۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
راه‌اندازی سامانه مودیان دغدغه مالیات‌دهندگان خوش‌حساب را رفع می کند
عضو اتاق اصناف ایران:

راه‌اندازی سامانه مودیان دغدغه مالیات‌دهندگان خوش‌حساب را رفع می کند

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ارتباطات اتاق اصناف تهران گفت: راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی زمینه‌ساز شفافیت و در نهایت به حداقل رساندن فرار مالیاتی خواهد شد.

به گزارش بازار، علی توسطی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ارتباطات اتاق اصناف تهران با اشاره به موضوع راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های نظام مالیاتی در اکثر کشورهای پیشرفته از نظر اقتصادی، استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی و ابزارهای ثبت معاملات است.

علی توسطی افزود: این موضوعی بدیهی است که کشورها برای تأمین بخشی از بودجه خودشان، بر مالیات‌ستانی تکیه کنند؛ اما موضوعی که همواره دغدغه فعالان اقتصادی و کسبه و صاحبان کسب و کار بوده است، رعایت نشدن مساوات و نبود عدالت مالیاتی بوده است که میزان قابل توجه و محسوس فرارهای مالیاتی و افزایش روزافزون آن موجبات ناراحتی و گله‌مندی صاحبان کسب و کار را فراهم کرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ارتباطات اتاق اصناف تهران بیان کرد: متأسفانه محاسبه مالیات به شیوه قدیمی و بر پایه ممیزمحوری و همچنین مبتنی بر برخوردهای سلیقه‌ای، موجب افزایش فرار مالیاتی به ویژه در بین ثروتمندان شده است.

وی با بیان اینکه نباید تاوان فرارهای مالیاتی را مودیان خوش‌حساب بپردازند، خاطرنشان کرد: در همه کشورهای پیشرفته در سراسر دنیا، هیچ فعال اقتصادی و صاحب کسب و کاری، در پرداخت حق مالیاتی خود تردید ندارد؛ چراکه به خوبی متوجه است که بخش قابل توجه بودجه کشورش از این راه تأمین می‌شود؛ اما در کنار آن خواهان برقراری عدالت مالیاتی نیز هست که بدون شک راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی، تنها راه برقراری عدالت مالیاتی، شفافبت مالیاتی و در نهایت به حداقل رساندن فرار مالیاتی خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ارتباطات اتاق اصناف تهران توضیح داد: در نبود سامانه مودیان مالیاتی، بسیاری از افرادی که مشمول مالیات می‌شوند، به راحتی می‌توانند به روش‌های مختلف به فرار مالیاتی دست بزنند که این رخداد موجب بی‌اعتمادی فعالان اقتصادی به نظام مالیات‌گیری کشور شده بود.

توسطی تشریح کرد: متأسفانه در نبود یک سامانه شفاف مالیاتی، افرادی که همیشه بیشترین همکاری را با سیاست‌های دولت دارند، متحمل بیشترین آسیب‌ها هم می‌شوند؛ اما با ایجاد سامانه مودیان، نه تنها شفافبت و عدالت مالیاتی برقرار می‌شود، بلکه به میزان بسیاز زیادی جلوی فرار مالیاتی گرفته شده و در نهایت زمینه رونق اقتصادی و کاهش کسری بودجه دولت فراهم خواهد شد.

کد خبر: ۱۶۴٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha