۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
افزایش ۲ برابری واردات برنج از زاهدان| خسارت وارد شده بسیار ناچیز است
جزییات کامل از برنج های وارداتی مانده در زیر باران

افزایش ۲ برابری واردات برنج از زاهدان| خسارت وارد شده بسیار ناچیز است

لطیفی سخنگوی گمرک با بیان اینکه خسارت وارده به برنج های مانده در زیر باران ناچیز است، گفت: واردات برنج از زاهدان نسبت به گذشته دو برابر شده و ناچار شدیم بخشی از آن را در انبارهای روباز نگهداری کنیم.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: درست در روزهایی که قیمت برنج در کشور در آستانه ۱۵۰ هزار تومان قرار دارد، حجم زیادی از برنج های وارداتی در انبارهای گمرک زاهدان زیر باران در حال نابودی هستند. فعالین بخش خصوصی از کوتاهی گمرک و پروسه طولانی در ترخیص کالا و خسارت ده ها میلیاردی تجار می گویند و به نوعی گمرک را در اتفاق پیش آمده مقصر می دانند. سالار ساکت، عضو هیأت ناظر انجمن وارد کنندگان برنج ایران در گفتگو با یکی از رسانه های خبری اعلام کرده که برنج های وارداتی در گمرک زهدان زیر باران مانده و در حال نابودی است اما روند تشریفات گمرکی در این شهر به کندی صورت می گیرد. اما مسئولین گمرک ادعاهای مطرح شده را قبول نداشته و مدعی اند که ۲ هفته قبل به صورت کتبی به صاحبان کالا درباره ترخیص هر چه سریع تر و نگهداری صحیح محموله ها هشدار داده بودند.

سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک که حجم خسارت وارده و برنج های نابود شده را بسیار ناچیز می داند، به بازار گفت: واردات برنج از زاهدان نسبت به گذشته دو برابر شده و به همین دلیل انبارهای مسقف موجود برای نگهداری این حجم از برنج کافی نبوده است. او همچنین تاکید می کند که از دو هفته قبل به صاحبان کالا در اینباره به صورت کتبی تذکر داده و مقام های استانی را در جریان این خطر احتمالی گذاشته بودیم. متن کامل گفتگوی بازار با سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک درباره جزییات برنج های وارداتی مانده در زیر باران را در ادامه می خوانید:

بر اساس قانون گمرک به عنوان نهاد حاکمیتی اجازه ورود در امور خدماتی همچون انبارداری را ندارد. بر همین اساس مسئولین نگهداری برنج های وارداتی در زاهدان بر عهده شرکت‌ انبارهای عمومی بوده که وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری وزارت رفاه است

*بر اساس فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده به دلیل کوتاهی گمرک در ترخیص کالا، حجم زیادی برنج وارداتی در زیر بازار از بین رفته اند. داستان از چه قرار است؟ چرا چنین قصوری از طرف گمرک باید صورت گیرد؟
بر اساس قانون گمرک به عنوان نهاد حاکمیتی اجازه ورود در امور خدماتی همچون انبارداری را ندارد. بر اساس قانون در بنادر کشور مرجع تحویل کالا سازمان بنادر و دریانوردی، در فرودگاه ها شرکت فرودگاه ها و در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انبارداری بر عهده سازمان مناطق آزاد است. در جاهایی غیر از همه این موارد هم شرکت انبارهای عمومی متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری عهده دار این مسئولیت است. نگهداری کالا و انبارها در گمرک زاهدان برعهده شرکت‌ انبارهای عمومی بوده که وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری وزارت رفاه است.

البته باید بگویم که گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی از دی ماه هم به صاحبان کالا هشدار داده بودیم که هر چه سریع تر برای ترخیص برنج های واردات و نگهداری صحیح محموله ها فکری بکنند. حتی مقام های استانی را در جریان این مساله قرار داده بودیم. ضمن اینکه ۲ هفته گذشته هم با اعلام شرایط جوی استان و وضعیت جوی و اقلیمی سالانه مونسون، تذکراتی را درباره در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای نگهداری و حفاظت و نگهداری کالا این محموله‌ها به صاحبان کالا و شرکت انبارهای عمومی داده است.

از زمانی که معافیت‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مرتبط با واردات برنج وهمچنین ممنوعیت فصلی واردات برنج برداشته شد ورود محموله های برنج به گمرک زاهدان نسبت به گذشته ۲ برابر شده است

*چرا کالاهایی همچون برنج در انبارهای مسقف نگهداری نمی شود تا از بروز مشکلاتی از این دست جلوگیری شود؟
مرجع تصمیم گیرنده انبارهایی را برای نگهداری کالا به صاحب کالا پیشنهاد می دهد اما در نهایت تصمیم گیری بر عهد خود صاحب کالاست. ضمن اینکه بر اساس آمار موجود مقدار واردات برنج به زاهدان نسبت به گذشته حدود ۲ برابر شده است. در چنین شرایطی طبیعی است که محدوده انبارهای مسقف کافی نباشد و ناچار به استفاده از انبارهای رو باز شویم. حتی با همکاری شرکت انبارهای عمومی و گمرک ۷ هزار متر مربع انبار مسقف با وجود اینکه شرایط نگهداری را نداشت، برای نگهداری کالاها اختصاص داده شد. درحال حاضر حداقل ۱۵۰۰۰ مترمربع انبار مسقف به صورت فوری جهت نگهداری کالا درراستای تشریفات ترخیص لازم است. اما مقدار وارات برنج به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل نبود.

*چرا میزان واردات برنج از گمرکان زاهدان به یکباره تا این اندازه افزایش یافته است؟
در گذشته معافیتی برای واردات برنج در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وجود داشت. به همین دلیل عمده واردات برنج هندی از چابهار و برنج های پاکستانی از مرز میرجاوه صورت می گرفت. اما از زمانی که معافیت‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مرتبط با واردات برنج وهمچنین ممنوعیت فصلی واردات برنج برداشته شد ورود محموله های برنج به گمرک زاهدان دو برابر شده است.

گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی از دی ماه هم به صاحبان کالا هشدار داده بودیم که هر چه سریع تر برای ترخیص برنج های واردات و نگهداری صحیح محموله ها فکری بکنند. حتی مقام های استانی را در جریان این مساله قرار داده بودیم

*این برنج ها چه مدت است که در انبار باقی مانده است؟
براساس قانون جدید گمرک کالاهای وارداتی از زمانی که قبض انبار دریافت می کنند، حداکثر ۲ ماه برای خروج کالا فرصت دارند. این مدت زمان در گذشته ۵ ماه بود که در دولت سیزدهم برای کاهش ماندگاری کالا در اماکن بندری ۳ ماه تقلیل یافت. به عبارت دیگر چنانچه کالایی تا ۲ ماه بعد از صدور قبض انبار نسبت به ترخیص و خروج ازانبار اقدام نکنند، مشمول قانون متروکه می شود.

*چه مقدار از برنج های موجود در گمرک زاهدان در اثر بارندگی های اخیر از بین رفته و نابود شده اند؟
همانطور که در فیلم نیز مشخص است روی تمامی کیسه های برنج نایلونی کشیده شده و زیر آنها پالت های چوبی قرار گرفته است. جدای از این هر کدام از کیسه ها درون نایلون هایی قرار دارند که حتی اگر در استخر هم رها شوند، مشکلی برای آنها پیش نمی آید. به همین دلیل مقدار خسارت وارد شده به برنج ها به قدری ناچیز بوده که حتی می توانیم آن را صفر بدانیم. جدای از این تمامی محموله های موجود در انبارها بیمه بوده و از این جهت خسارتی صاحب کالا را تهدید نمی کند.

کد خبر: ۱۶۴٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha