کارنامه بانک کشاورزی درچالش تجهیزات مقابل خودکفایی گندم
بانک کشاورزی ۱۶۳۶ میلیارد تسهیلات مکانیزاسیون پرداخت

کارنامه بانک کشاورزی درچالش تجهیزات مقابل خودکفایی گندم

در حالیکه کارشناسان معتقدند برای خودکفایی در تولید گندم باید ماشین آلات کشاورزی روز را وارد عرصه ها کرد، بانک کشاورزی در ۳ماهه اول سال در بخش مکانیزاسیون هزار و ۶۳۶ میلیارد ریال تسهیلات پرداخته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت کشاورزی کشور این روزها با چالش های متعددی مواجه است و می توان گفت تمام بخش های آن درگیر مسائل بسیاری شده است. به طوری که برخی معتقدند اگرچه درحال حاضر با مسائلی همچون «فرسایش خاک، کمبود منابع آب، کمبود مراتع، خشکسالی، گرانی نهاده و دیگر موضوعات این چنینی» مواجه هستیم و از طرف دیگر سرمایه گذاری در این بخش همیشه با ریسک همراه بوده و لذا سرمایه گذاران کمی راغب به ورود به بخش کشاورزی در راستای توسعه آن بوده اند اما این روزها نه تنها در بخش تولید که در بخش بازار، صادرات، واردات و دیگر بخشها نیز فعالان بخش با مشکلاتی روبرو هستند. با این وجود طی ماه های گذشته و با ایجاد اختلال در زمینه تامین غلات در سراسر جهان به واسطه اتفاقات اخیر در منطقه، بحث کاهش وابستگی به واردات غلات در کشورهای مختلف از جمله ایران مطرح شده است به طوری که وزیر جهاد کشاورزی به تازگی مطرح کرده است برای تحقق این امر بایستی در تولید این محصول استراتژیک به خودکفایی رسید. این در شرایطی است که به گفته کارشناسان، خودکفا شدن در تولید گندم با تجهیزات و ماشین آلات فعلی شدنی نیست و مستلزم وارد کردن تجهیزات و ماشین آلات روز دنیا به عرصه های کشاورزی کشور است تا بتوان از این طریق ضمن بالا بردن بهره وری میزان ضایعات را نیز کاهش داد.

در سه ماهه اول سال جاری بانک کشاورزی در بخش مکانیزاسیون کشاورزی یک هزار و ۶۳۶ میلیارد ریال به کشاورزان کشور تسهیلات ارائه داده است

حمایت از توسعه مکانیزاسیون کشاورزی جزو اولویت های اعتباری بانک کشاورزی است
بحث نوسازی ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی در شرایطی مورد تاکید کارشناسان این بخش است که عملیاتی شدن آن همواره نیاز به سرمایه های هنگفت دارد و برای کشاورزان کشور نیز تامین نقدینگی چندان میسر نیست. با این وجود به نظر می رسد تسهیلاتی که دولت از طریق برخی بانک های عامل بخش کشاورزی از جمله بانک کشاورزی به کشاورزان ارائه می دهد می تواند در این مسیر راهگشا باشد. این در حالی است که بر اساس این گزارش، حمایت از توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، نوسازی و بهسازی ناوگان ماشین آلات کشاورزی با هدف افزایش راندمان تولید و بهبود کیفی و کمی محصولات کشاورزی همواره جزو اولویت های اعتباری بانک کشاورزی بوده است و به گفته مسئولان امر، پرداخت این تسهیلات از لحاظ تامین منابع مالی، بدون محدودیت انجام می شود.

گفتنی است بر اساس جدیدترین آمار ارائه شده از سوی بانک کشاورزی کشور به عنوان بانک تخصصی این حوزه در سه ماهه اول سال جاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی یکهزار و ۶۳۶ میلیارد ریال به کشاورزان کشور تسهیلات ارائه داده است که نشان از تلاش این بانک در مسیر سیاست های کلان خودکفایی در بخش کشاورزی و کمک به کشاورزانی است که از کمبود تجهیزات کشاورزی رنج می برد.

به گفته روابط عمومی بانک کشاورزی، تسهیلات پرداختی این بانک در زیر بخش مکانیزاسیون کشاورزی در سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ نسبت به همین مقطع در سال گذشته ۲۷ درصد رشد داشته است و این خود می تواند نشان از اهمیت این امر برای توسعه بخش کشاورزی باشد.

به این ترتیب می توان گفت در صورتی که دولت و دولتمردان قصد دارند کشور را در بحث تولید هرچه بیشتر محصولات کشاورزی و به خصوص محصولات استراتژیکی همچون گندم، دانه های روغنی و غیره به خودکفایی و بی نیاز از وابستگی به واردات سازند، بایستی با تخصیص اعتبارات مناسب و از طریق بانک های عامل تسهیلاتی در خور شایسته در اختیار کشاورزان کشور قرار دهد.

کد خبر: ۱۶۴٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha