۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
پنج ایراد فنی ناشی از حرکت در روان آب| در سیل چگونه برانیم؟
هشدار بازار به مالکان خودروها

پنج ایراد فنی ناشی از حرکت در روان آب| در سیل چگونه برانیم؟

اگر خودرویی در معابر آب گرفته حرکت کند، راننده باید منتظر خرابی قطعات الکترونیکی، روغن موتور، گیربکس اتوماتیک، گاردان و بلبرینگ، دیسک و لنت ترمز باشد.

بازار؛ گروه خودرو: در روزهای اخیر شاهد بحران روان آب ها و سیل در استان های مختلف کشور هستیم. اغلب در فیلم ها و اخبار منتشر شده، علاوه بر جان باختن تعدادی از هموطنان، خسارت مالی، آسیب خودروها و از بین رفتن آن ها را نیز در پیش داشته است. براساس فیلم های منتشر شده در فضای مجازی، رانندگانی که تجربه کمتر نسبت به حرکت در روان آب داشتند، بیشتر دچار مشکل شدند. شاید کمی دقت به نکات ایمنی و البته موارد فنی بتواند مانع از خسارت جانی و مالی برای تعمیر خودرو شود. در ادامه به چند نکته در خصوص رانندگی در معابر آب گرفته و نکات فنی خواهیم پرداخت:

اگر در مسیری حرکت می کنید که سطح آب نزدیک به کف خودرو است، از ادامه پرهیز کنید. زیرا اگر ارتفاع آب گرفتگی معابر حدود ۲۰ سانتی متر باشد به راحتی می تواند خودرو شناور کند. اگر خودروهای کراس اوور و البته اس یو وی های کوچک دارید، نسبت به تست قدرت خودرو برای حرکت در آب جدا پرهیز کنید


چگونه در آب برانیم؟
اگر در مسیری حرکت می کنید که سطح آب نزدیک به کف خودرو است، از ادامه پرهیز کنید. زیرا اگر ارتفاع آب گرفتگی معابر حدود ۲۰ سانتی متر باشد به راحتی می تواند خودرو شناور کند. اگر خودروهای کراس اوور و البته اس یو وی های کوچک دارید، نسبت به تست قدرت خودرو برای حرکت در آب جدا پرهیز کنید. هرچقدر سطح آسفالت خیس باشد به همان مقدار چسبندگی تایر و پایداری خودرو کاهش خواهد یافت. بنابراین زمان حرکت فاصله ایمنی با وسایل حمل و نقل مجاور را حفظ کنید، در صورتی که در مسیرهای آب گرفته دچار لغزش خودرو شدید، از ترمزگیری پرهیز کنید. در این شرایط سعی کنید فرمان خودرو را سفت گرفته و با دنده معکوس خودرو را کنترل کنید. هرچقدر ارتفاع خودرو از سطح زمین بالاتر باشد، نشان از پایداری در مسیرهای روان آب با فشار زیاد نیست. بنابراین از حرکت در سیل با خودروهای آفرودی و دودیفرانسیل پرهیز کنید.

پنج ایراد فنی ناشی از حرکت در روان آب| در سیل چگونه برانیم؟

اگر خودرویی در معابر آب گرفته حرکت کند، راننده باید منتظر خرابی قطعات الکترونیکی، روغن موتور، گیربکس اتوماتیک، گاردان و بلبرینگ، دیسک و لنت ترمز باشد.


حرکت در معابر آب گرفته چه خسارتی به خودرو وارد می کند؟
اگر خودرویی در معابر آب گرفته حرکت کند، راننده آن باید منتظر پنج خرابی در خودرو باشد؛ نخست اینکه تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی خودرو به ویژه فن اگر سطح آب در مسیر زیاد باشد به سرعت معیوب خواهد شد. گاهی قطعی جریان الکتریکی در خودروهای گرفتار سیل سبب خاموش شدن می شود. دوم اینکه، در برخی از خودروهای داخلی به دلیل پایین بودن سطح پیشرانه روی شاسی، احتمال ورود آب به داخل موتور و کاهش سطح کیفیت روغن موتور یا حتی روغن گیربکس وجود دارد. سوم اینکه در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک به ویژه محصولات چینی، روان آب می تواند سبب خرابی ادوات الکترونیکی یا ایرادفنی اجزا داخلی گیربکس اتومات شود. این موضوع در خودروهای دو دیفرانسیل سبب از بین روفتن روغن گیربکس نیز ممکن است، شود.

چهارم اینکه اگر خودرو مجهز به دیفرانسیل عقب در روان آب حرکت کند، راننده باید انتظار خرابی گاردان و انواع بلبرینگ را داشته باشد.

پنجم اینکه در صورت بالا بودن سطح آب در معابر اولین قطعه ای که دچار آسیب خواهد شد، دیسک و لنت ترمز است، همین مساله سبب شده در نکات ایمنی به عدم ترمزگیری در معابر آب گرفته مگر در صورت ضرورت اشاره شود.
اگر با خودرو در جریان آب حرکت کردید، برای رفع ایرادات فنی مذکور به نمایندگی خودرو مربوطه یا تعمیرکار مورد اطمینان بلافاصله مراجعه کنید.

کد خبر: ۱۶۵٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha