۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
نمایش شوق فین تک ها؛ ناامیدی بورسی ها
شبح رکود در نمایشگاه بانک، بیمه و بورس

نمایش شوق فین تک ها؛ ناامیدی بورسی ها

نمایشگاه بانک و بیمه و بورس بعد از دوسال تعطیلی کم فروغ نمایان شد و شرکت کننده ها بیشتر از اینکه بانکی، بیمه ای یا بورسی باشند فین تک ها و شرکت های کوچک ارائه دهنده خدمات فناورانه بودند.

بازار؛ گروه بورس: نمایشگاه بانک، بیمه و بورس بعد از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد، اما آیا می توان گفت این نمایشگاه در صنعت، بانک و بیمه و حتی بورس نقشی دارد؟ به طور قطع خیر این نمایشگاه تنها نباید به محلی برای خرج کردن بودجه های تبلیغاتی بانک ها و بیمه های دولتی تبدیل شود و کارگزاری ها، صندوق ها و تامین مالی ها هم باید بتوانند از این نمایشگاه به عنوان فرصت هایی برای جذب سرمایه گذاری استفاده کنند، اما گزارش میدانی خبرنگار تحلیل بازار حکایت از این دارد که بسیاری از بانک های بزرگ دولتی و خصوصی در این نمایشگاه شرکت نکرده اند و به دلیل استقبال کم؛ شرکت ها نه تنها در دو سالن کوچک خلاصه شده بودند، بلکه در هر یک از سالن نزدیک به ۳۰ درصد فضا به غرفه بانک ملی و فولاد مبارکه و چادرملو اختصاص یافته بود که فعالیت اصلی این دو شرکت هم ارتباطی به بانک، بیمه یا حتی بورس ندارد و تنها به عنوان شرکت های تولیدی سهام خود را در بورس عرضه کرده اند.

به گزارش خبرنگار بازار تقریبا هر غرفه ای که شلوغ بود و تعدادی بازدید کننده در اطراف خود داشت به نوعی یک کارشناس بورسی در حال انتقاد از وضعیت بازار سهام بود و یا نرم افزاری برای توجیه وضعیت سهام را معرفی می کرد.

شرکت ها استقبال چندانی از این نمایشگاه نداشتند و بیشتر شرکت های کوچکی که خدمات فناورانه بانکی یا بیمه ای ارائه می دهند شرکت کرده بودند و بیشتر آنها برای معرفی شرکت خود حضور پیدا کردند، اما به دلیل عدم حضور بانک ها و بیمه های بزرگ عملا تیر آنها هم به سنگ خورده است

مدیر اجرایی کارگزاری بیمه نفت و انرژی در حاشیه نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال بعد از اینکه دوسال کرونا منجر به تعطیلی نمایشگاه ها شده بود برگزار شده است، گفت: این نمایشگاه در مقایسه با قبل از کرونا بسیار ضعیف بود، زیرا شرکت ها استقبال چندانی از این نمایشگاه نداشتند و بیشتر شرکت های کوچکی که خدمات فناورانه بانکی یا بیمه ای ارائه می دهند شرکت کرده بودند و بیشتر آنها برای معرفی شرکت خود حضور پیدا کردند، اما به دلیل عدم حضور بانک ها عملا تیر آنها هم به سنگ خورده است.

سعید بینایی با بیان اینکه وضعیت نزولی بازار سرمایه به رکود نمایشگاه بانک، بیمه و بورس دامن زده است، تصریح کرد: پیش از این در همین نمایشگاه استقبال کارگزاری ها و بورسی ها بیشتر از سایر حوزه ها بود، اما در مقطع کنونی بورسی ها اصلا حضور پیدا نکرده اند و بیشتر شرکت های فناورانه و خدماتی بودند.

او با تاکید بر اینکه شرکت های بیمه ای ایران هم از نظر کسب و کاری در موقعیت بسیار بدی قرار دارند، افزود: قبلا از اینکه تحریم ها علیه ایران وجود داشته باشد بسیاری از شرکت های بیمه ای ایران در حوزه نفت و گاز فعالیت گسترده ای داشتند، اما در مقطع کنونی شرکت های بیمه ای بزرگ داخلی هم در همین محدوده اطراف ایران فعالیت می کنند و این مساله به درآمدزایی آنها هم آسیب زده است و شاید همین محدودیت هاست که باعث شده بسیاری از شرکت های بیمه ای هم در نمایشگاه حضور پیدا نکنند.

دوره های قبل نمایشگاه شرکت های تامین سرمایه، کارگزاری ها و ... حضور پررنگ تری داشتند اما امسال نیامدند و دلیل این مساله ریشه در افت بورس و رکود بازار دارد. در مجموع حضور در نمایشگاه بانک، بیمه و بورس لزومی نداشته، زیرا وقتی رونق اقتصادی باشد همه شرکت ها می توانند به صورت زنجیره وار ارزش افزوده کسب کنند و اثر برعکس آن هم می توان تصور کرد

تاثیر منفی رکود بورس در کسب و کار شرکت ها
به طور قطع یکی از مسائلی که باعث کاهش حضور شرکت ها در نمایشگاه بانک بیمه و بورس شده کاهش حاشیه سود آنها در سال های گذشته بود و باعث شده شرکت ها به فکر متعادل کردن هزینه ها و درآمدهای خود باشند، به عبارت دیگر وقتی آنها نتوانسته اند درآمدزایی خود را بهبود ببخشند به دنبال کاهش هزینه های خود برآمدند و چه دیواری کوتاه تر از هزینه های تبلیغاتی و ...

کارشناس توسعه ای بازار شرکت سرمایه گذاری ارزش پرداز در حاشیه نمایشگاه بانک، بیمه و بورس به خبرنگار بازار، گفت: دوره های قبل نمایشگاه شرکت های تامین سرمایه، کارگزاری ها و ... حضور پررنگ تری داشتند اما امسال نیامدند و دلیل این مساله ریشه در افت بورس و رکود بازار دارد.

حسین بدیعی با بیان اینکه شرکت های که خدمات جدیدی را می خواهند معرفی کنند حضور در این نمایشگاه در مقطع کنونی شاید توجیه داشته باشد، اما در مجموع حضور در نمایشگاه بانک، بیمه و بورس لزومی نداشته است، تصریح کرد: وقتی رونق اقتصادی باشد همه شرکت ها می توانند به صورت زنجیره وار ارزش افزوده کسب کنند و اثر برعکس آن هم می توان تصور کرد.

به طور قطع امسال بازار به نفع نوسان گیرهاست و می توانند از این بازار سود ببرند، اما کسانی که سرمایه گذاری بلندمدت داشته اند می توانند تا یک سال دیگر تحمل کنند زیرا با توجه به تورمی که در کشور اتفاق افتاده شاخص بورس ایران می تواند حداقل تا سقف قبلی رشد کند

او با تاکید بر اینکه بسیاری از شرکت های بورسی در زمان رکود استراتژی خود را عوض کردند، اظهار کرد: برای نمونه ما در یک سال و نیم اخیر به جای جذب سرمایه های حقیقی به دنبال حقوقی ها رفتیم و همین موضوع باعث شد که جذب سرمایه شرکت تا ۲۵ برابر افزایش یابد و حتی در سه ماهه نخست ۱۴۰۰ بیشتر از ۲۶ درصد سودسازی کردیم و این موضوع نشان می دهد که شرکت های بورسی که با مدل های قدیمی برای جذب حقیقی ها فعالیت داشته اند زیان کرده اند و دلیلی برای شرکت در نمایشگاه ندارند.

کارشناس توسعه ای بازار شرکت سرمایه گذاری ارزش پرداز با اشاره به اینکه بازار سرمایه سال جاری هم مانند سال گذشته نوسانی خواهد بود، گفت: به طور قطع امسال بازار به نفع نوسان گیرهاست و می توانند از این بازار سود ببرند، اما کسانی که سرمایه گذاری بلندمدت داشته اند می توانند تا یک سال دیگر تحمل کنند زیرا با توجه به تورمی که در کشور اتفاق افتاده شاخص بورس ایران می تواند حداقل تا سقف قبلی رشد کند و بسیاری از سهامداران از زیان خارج شوند.

کد خبر: ۱۶۴٬۶۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha