۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
سایه بی تدبیری ها بر سر صنعت طیور/ دان گران و مرغ ارزان شد
بازار گزارش می دهد؛

سایه بی تدبیری ها بر سر صنعت طیور/ دان گران و مرغ ارزان شد

بیرجند-کرونا اگر چه امروز به عنوان متهم ردیف اول بسیاری از مشکلات پیش آمده در جامعه مطرح می شود اما فعالان صنعت طیور خراسان جنوبی معتقدند این صنعت از افزایش تولید بی‌برنامه، نداشتن بازار و نداشتن تدبیر بیشتر ضرر کرده است.

خبرگزاری بازار- گسترده شدن سایه شوم کرونا در خراسان جنوبی همانند سایر نقاط ایران و حتی جهان به حوزه های مختلف اقتصادی ضربه وارد کرد ولی به نظر می رسد تمام حوزه های اقتصادی را با رکود مواجه کرد، به نظر می رسد مشکلات در  صنعت مرغ این استان به عنوان قطب تولید گوشت سفید در شرق کشور بیش از دیگر صنایع بوده است.

 این در حالیست که این صنعت که در دو سال گذشته به خصوص  در روزهای پایانی سال روزهای پر نوسان قیمتی را داشته اما در آستانه سال جاری  با شیوع ویروس کرونا  و محدودیت های سفر  و قفل صنعت گردشگری با کاهش شدید تقاضا نسبت به تولید همراه شد و این صنعت را تا آستانه ورشکستگی پیش برد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند در حاشیه جلسه کمیته کارشناسی گفتگوی دولت و بخش خصوصی به بازار گفت: شیوع کرونا در جهان و به تبع آن در جامعه ایران بخش زیادی از مشاغل را تحت تأثیر قرار داده اما با تدبیر اشتباه دولت مبنی بر افزایش میزان تولید؛ صنعت طیور با مشکل روبرو شده و ضررهای زیادی به این صنعت وارد شده است.

حسین خیریه با بیان اینکه در ماه‌های دی و بهمن با دستور وزارتخانه صنعت،معدن و تجارت و جهاد کشاورزی تولید جوجه به شدت افزایش یافت، گفت: ماهیانه حدود ۱۳۵ تا ۱۴۰ میلیون جوجه تولید  شد که نتیجه آن افزایش میزان تولیدی گوشت مرغ بود.

 وی ادامه داد: اما این افزایش تولید همراه شد با کاهش ۳۰ درصدی تقاضا و شیوع کرونا و تعطیلی همه مراسم‌ها معادلات را برهم زد.

قیمت جوجه یک روزه به ۳۰۰ تومان رسید

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ترخیص دان، ذرت و سویا مورد نیاز صنعت طیور از بنادر را از دیگر مشکلات در این حوزه عنوان کرد و بیان داشت: بر اساس نظر کارشناسان واحدهای طیور در کشور حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت در ماه داشته اند.

وی با اذعان به اینکه میزان جوجه‌ریزی مورد نیاز کشور بر اساس نظر سندیکا ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون قطعه تعریف شد، گفت: وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار تولید ۱۱۵ قطعه را مصوب کرد.

خیریه گفت: در شرایط فعلی مرغدار در هر کیلوگرم گوشت مرغ حدود سه هزار تومان ضرر کرده و قیمت جوجه یک روزه نیز از سه هزار تومان به ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.

نظرات کارشناسی بخش خصوصی جدی گرفته نشد

وی با بیان اینکه نظرات کارشناسی بخش خصوصی در تصمیم گیری ها باید جدی گرفته شود، عنوان کرد: نتیجه این عدم توجه موجب شده تا امروز صنعت طیور ضررهای زیادی را متحمل شود.

مدیرعامل شرکت دان و علوفه شرق و قائن طیور نیز با بیان اینکه از عید تاکنون هیچ سهمیه خاصی برای تامین نهاده های کارخانجات طیور در نظر گرفته نشده است، بیان کرد: در سهم بندی کشوری نهاده‌های ذرت و سویا برای کارخانجات طیور سهمی پیش بینی شود.

سعید جوانشیر از تولید ۱۹ هزار تن خوراک طیور توسط شرکت دان و علوفه شرق طی دو ماه گذشته خبر داد و افزود: این میزان در بین مرغداری های استان های شرقی توزیع شده است.

 وی تصریح کرد: از هفته گذشته با مشکل کمبود نهاده  مواجه شده ایم که تولید شرکت به ۵۰ درصد رسیده است.

سیدعلی خیریه مدیرعامل شرکت زنجیره تولید خراسان‌جنوبی هم به کاهش ۸۰ درصدی قیمت جوجه یک روزه و افزایش ۳۵ درصدی مواد اولیه (ذرت و سویا) اشاره کرد و گفت: هنوز شش هزار تن ذرت و سویا که آبان سال گذشته خریداری کرده ایم به ما تحویل نشده است.

به گفته وی  افزایش حقوق کارگران و حق بیمه نیز هزینه های مضاعفی بر دوش مرغداران گذاشته است.

معدوم سازی ۳۶۰ هزار تخم مرغ نطفه دار در خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت زنجیره تولید خراسان‌جنوبی با اشاره به تصمیم اتخاذ شده در زمینه کاهش تولید جوجه یکروزه بعد از مسائل و اتفاقاتی که رخ داد، گفت: با توجه به این تصمیمات بسیاری از واحدهای مرغ مادر تصمیم به حذف بسیاری از تخم مرغ های نطفه دار گرفتند.

 وی بیان کرد: واحد مرغ مادر جنوب نیز در یک مرحله ۳۰۰ هزار تخم مرغ را قبل از آنکه به تولید برسد به سردخانه کوثر تحویل داد.

خیریه با بیان اینکه در یک مرحله دیگر نیز حدود ۳۶۵ هزار تخم مرغ قبل از آنکه به تولید برسد را مجبور به معدوم سازی شدیم، تصریح کرد: ما بیش از آنکه از کرونا ضربه بخوریم از بی برنامگی و نداشتن تدبیر ضرر کرده ایم.

عوارض بالای صادراتی

مدیرعامل شرکت زنجیره تولید خراسان‌جنوبی افزایش تولید را نیازمند رونق صادرات دانست و ادامه داد: در چنین شرایطی حمایتی که نشده ایم هیچ؛ بلکه شاهد عوارض بسیار بالا برای صادرات محصولات مرتبط با صنعت طیور هم هستیم.

سعید بهشتی رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان‌جنوبی نیز پیرامون این مشکل گفت: بیش از ۸۸ کشور صادرات محصولات غذایی را ممنوع کرده اند.

وی بیان کرد: از آنجایی که زمان پایان شیوع کرونا مشخص نیست، این روند و شرایط ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره بازرگانی سازمان صمت خراسان جنوبی یادآور شد: مشکلات صنعت مرغداری کلان و در سطح کشور بوده و مختص استان ما نیست.

دان گران و مرغ ارزان شد

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان جنوبی هم در جلسه کمیته کارشناسی گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به افزایش تقاضاها و کمبود گوشت مرغ در سال ۹۷ گفت: برای پیشگیری از به وجود آمدن مجدد این شرایط مسئولان ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت سال گذشته تصمیم به افزایش تولید جوجه به میزان ۴۰ درصد را گرفتند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان جنوبی با بیان اینکه با شیوع کرونا بازار مصرف از مرغداری ها گرفته شد، تصریح کرد: در شرایط فعلی هزینه های مزادی در زمینه حمل و نقل نیز بر مرغداران تحمیل شد.

وی با بیان اینکه قیمت نهاده ها نیز در این شرایط با افزایش مواجه شد، گفت: ذرت کیلویی هزار و ۳۵۰ تومان در حال حاضر به قیمت دو هزار و ۸۵۰ به دست مرغدار می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان‌جنوبی گفت: همه این عوامل موجب شده تا قیمت تمام شده مرغ افزایش یابد اما از آن طرف قیمت فروش با کاهش روبرو شده است.

عسکری واقعی شدن قیمت،معافیت های بیمه تأمین اجتماعی، قرار دادن فرصت بازپرداخت برای وام‌های بخش کشاورزی، اعطای وام های بلاعوض و استمرار موضوع کاهش تعرفه صادرات  را از پیشنهادات خود برای حمایت از مرغداران و فعالان صنعت طیور عنوان کرد.

وی با اشاره به ظرفیت صادرات مرغ به کشور افغانستان بیان‌کرد: طرف افغانستانی از مرز ماهیرود برای صادرات این موضوع استقبال نمی‌کند ولی می‌توان با هماهنگی دستگاه‌های ذی ربط بر صادرات از طریق مرزهای میل ۷۳ و دوکوهانه برنامه‌ریزی کرد.

ظرفیت سردخانه های استان تکمیل است

مسئول امور اداری شرکت پشتیبانی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه ظرفیت سردخانه های موجود استان تکمیل شده است، گفت: میزان بالایی از گوشت مرغ‌های خریداری شده را به سردخانه جیرفت منتقل کرده ایم.

محمدرضا ظریفی در زمینه تامین نهاده های صنعت طیور گفت: به هر میزان جهادکشاورزی مجوز صادر کند به همان نسبت نهاده توزیع می شود و از این نظر مشکل خاصی وجود ندارد.

محمود اشرفی گل معاون تولید دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه شیوع کرونا مزید بر علت‌ مشکلات صنعت طیور در کشور شده است، عنوان کرد: علی رغم اینکه از روزهای ابتدای اسفند تعطیل شدن مجالس به دلیل این ویروس قابل پیش بینی بود اما متاسفانه برای کاهش جوجه‌ریزی اقدام خاصی صورت نگرفت.

معاون تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تأمین سویا از بهمن‌ماه به دلایلی چون اختلاف ارز با مشکل رو به رو بوده است، گفت: اما متاسفانه در فروردین ماه امسال همچنان با افزایش میزان جوجه ریزی در مقایسه با سال قبل بودیم.

کد خبر: ۱۶٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha