سرمایه در گردش، از مشکلاتی است که به خودی خود، صنعت را از پا درآورده با اینحال معضلاتی نظیر زیرساخت نامناسب شهرک صنعتی آق قلا دغدغه صنایع را دوچندان کرده است.

مریم رضایی- بازار: با وجود اهرم های حمایتی از تولیدکننده ها، بسیاری از صنایع یا به سختی مشغول تولید هستند یا با ظرفیتی کمتر از توان خود تولید می کنند از طرفی افزایش مواد اولیه هزینه تولید را چند برابر کرده و دولت هم در این میان نقش حمایتی تاثیرگذاری ندارد.

تمام این موارد دست به دست هم داده تا صاحبان صنایع در شرایط سختی به کار خود ادامه دهند اما مشکلات اقتصادی تنها چالش پیش روی تولیدکنندگان گلستانی نیست، نبود زیرساخت مناسب در مکانی مانند شهرک صنعتی آق قلا دغدغه صنایع این بخش را دوچندان کرده است. «حسین رحمانی» مدیرعامل شرکت داروسازی کیمیا رشد از فراز و فرودهای تولید در استان و چالش های شهرک صنعتی آق قلا در این گفتگو برایمان می گوید.

*از فعالیت‌های شرکت بگویید ؟

در این واحد صنعتی پنج خط تولید کنسانتره، مکمل، دی کلسیم فسفات، تولید دارو و کولین کلراید دارد. در شرکت داروسازی کیمیا رشد حدود ۵۰ قلم داروی دامی و انواع محلول ها، پودرها و شربت ها را تولید می کنیم. ۸۰ نوع مکمل دام و طیور، ۱۰ نوع کنسانتره دارد. یک خط دیگر دی کلسیم فسفات نیز وجود دارد که از نیازهای ضروری دام و طیور است.

افزایش مواد اولیه هزینه تولید را چند برابر کرده است

ظرفیت خط تولید ما در این واحد ۱۲ هزار تن در سال است اما تولید ما متاسفانه کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت است که آن هم به علت کمبود مواد اولیه و مافیایی که در توزیع مواد اولیه وجود دارد. علی رغم اینکه قدیمی ترین تولید کننده این محصول هستیم اما نمی توانیم بیشتر تولید کنیم.

*آیا شما تنها تولید کننده کولین کلراید هستید؟

بله شرکت ما تنها تولید کننده این محصول در ایران و خاورمیانه است. این محصول در گذشته از خارج از کشور وارد می شد اما در حال حاضر ما تولید می کنیم و نیاز کشور را برطرف می کنیم. می‌خواهیم در تولید این محصول خط ظرفیت تولید را افزایش دهیم و در هفته دولت طرح توسعه ما بهره برداری می شود.

*موقعیت ایران را در تولید مثبت ارزیابی می کنید؟

ایران کشوری است که از هر نظر ظرفیت و توان این مسئله را دارد که تمام نیازهای خود را در داخل کشور تامین کند و حتی به کشورهای همسایه نیز صادرات خوبی داشته باشد. ما به دلیل هم مرز بودن با کشورهای زیادی موقعیت استثنایی داریم. تمام این کشورها با توجه به مسلمان بودن تمایل بیشتری دارند که محصولات خود را به دلیل حلال بودن از کشور ما تهیه و تامین کنند.

*حمایت از بخش تولید را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر بخواهم شفاف صحبت کنم، تولید در کشور ما مغموم واقع شده و مورد اجحاف قرار گرفته است. همه به نوعی شعار حمایت از تولید را می دهند اما هیچ اقدام عملی و موثری در جهت حمایت از تولید انجام نمی شود. همه در شعار می گویند که از بخش تولید حمایت می شود.

ما در گلستان به دلیل هم مرز بودن با کشورهای زیادی موقعیت استثنایی داریم

اما این حمایت ها باید قابل شمارش و اندازه گیری باشد و تولید کننده این حمایت را ببیند. اولین کاری که باید انجام شود این است که وقتی تولید کننده ایرانی محصولی را تولید می کند دولت باید جلوی واردات این محصول را بگیرد. البته با ممنوعیت واردات به شدت مخالف هستم چون اعتقاد دارم باید رقابتی هم وجود داشته باشد اما یک رقابت برابر.

*در خصوص سیاست تعرفه ای می توانید توضیحاتی دهید؟

برای واردات محصولاتی که در ایران تولید می شود باید تعرفه گذاشت و این تعرفه را بالا ببرد. سیاست تعرفه ایی دومین راهکار حمایت از تولید در داخل ایران است. نکته بعدی اینکه به عنوان یک تولید کننده با چه انگیزه ای می توانم ۲۵ درصد سود را به مالیات پرداخت کنم. در همه جای دنیا مالیات بر مصرف گرفته می شود.

*راهکارهای دیگر حمایت از تولید چیست؟

دولت می تواند مسئولیت پرداخت هزینه سهم تامین اجتماعی سهم کارفرما را قبول کند. ما ۳۰ درصد از حقوق پرسنل را به دولت بابت تامین اجتماعی پرداخت می کنیم. اگر سهم کارگر و کارفرما را دولت پرداخت یا کم کند می توان گفت که در عمل از بخش تولید حمایت می شود. می توان نرخ استفاده از برق و گاز را پایین تر کرد.

برای واردات محصولاتی که در ایران تولید می شود باید تعرفه گذاشت

در اختیار گذاشتن تسهیلات با نرخ پایین تر و دوره بازپرداخت طولانی تر هم از راهکارهای حمایت دولت از بخش تولید است. اگر دولت یا نهادی می خواهد از بخش تولید حمایت کند تسهیلات با نرخ مناسب و ارزان قیمت در اختیار فعال اقتصادی قرار دهد.

*شما خودتان به کدام کشورها صادرات انجام می دهید؟

به کشور افغانستان صادر می کنیم. اما عوارض بالای صادرات و رفع تعهد ارزی با این بهانه که باید ارز را به کشور برگردانیم بلای جان تولید کننده شده و معضلی است که مانع توسعه صادرات شده است.

*در خصوص وضعیت زیر ساخت های شهرک صنعتی آق قلا چه نظری دارید؟

زیر ساخت های شهرک صنعتی آق قلا از همان ابتدا درست انجام نشده و در عمل این شهرک نیاز دارد تمام زیر ساخت هایش مرمت و بازسازی شود. جانمایی این شهرک از همان ابتدا اشتباه بوده و همه این را می دانند به عنوان مثال سیستم جمع آوری آب های سطحی شهرک شیب درستی ندارد. سطح شهرک پایین است و با کمترین بارش آب در سطح شهرک جمع می شود و بوی فاضلاب شهرک را فرا می گیرد.

*در خصوص مرمت آسفالت های شهرک صنعتی آق قلا برنامه ای وجود دارد؟

آسفالت های شهرک صنعتی متاسفانه اصلا وضعیت مناسبی ندارد و نیاز به گفتن ندارد چرا که با اولین مشاهده همه متوجه می شوند. راننده هایی که برای بارگیری محصولات تولید شده به شهرک می آیند همه ناراضی هستند. شهرک های صنعتی زیادی در کشور وجود دارد که وضعیت مناسبی دارد. نقصان و کمبودهای شهرک صنعتی آق قلا بسیار زیاد است و دولت باید حمایت کند و بودجه مناسبی در اختیار بازسازی شهرک بگذارد.

*شرکت خدماتی عمران می تواند به بهبود وضعیت موجود کمکی کند؟

شرکت خدماتی عمران، برخی از مدیران واحدهای صنعتی هستند که نمی توانند کاری انجام دهند چون برای زیر ساخت ها نیاز به بودجه ای بسیار زیاد است. این شرکت درآمدی ندارد و با پول های اندک نمی توان شهرک صنعتی آق قلا را مدیریت کرد. متاسفانه امکانات شهرک صنعتی آق قلا با توجه به اینکه بیشترین اشتغالزایی هم در بین شهرک های صنعتی در استان گلستان دارد اما در حد پایین ترین شهرک ها در کشور هم نیست.

کد خبر: ۱۶۵٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha