۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
کاهش ۳۰ درصدی کشت، تکثیر و پرورش ماهیان گرم آبی در کشور

کاهش ۳۰ درصدی کشت، تکثیر و پرورش ماهیان گرم آبی در کشور

مدیر عامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرم آبی کشور گفت: مقایسه تولید، پرورش و کشت ماهیان گرم آبی نسبت به سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی داشته است.

به گزارش بازار، علی الویری مدیر عامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرم آبی سراسر کشور در تماس تلفنی با برنامه رادیو اقتصاد با بیان اینکه: مقایسه تولید و کشت ماهیان گرم آبی نسبت به سال گذشته نشان از کاهش ۳۰ درصدی دارد گفت، با افزایش قیمت نهاده‌ها و غذای ماهی و موضوع آب در پرورش ماهیان گرم آبی، تولید کنندگان کمتری به کشت این نوع ماهیان می‌پردازند.

الویری عمده مشکل تولید کنندگان را غذای ماهی به علاوه دستمزد و هزینه‌های سوخت عنوان کرد و گفت: گرچه سال گذشته هم تولید مقرون به صرفه نبود، ولی امسال بیشتر تولید کننده‌ها ضرر هم می‌کنند.

وی همچنین درباره پیش بینی میزان تولید گفت: مقایسه آماری پارسال پیش بینی ۲۰۰ هزار تن ماهی گرمابی در کشور بود که به ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تن متغیر بود، ولی امسال ممکن است از صد هزار تا ۱۵۰ هزار تا پیش بینی داشته باشیم. البته اگر تابستان را رد کنیم به دلیل این که عمده مشکلات تولید کنندگان گرمآبی در مرداد و شهریور است، ممکن است که ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن در سال جاری تولید داشته باشند.

مدیر عامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرم آبی کشور گفت: برای اینکه پرورش این نوع ماهی برای تولید کننده مقرون به صرفه باشد و ماهی با قیمت عادلانه به دست مردم برسد راهکارش پرداخت سوبسید دولتی است. وقتی دولت سوبسید به تولید کننده پرداخت کند یعنی در واقع به مصرف کننده نیز سوبسید پرداخته؛ چنانچه قیمت نهاده‌های دامی پایین باشد، قیمت ماهی نیز کاهش یافته و مردم با قیمت کمتری خرید می‌کنند.

وی در ادامه افزود: سال ۱۴۰۰ دولت با پرداخت حدود ۲۵ درصد سوبسید برای نهاده دامی آبزیان، کمک مهمی به تولید کنندگان این بخش کرد.

الویری درباره صادرات ماهیان گرمابی در سال گذشته نیز تصریح کرد: هر چند به صورت رسمی صاردات گرمابی نداشتیم، ولی به صورت قاچاق بین ۳۰-۴۰ هزار تن صادر انجام شد.

گفتی است: پرورش ماهی گرمابی را به اصلاح شیلاتی، کشت می‌گویند.

کد خبر: ۱۶۴٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha