۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
رکود در بازار کالاهای اساسی؛ برنج و روغن ارزان می شود

رکود در بازار کالاهای اساسی؛ برنج و روغن ارزان می شود

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به کاهش قیمت برنج و روغن، از ثبات قیمت ها تا مهرماه خبر داد.

به گزارش بازار، درحالی که از زمان اجرایی شدن اصلاح یارانه ها، اقلام اساسی در بازار افزایش قیمت بالایی را تجربه کرده است حالا دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی از ارزان شدن برخی اقلام غدایی مانند روغن و برنج خبر می‌دهد.

قاسمعلی حسنی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان دیگر انگیزه‌ای برای گران کردن کالاها ندارند، گفت: بازار بیش از این کشش گرانی را ندارد و بازار کالاهای اساسی در اوج رکود خود قرار دارد. ما به دنبال مشتری و فروش اجناس‌مان هستیم.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی افزود: هم اکنون در بازار عمده فروشی شاهد کاهش ۱۰ درصدی قیمت روغن هستیم. هر کیلوگرم برنج هم در بازار کاهش ۱۰ هزار تومانی را تجربه کرده است که با واردات برنج و برداشت برنج پیش بینی می‌کنیم قیمت برنج تا ۲۰ هزار تومان در هر کیلو نیز کاهش پیدا کند.

قیمت هر حلب روغن نباتی ۱۶ کیلوگرمی پیش از این یک میلیون و ۸۰ هزار تومان برای مصرف کنندگان بود که اکنون در بازار ۹۶۰ هزارتومان شده است. این کاهش قیمت در پی کاهش حدود ۳۰ درصدی قیمت جهانی روغن خام به دلیل تفاهمات بر سر عرضه غلات از بنادر اوکراین است.

حسنی افزود: از سوی دیگر این کاهش قیمت‌ها در پی واردات انبوه این کالا در داخل کشور و رقابت واردکنندگان برای فروش بیشتر، به منظور واردات مواد اولیه روغن با قیمت کمتر صورت گرفته است.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در حالی از ثبات قیمت کالای اساسی تا مهر ماه خبر داده که دو روز قبل وزارتخانه صمت دستورالعملی را برای اجرا بنا بر کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی روغن را ابلاغ کرد که از امروز شنبه هشتم مرداد برای تمام کارخانجات روغن کشور لازم الاجرا است. دستورالعملی که با هدف حمایت از مصرف کنندگان ابلاغ شده و همه کارخانجات ملزم به کاهش قیمت هستند. مسئولان وزارتخانه هشدار داده اند با واحدهایی که از این دستورالعمل پیروی نکنند، برخورد خواهد شد.

طبق گفته مهدی برادران، معاون وزیر صمت باید تخفیفاتی هم برای روغن‌های فعلی موجود در بازار با قیمت قدیم در نظر گرفته شود. این کاهش قیمت به دنبال برنامه دولت برای کاهش تعرفه واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات روغن اعمال می‌شود.

کد خبر: ۱۶۴٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha