۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
عمان کسری بودجه ۲۰۲۰ را با وام های خارجی جبران می کند

عمان کسری بودجه ۲۰۲۰ را با وام های خارجی جبران می کند

خبرگزاری عمان دیروز اعلام کرد دولت این کشور در بودجه ۲۰۲۰ دو درصد افزایش هزینه ها را پیش بینی می کند در حالیکه با کسری بودجه ۸ درصدی در تولید ناخالص داخلی روبرو خواهد شد.

به گزارش بازار دولت عمان کسری ۲.۵ میلیارد ریالی در سال ۲۰۲۰ را پیش بینی می کند که به مقدار ناچیزی از ۲.۸ میلیارد ریال پیش بینی شده به عنوان کسری بودجه سال ۲۰۱۹ تفاوت دارد. 

داده های دولتی حاکی از این است که عمان در ده ماه اول سال ۲۰۱۹ با کسری ۱.۹ میلیارد ریالی مواجه بوده است.

طبق گزارش خبرگزاری عمان حدود ۸۰ درصد از کسری سال ۲۰۲۰ از طریق وام های خارجی و داخلی و ما بقی از طریق برداشت از حساب های ذخیره  جبران خواهد شد.

این در حالی است که میزان در آمدهای امسال حدود ۱۰.۷ میلیارد ریال برآورد شده البته با فرض قیمت ۵۸ دلار برای هر بشکه نفت یعنی درآمدها نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته است.

بر اساس داده‌های Refinitive قیمت های نفت در مدت اخیر رو به بهبود بوده به  طوریکه پریروز قراردادهای آتی نفت برنت برای هر بشکه روی ۶۶ دلار بسته شد و نسبت به برنت سال ۲۰۱۹ ۲۳ درصد افزایش داشت.

در اواخر سال ۲۰۱۹ کشورهای عضو اوپک و تولید کنندگان نفت خارج از اوپک به منظور تقویت قیمت ها روی تشدید کاهش قیمت نفت خام به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا مارس ۲۰۲۰ توافق کردند، ولی این تصمیم ممکن است روی رشد و درآمدهای نفتی کشورهای حاشیه خلیج فارس تاثیر بگذارد. 

عمان که طی چند سال گذشته توسط سه آژانس بزرگ رتبه بندی اعتبارات (Standard & Poor's (S&P), Moody's, and Fitch Group) به عنوان کشور با بدهی های پر ریسک دسته بندی شده ایسعی داشته با وام گرفتن رشد اقتصادی اش احیا کرده و خزانه های خالی شده اش در اثر کاهش قیمت نفت را پر کند. 

کد خبر: ۱٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha