۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
صادرات محصولات استان سمنان به روسیه مغفول مانده است
در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح شد؛

صادرات محصولات استان سمنان به روسیه مغفول مانده است

شاهرود- خراسانی، کارشناس کشاورزی با بیان اینکه روسیه می‌تواند میزبان محصولات تولیدی کشاورزی استان باشد، گفت: متاسفانه امکان صادرات به این بازار ناب و وسیع مورد غفلت جدی قرار گرفته است.

محمود خراسانی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه امکان صادرات محصولات تولیدی استان سمنان به روسیه مغفول مانده است، تاکید کرد: فاصله نزدیک ما به روسیه و داشتن فرودگاه بین‌المللی شاهرود و مرز هوایی سمنان امکان بهینه‌ای برای صادرات هستند اما این موضوع را مورد غفلت خودمان قرار داده و بهره‌ای از آن نمی‌بریم.

وی با طرح این پرسش که چرا نباید محصولاتی مانند انگور را به صورت تازه خوری و حتی فرآوری به روسیه صادر کرد؟، بیان داشت: پسته دامغان می‌تواند به بهترین محصول استان سمنان در بازار و مارکت روسی باشد اما مورد غفلت قرار گرفته است درست همان موضوعی که در زیره یا بادمجان سمنان شاهد هستیم مشکل اینجا است که ما با داشتن زیرساخت حمل و نقل هوایی نتوانسته ایم از امکاناتمان به خوبی بهره بگیریم.

بهره‌گیری از امکانات
این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه روسیه مقصد بسیار خوبی برای محصولات استان است، گفت: سفیر ایران در روسیه اهل استان سمنان و شهرستان شاهرود است لذا باید از این امکان برای رایزنی اقتصادی و صادراتی بهره کافی را برد.

خراسانی با بیان اینکه هر روز که در زمینه توسعه صادرات به روسیه تعلل کنیم یک روز از توسعه اقتصادی استان سمنان دور می‌شویم، گفت: روسیه حتی در دوران تحریم هم میزبان کالاهای صادراتی کشورمان بوده است و حالا هم می‌تواند بهترین بازار مصرفی باشد از سوی دیگر ما امکان صادرات تازه خوری محصولاتی مانند انگور و خربزه و حتی پسته و زردآلو را داریم.

چرا نباید محصولاتی مانند انگور را به صورت تازه خوری و حتی فرآوری به روسیه صادر کرد؟

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر بیش از چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بین روسیه و ایران تجارت شده اما چقدر از این میزان سهم استان سمنان بوده است؟ بیان کرد: آمارهایی که اتاق بازرگانی سمنان ارائه کرده نشان می‌دهد طی دو سال اخیر یک میلیارد و ۱۵۲ میلیون دلار کالا و خدمات از ایران به مقصد روسیه صادر شده و در مقابل سه میلیارد و ۱۲ میلیون دلار کالا وارد شده است که نشان می‌دهد کفه تراز به نفع روس‌ها سنگینی می‌کند اما می‌توان با محصولاتی که ارزش افزوده بالایی دارند، مانند زیره، پسته و … این تراز را تغییر داد.

ارتقای تراز تجاری
این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه تجارت امروز ایران با روسیه در واقع به نفع همسایه شمالی است و کمترین نفع آن به ما می‌رسد، بیان کرد: با تنوع دادن به محصولات صادراتی و ارزش افزوده آنان، می‌توانیم این تراز را به نفع ایران تغییر دهیم.

خراسانی با بیان اینکه انگور شاهرود بهترین مورد مصرف روس‌ها خواهد بود اما چرا در طول این مدت که فرودگاه شاهرود مرز هوایی داشت و بین‌المللی شد یک پارتی محصول به روسیه صادر نشده است؟ بیان کرد: اینها سوالاتی است که مردم و کارشناسان از مسئولان می‌پرسند زیرا ما زیرساخت حمل و نقل، بسته بندی، سورت بندی، انبار، پرواز و همه را داریم اما مشخص نیست چرا که این کار صورت نمی‌گیرد؟ حالا فرودگاه‌ها برای تعمیرات تعطیل هستند اما زمانی که باز بودند چرا این امر صورت نمی‌گرفت؟

وی با بیان اینکه صادرات محصولات دارای ارزش افزوده مانند نرگس، زیره، باریجه، عناب، زردآلو و انگور، پسته تازه خوری دامغان و ده‌ها مورد دیگر می‌تواند توسعه تجارت بین‌الملل و بازارهای جدید را برای استان به همراه داشته باشد، افزود: باید برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه صورت گیرد.

کد خبر: ۱۶۴٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha