۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
زیرساخت های اختصاص بنزین به افراد در سراسر کشور آماده شد| آغاز سوآپ بنزین به صورت محدود
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار:

زیرساخت های اختصاص بنزین به افراد در سراسر کشور آماده شد| آغاز سوآپ بنزین به صورت محدود

نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ۲۰ درصد سوخت گیری ها در کیش بر اساس روش جدید(کارت بانکی) صورت گرفته، گفت: وزارت نفت می گوید زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح جدید بنزینی فراهم شده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: دو روز پیش بود که سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد که نتایج اجرای طرح جدید بنزینی دولت روی میز رییس جمهور است؛ طرحی که حدود ۵ ماهی از اجرای مرحله آزمایشی آن در جزیره کیش می گذرد. بر اساس این طرح به دارنده هر کد ملی ۲۰ لیتر بنزین سهمیه ای با قیمت ۱۵۰۰ تومان تعلق می گیرد تا اینگونه شرایط برای توزیع عادلانه یارانه سوخت در کشور فراهم شود. سید احسان خاندوزی گفته که قرار است نتایج این طرح بررسی شود تا در صورت نیاز اصلاحاتی روی آن صورت گیرد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم هیچ توضیحی درباره موفقیت یا شکست اجرای طرح جدید بنزینی دولت ارائه نداده و گفته که هنوز هیچ تصمیمی در اینباره گرفته نشده است؛ اما گفته های سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس حاکی از این است که دولت به دنبال ایجاد زیرساخت های لازم برای حذف سهمیه خودرو هاست.

گزارش های رسیده به کمیسیون انرژی مجلس نشان می دهد که عملا سهم سوخت گیری افراد با استفاده از کارت های بانکی(روش جدید) جدید تنها ۲۰ درصد بوده و ۸۰ درصد دیگر بر اساس روش های قدیمی و با تکیه بر کارت سوخت افراد یا جایگاه دارها اتفاق می افتاده است

مصطفی نخعی در گفتگو با بازار می گوید که بر اساس گزارش های اعلامی از طرف وزارت نفت زیرساخت های لازم به خصوص در حوزه سخت افزار و نرم افزار برای توزیع عادلانه سهمیه بنزین در بین تمامی خانوارها ایجاد شده و امکان اجرای این طرح در سراسر کشور وجود دارد.

او ادامه داد: البته به نظرمی رسد که هنوز در هیات دولت به جمع بندی نهایی درباره اینکه این طرح در سراسر کشور اجرایی بشود، یا خیر، اتفاق نیفتاده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس همچنین در رابطه با میزان موفقیت اجرای این طرح آزمایشی در جزیره کیش و قشم گفت: به نظر من در روند اجرای این طرح ایرادهایی وجود داشت که تصمیم گیری درباره آن را سخت کرده است. به عنوان مثال هم زمان با اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد، امکان سوخت گیری با کارت های هوشمند سوخت نیز فراهم بوده و عملا نمی توان درباره موفقیت یا شکست آن صحبت کرد.

به گفته او، گزارش های رسیده به کمیسیون انرژی مجلس نشان می دهد که عملا سهم سوخت گیری افراد با استفاده از کارت های بانکی(روش جدید) جدید تنها ۲۰ درصد بوده و ۸۰ درصد دیگر بر اساس روش های قدیمی و با تکیه بر کارت سوخت افراد یا جایگاه دارها اتفاق می افتاده است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه، همچنین با انتقاد از انتخاب منطقه انتخابی برای اجرای مرحله آزمایشی این طرح گفت: نمی توان به نتایج طرح آن هم در شرایطی که بافت اجتماعی جزیره کیش نمونه مناسبی از کشور نیست، اتکا کرد.

نمی خواهیم اتفاقی که در صنعت برق افتاد، اینبار در بنزین تکرار شود. ما امروز چوب کوتاهی دولت ها و مجلس های قبلی را می خوریم. چرا که اگر سال ها پیش چاره ای برای حل این مشکل اندیشیده شده بود، امروز با خاموشی مواجه نبودیم

اجازه تکرار مشکلات صنعت برق را در بنزین نمی دهیم
شرکت پخش فرآورده های نفتی در جدیدترین گزارش خود میانگین مصرف روزانه بنزین در تیر را ۱۰۰ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر اعلام کرده است. حال آنکه مصرف بنزین کشور در سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۸۷ میلیون لیتر بود که از افزایش حدود ۱۴ درصدی مصرف بنزین کشور در بازه زمانی ابتدای فروردین تا پایان تیرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۱۴۰۰) خبر می دهد. هم زمان با این رشد مصرف احتمال واردات بنزین هم قوت گرفته است. احتمالی که خاندوزی نیز آن را تلویحا تایید کرده و گفته که سعی ما بر این است که امسال واردات بنزین انجام ندهیم.

نخعی در اینباره گفت: در صورتی که این روند ادامه پیدا کند خیلی زود به واردکننده بنزین تبدیل خواهیم شد. ضمن اینکه بر اساس صحبت های اعلامی از طرف وزیر نفت، در برخی از روزهای تیر تولید کشور جوابگوی نیاز نبوده و ناچار به استفاده از ذخایر خود شدیم.

او با بیان اینکه هم اکنون در یک دور باطل افزایش تولید و افزایش مصرف بنزین گیر افتاده ایم، ادامه داد: به دلیل بی توجهی به مدیریت مصرف، توسعه حمل و نقل عمومی، تولید خودروهای استاندارد و افزایش استفاده از خودروهای هیبریدی میزان مصرف هر سال در حال افزایش بود و دیگر نمی توان این حجم از رشد مصرف را تنها با تولید بیشتر جوابگو بود.

اگر ظرفیت خالی حدود ۲۰ میلیون مترمکعبی در صنعت سی ان جی مورد استفاده قرار بگیرد، متوسط مصرف بنزین کشور از مرز ۱۰۰ میلیون لیتر به مرز ۸۰ تا ۸۵ میلیون لیتر بازمی‌گردد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: البته تاکید روی مدیریت مصرف به معنی غفلت از افزایش ظرفیت تولید نیست. به طوری که دولت مکلف به ایجاد پتروپالایشگاه ها در کشور شده تا ظرفیت تولید بنزین و سایر فرآورده های نفتی افزایش یابد. ضمن اینکه در بودجه امسال مجوز احداث پالایشگاه شهید سلیمانی در بندرعباس هم صادر شده که امیدواریم با توجه به شرایط کشور روند ساخت آن سرعت بگیرد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه با بیان اینکه ما نمی خواهیم اتفاقی که در صنعت برق افتاد، اینبار در بنزین تکرار شود، گفت: ما امروز چوب کوتاهی دولت ها و مجلس های قبلی را می خوریم. چرا که اگر سال ها پیش چاره ای برای حل مشکل صنعت برق و کاهش سرمایه گذاری در آن اندیشیده شده بود، امروز با خاموشی مواجه نبودیم و مجبور نمی شدیم برای تامین برق بخش خانگی، برق صنایع را با محدودیت تامین کنیم.

او همچنین با ظرفیت استفاده از سوخت سی ان جی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۲۴ میلیون مترمکعب CNG در کشور مصرف می شود این در حالی است که ظرفیت کشور حدود ۴۰ الی ۴۵ میلیون مترمکعب اعلام می شود. این ظرفیت خالی اگر مورد استفاده قرار بگیرد، یعنی متوسط مصرف بنزین کشور از مرز ۱۰۰ میلیون لیتر به مرز ۸۰ تا ۸۵ میلیون لیتر بازمی‌گردد و ظرفیت قابل اتکایی برای ذخیره‌سازی بنزین و بازگشت به جمع کشورهای صادرکننده بنزین ایجاد خواهد شد.

با توجه به دردسرهایی که تامین بنزین شهرهای شمالی و شمال شرقی کشور وجود دارد، باید بخشی از نیاز بنزین این مناطق در قالب سوآپ تامین کنیم. البته سوآپ بنزین به صورت محدود آغاز شده اما مقدار آن کافی نیست و باید افزایش یابد

سوآپ بنزین شروع شد
نخعی در ادامه سخنان خود به دردسرهای توزیع بنزین به شهرهای شمالی و شمال شرق کشور اشاره کرد و گفت: برای کاهش هزینه و حل مشکلات موجود باید بخشی از بنزین مصرفی در این مناطق را از محل سوآپ تامین کنیم. البته سوآپ بنزین به صورت محدود آغاز شده اما باید مقدار آن را افزایش داد. به طوری که بنزین شهرهایی همچون مشهد و شهرهای شمالی کشور را از ترکمنستان وارد کرده و در مقابل بخشی از بنزین خود را از جنوب کشور صادر کنیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه همچنین در پاسخ به این سوال که در صورت کسری در تولید و مصرف بنزین، آیا ممکن است تولید بنزین در پتروشیمی ها یا تولید بنزین های بی کیفیت در دستور کار وزارت نفت قرار گیرد، گفت: مجلس چنین اجازه ای را به دولت نمی دهد.

کد خبر: ۱۶۴٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • Nader IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      2 2
      عادلانه ترین راه همین است که سهمیه بنزین به نفر تعلق بگیرد تا به خودرو چون خانواده هست ۳نفرن ۳تا ماشین دارن خانواده هست ۵نفرن ۱ماشین دارد و خانواده هست هیچ گونه ماشینی ندارن