۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
 سامانه توثیق الکترونیک هوشمند رونمایی شد

سامانه توثیق الکترونیک هوشمند رونمایی شد

فاز اول طرح توثیق الکترونیک هوشمند دارایی‌ها امروز (چهارشنبه) در سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده گذاری مرکزی رونمایی شد.

به گزارش بازار، مجید عشقی رئیس سازمان بورس در این مراسم که با حضور دادستان کل کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون راهبردی قوه قضائیه و رؤسای بانک‌های عامل (ملی، رسالت، مهر ایران) برگزار شد؛ گفت: گاهی اوقات اشخاص حقیقی و حقوقی برای جبران کسری مالی، ناچار به فروش سهام خود بودند، اما امروز با رونمایی از سامانه ستاره می‌توانند با وثیقه‌توثیق سهام‌شان ضمن جبران کسری بودجه، از سود سالیانه سهام خود همچنان بهره ببرند.

رئیس سازمان بورس افزود: امکان دسترسی به سامانه وثیقه‌گذاری هوشمند برای قوه قضاییه نیز فراهم شده است تا افراد در مواقع ضروری به دنبال تهیه سند ملکی نباشند. با فراهم شدن این امکان، اقداماتی که معمولا زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، در کسری از ثانیه انجام خواهد شد.

توثیق سهام یکی از درخواست‌های نظام مالی و بانک و همچنین مسئولان اقتصادی از سازمان بورس و اوراق بهادار بود.

عملکرد این سیستم به این شکل است که اگر سهامداری (حقیقی یا حقوقی) قصد وثیقه‌گذاری نزد شخص دیگری را داشته باشد، می‌تواند طی مراحلی و تحت نظارت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهام خود را به عنوان وجه الضمان نزد شخص دیگری (حقیقی یا حقوقی) توثیق کند.

قرار است در گام‌های بعدی، پذیرش سایر دارایی‌ها نظیر سکه، اندوخته بیمه‌عمر و گواهی کسر از حقوق برای انجام اموری که نیاز به وثیقه‌گذاری وجود دارد، به این سامانه اضافه شود.

کد خبر: ۱۶۴٬۵۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha