۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
همچنان شاهد تاثیر خلق اعتبار بانکی در رشد نقدینگی هستیم| پیشنهاد برای حقوق گمرکی یک درصدی 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار:

همچنان شاهد تاثیر خلق اعتبار بانکی در رشد نقدینگی هستیم| پیشنهاد برای حقوق گمرکی یک درصدی 

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تاثیر خلق اعتبار بانکی در رشد نقدینگی تاکید کرد: این موضوع ناشی از عملکرد بانک ها است و متاسفانه کماکان رخ می دهد.

مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیادولت تصمیم جدیدی درباره اصلاح بخشی از حذف ارز ترجیحی گمرک دارد و آیا این مسئله به معنای بازگشت به عقب است، گفت: در این بخش به هیچ وجه اصلاح نرخ ارز ترجیحی مطرح نیست.

وی تاکید کرد: بحث در این است که در برخی از کالاها، کالاهایی که مربوط به مواد اولیه هستند یعنی ماشین آلات خط تولید و آنهایی که در شکل گیری تورم جامعه اثر گذار بودند، حقوق گمرکی آنها از چهار درصد به یک در صد برسد.

این نماینده مجلس تاکید کرد : این مسئله به هیچ وجه بازگشت به عقب نیست و بازگشت به عقب یعنی بازگشت به ارز ۴۲۰۰ تومانی این در حالی است که دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بنابراین قبلا چهار درصد بر روی کالای وارداتی اضافه می شد و آن چهار درصد هم برای مالیات و حقوق گمرکی بود و در حال حاضر پیشنهاد این است که آن چهاردرصد یک درصد شود.

وی تاکید کرد: این موضوع در مجلس و کمیسیون مربوطه مطرح است و باید پیش از هر کاری تبدیل به مصوبه شود.

طغیانی در ادامه در ارزیابی خود از رشد نقدینگی در جامعه گفت: پایه پولی آثار زیادی بر نقدینگی جامعه می گذارد و اگر پایه پولی افزایش پیدا کند آثار جدی بر روی افزایش نقدینگی و تورم خواهد گذاشت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تلاش دولت در جهت پایین آوردن تورم در کشور بوده است، اظهار کرد: در این راستا دولت از برداشت از منابع بانک مرکزی خودداری کرده آنهم علی رغم کسری شدیدی که وجود دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: همواره جبران کسری بودجه از سوی دولت از طریق روش هایی به غیر از روش های موثر در پایه پولی بوده است.

این نماینده مجلس با اشاره به تاثیر خلق اعتبار بانکی در رشد نقدینگی تاکید کرد: این موضوع ناشی از عملکرد بانکهاست و متاسفانه کماکان رخ می دهد. البته بانک مرکزی در این بخش تدابیری را مدنظر داشته است و سقفی را برای تراز نامه بانکها در نظر گرفته و امسال هم تلاش دارد این موضوع را اجرایی کند.

وی با اشاره به اصلاح قانون بانک مرکزی، گفت: اصلاح قانون بانک مرکزی می تواند بسیاری از امور در این بخش را اصلاح کرده و دست بانکها را در این بخش باز کند تا خلق پول تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه از تاثیر هزینه تمام شده تولید در افزایش نرخ تورم گفت و بیان کرد:حتما هزینه تمام شده تولید در ایجاد نرخ تورم تاثیرگذار است. البته حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم آثار تورمی داشته است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نرخ تورم در شش ماه دوم سال کاهش می یابد ، بیان کرد: امیدواریم پس از مهار شوک ارز ۴۲۰۰ تومانی، مسیر کاهش نرخ تورم را شاهد باشیم.

کد خبر: ۱۶۴٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرج JP ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      0 0
      کاهش حقوق گمرکی هیچ تاثیری در قیمت مصرف کننده نخواهد داشت .‌تنها به سود وارد کنندگان و کارخانه ها خواهد بود که مواد اولیه و ماشین آلات وارد می کنند .‌مگر خودروهایی که با ارز دولتی وارد می کردندبا همان نرخ ارز دولتی تحویل مردم‌می دادند ؟ بقیه کالا ها هم همانطور است . اگر می خواهید قیمت پرداختی مصرف کننده کم شود ، چند درصد مالیات بر ارزش افزوده را کم کنید .