۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
رکود در بازار ادوات کشاورزی| وقتی تولیدکننده جرأت افزایش نرخ محصول را ندارد
تحلیل بازار ادوات کشاورزی؛

رکود در بازار ادوات کشاورزی| وقتی تولیدکننده جرأت افزایش نرخ محصول را ندارد

تبریز- مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده ادوات کشاورزی از رکود در بازار ادوات کشاورزی خبر داد و گفت: متاسفانه کشاورزان نقدینگی ندارند که ادوات خریداری کنند.

بازار؛ گروه استان ها: بخش کشاورزی از آن جهت دارای اهمیت فراوانی است که یکی از زنجیره‌های مهم تأمین مواد غذایی و امنیت غذایی در کشور به شمار می‌رود و تهدید این بخش و یا وارد ساختن شوک به آن می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

در این بین ادوات کشاورزی و ماشین آلات مورد نیاز برای کاشت، داشت و برداشت نیز تأثیر فراوانی روی قیمت محصول نهایی دارد و کاهش و یا افزایش قیمت ادوات کشاورزی به صورت مستقیم می‌تواند روی نرخ محصولات کشاورزی نقش ایفا کند.

به عنوان مثال رشد قیمت تراکتور علاوه بر اینکه خرید این ماشین کشاورزی را برای کشاورزان مشکل می‌کند، موجب خواهد شد که قیمت خدمات کشاورزی هم افزایش یابد و از این طریق می‌تواند بر روی قیمت همه محصولات کشاورزی تأثیر بگذارد. تراکتور بیشتر برای شخم زدن زمین‌های کشاورزی به کار می‌رود و رشد قیمت آن قطعاً به رشد قیمت دستمزد برای شخم زدن زمین کشاورزی منجر خواهد شد.

این مسئله در نهایت موجب افزایش قیمت محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو خواهد شد؛ بنابراین از این طریق افزایش قیمت در نهایت امنیت غذایی مردم را به خطر خواهد انداخت و بر روی زندگی عموم مردم جامعه تأثیرگذار است.

عدم پرداخت تسهیلات بانکی به کشاورزان برای خرید ادوات
محمدرحیم کریمیان مدیرعامل شرکت ماشین سازی کریمیان صنعت که تولیدکننده ادوات کشاورزی است، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: عدم پرداخت تسهیلات بانکی به کشاورزان برای خرید ادوات کشاورزی باعث شده تا بازار ادوات کشاورزی راکد باشد.

وی با تاکید بر اینکه کشاورز قدرت خریدی ندارد و نقدینگی آنها نیز ته کشیده است، افزود: تولیدکننده نیز به این میزان قدرتمند نیست که ادوات کشاورزی را قسطی به فروش برساند پس ناچار است واحد تولیدی خود را به جهت نداشتن فروش تعطیل کند.

رکود در بازار ادوات کشاورزی| وقتی تولیدکننده جرأت افزایش نرخ محصول را ندارد

چالش جدید تولیدکننده ها با دریافت مالیات از کارتخوان ها
کریمیان با اشاره به اینکه مشکلات مالیاتی و دریافت مالیات از کارتخوان ها مشکلات دیگری نیز برای تولیدکننده و کشاورز ایجاد کرده است، ادامه داد: کشاورز یا تولیدکننده می گوید اگر کارت بکشم و خرید کنم باید مالیات دهم و این موضوع خود مشکلات را دوچندان کرده است.

مدیرعامل شرکت ماشین سازی کریمیان صنعت افزود: وام های بانکی باید آزاد شود. باید رونق گذشته در بازار ادوات کشاورزی ایجاد شده و زمینه حمایت از کشاورز و تولیدکننده فراهم شود. متاسفانه کشاورزان قدرت خرید پایینی دارند.

وی درخصوص قیمت محصولات نیز گفت: جرات افزایش نرخ نداریم چراکه الان فروشی وجود ندارد و اگر قیمت ها را نیز افزایش دهیم این میزان اندک فروش را نیز از دست خواهیم داد.

کریمیان ابراز داشت: به عنوان مثال سال گذشته دستگاه کشت مستقیم را ۹۰ میلیون تومان به فروش می رساندیم و امسال قیمت آن ۱۱۵ میلیون تومان شده درحالیکه همه اجناس و مواد اولیه رشد چند برابری در این مدت داشته است ولی ما قیمت ها را به نسبت تورم افزایش نداده ایم.

کد خبر: ۱۶۴٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      2 0
      یه گاو آهن نهایت قیمتش 12 میلیون تومنه تولید کننده ها تا 80 میلیون هم میفروشند. مقصر خودشونند.