۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
اختصاص هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان برای احیای واحد های نیمه تمام خراسان جنوبی
در گفت وگو با بازار مطرح شد؛

اختصاص هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان برای احیای واحد های نیمه تمام خراسان جنوبی

بیرجند- مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی از اختصاص هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان برای احیای واحدهای نیمه تمام خبر داد.

مجتبی شریعتی فر در گفت و گو با بازار بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان دو مصوبه در حوزه اقتصادی داشتیم که بر اساس یکی از آنها یک هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان برای احیای واحدهای نیمه تمام اختصاص یافته است.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: در مجموع در این راستا برآورد شده سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای ۶۸۳ واحد تولیدی در نظر گرفته شده است.

شریعتی فر اضافه کرد: برای پنج هزار و ۴۰۰ نفربا این تسهیلات تثبیت اشتغال و هزار و ۵۰۰ نفر هم ایجاد اشتغال جدید خواهد شد و در سال گذشته هم حدود ۳۸۰ میلیارد تومان در این زمینه پرداختی داشته ایم.

وی با بیان اینکه بخش عمده این تسهیلات در سال ۱۴۰۱ درچند طرح توسعه بزرگ کویر تایر، پنج طرح فرآوری بزرگ معدنی و طرح های صنایع تبدیلی کشاورزی است، افزود: همچنین در زمینه اجرای طرح های تکمیلی سه مجتمع گردشگری سرمایه گذاری می شود.

شریعتی فر تصریح کرد: در مصوبه دوم سفر هم ۹۷۰ میلیارد تومان برای تسهیلات وام قرض الحسنه ازدواج اختصاص یافته که به طور کامل و حتی بیشتر در سال گذشته ۹۸۴ میلیارد تومان تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه ۹ هزار و ۸۴۶ فقره وام ازدواج با این تسهیلات در استان پرداخت شد، گفت: در تسهیلات مصوبه اول سفر در حوزه اقتصادی به همه حوزه توجه شده اما به حوزه کشاورزی توجه ویژه ای شده است.

شریعتی فر تصریح کرد: به طرح های صنعتی و معدنی هم به لحاظ مبلغ اعتبار تخصیص یافته، توجه شده است و در حوزه کشاورزی بیشتر در صنایع تبدیلی و تکمیلی و در محصولات مزیت دار ورود می کنیم.

وی ادامه داد: ایجاد واحد های فناوری و کمک به تکمیل واحدهای نیمه تمام در شهرستان ها که این مزیت را دارند، مورد توجه واقع می شوند.

اتمام ۶۸۳ طرح استراتژیک
مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری اظهار داشت: در این راستا ۶۸۳ طرح، با بیش از دو هزار طرح زیر مجموع و با تاکید استاندار در حوزه محصولات استراتژیک کامل خواهند شد تا از خام فروشی جلوگیری شود.

شریعتی فر با اشاره به اینکه در این خصوص به طرح های اقتصادی با حداقل ۶۰ در صد پیشرفت توجه شده، تصریح کرد: در بخش گردشگری هم چند واحد اقامتگاهی در غرب استان برای تقویت گردشگری کویر که نیمه تمام رها شده اند، تکمیل خواهند شد.

به گفته وی از ظرفیت های موجود برای جذب توریست خارجی استفاده خواهد شد و با توجه به خلا موجود در تولید محتوا، کارگروهی با همکاری میراث فرهنگی برای انجام این کار، تشکیل شده است.

شریعتی فر با اشاره به ظرفیت های قانونی برای سرمایه گذاری اضافه کرد: در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، سال گذشته ۶۴پ رونده و امسال تاکنون ۵۰پ رونده بررسی شده است.

وی تصریح کرد: بر مبنای ارزیابی وزارت کشور و نهاد ریاست جمهوری، خراسان جنوبی به لحاظ واحدهای غیر فعالی که با حمایت این کار گروه فعال شدند با ۱۰۸و احد بعد از اصفهان در رتبه دوم کشور بوده که ۸۰ درصد این کار از بهمن سال گذشته انجام شده است.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین خراسان جنوبی با ۳۰۰ واحد تولیدی که در این راستا به بهره برداری رسیده اند، در رتبه اول کشور قرار دارد.

پرداخت ۷۰۰ میلیارد تسهیلات به واحدهای تولیدی
شریعتی فر اضافه کرد: خراسان جنوبی از نظر تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده خارج از آن، در سال گذشته با ۱۰ درصد واحدها بعد از همدان سوم کشور است.

وی با بیان اینکه از ظرفیت تسهیلات تکلیفی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه هم تاکنون ۴۹۹ طرح به میزان ۳۲۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند، افزود: ۲۷۰ میلیارد تومان هم در بانک های عامل برای پرداخت به دو هزار و ۳۱۴و احد مصوب شده است.

شریعتی فر از پرداخت ۴۴ میلیارد تومان در قالب تسهیلات مشاغل خانگی خبر داد و گفت: در قالب بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه هم حدود ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی همچنین از پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان از محل رونق تولید به واحد های تولیدی خراسان جنوبی خبر داد.

به گفته وی در حوزه سرمایه گذاری خارجی تاکنون کار چشمگیری انجام نشده و در سال گذشته ۷۶۱ هزار دلار سرمایه گذاری خارجی در استان داشته ایم.

وی با اشاره به دیدارهای استاندار با سفرای خارجی به ویژه سفرای آسیای میانه و حوزه دریای خزر، تصریح کرد: سرمایه گذاری خارجی بیشتر باید در حوزه صنایع بزرگ انجام شود.

شریعتی فر گفت: در حوزه سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال، ظرفیت ایجاد حدود ۲۴۱ مکاوات نیروگاه خورشیدی شناسایی شده که مناقصه ۹۰ واحد آن برای ایجاد نیروگاه های بزرگ برگزار شده است.

شریعتی فر بیان داشت: در حوزه نیروگاه های کوچک هم ۷۰ تا ۲۰۰ مکاوات نیروگاه در استان خواهیم داشت.

به گفته وی در راستای شعار سال، قرارگاه حمایت و تسهیل اشتغال دانش بنیان و اشتغال آفرین در استان تشکیل شد وسه کارگروه امکان سنجی تولید دانش بنیان در بخش های کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات و گردشگری در استان داریم.

وی تصریح کرد: با محوریت دانشگاه ها و پارک علم و فناوری مسایل استان شناسایی شده اند تا راهکارهایی برای رفع آنها ارائه شوند.

تهیه اطلس سرمایه گذاری استان
شریعتی فر اضافه کرد: در این راستا مشکلات شرکت های دانش بنیان هم شناسایی شد و اقداماتی برای حل آنها در حال انجام است و ارتباط دانشگاه ها با صنعت و حوزه کشاورزی هم برقرار شده است.

به گفته وی پی گیری های هم از طریق معاون علمی رئیس جمهور و مجموعه نهاد ریاست جمهوری برای استفاده از منابع ملی برای اجرای چند طرح دانش بنیان شده است.

شریعتی فر با اشاره به کارگروه اشتغال استان گفت: سال گذشته ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفردستگاه ها تعهد ایجاد اشتغال داشتند که برای ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر ایجاد شغل شد.

وی اضافه کرد: امسال هم برای ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر تعهد اشتغال شده که تاکنون ۱۵ درصد آن محقق شده است و برای اشتغال و مهارت آموزی سربازان هم اقداماتی انجام شده است.

شریعی فر بیان کرد: سال گذشته در مجموع تعهد اشتغال انجام شده در استان ۱۱۳ درصد بود که برای امسال هم همین رقم پیش بینی شده و با نظارت بر تسهیلات پرداختی بیشتر اشتغال پایدار مد نظر است.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی با اشاره به هدفمندی تسهیلات با توجه به نیاز ها گفت: با کمک اداره کل اقتصاد و دارایی اطلس سرمایه گذاری استان تهیه می شود تا بر مبنای آن مجوزهای بدون نام برای سرمایه گذاری صادر شود.

وی از ایجاد واحد مس در قاین و چند واحد سرمایه گذاری در طبس و نهبندان خبر داد و تصریح کرد: در حوزه صنایع دستی هم برآورد سه هزار شغل را کرده ایم و در این حوزه بیشتر باید برند سازی و بازاریابی شود.

کد خبر: ۱۶۴٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha